CSN-lån - hur mycket?

kolblakkur

Trådstartare
Höll på att svimma när jag såg hur mycket jag är skyldig CSN, strax under 300.000. Har hoppat av några utbildningar men slutligen slutfört en med extra lån, som ledde till ett bra arbetsmarknad med en helt okej lön.

Funderar dock på att läsa ett år till för att kunna söka mer kvalificerade tjänster (vilket givetvis leder till en bättre lön, minst 15.000 mer i månaden), men drar mig på grund av att lånet kommer bli enormt (logik, var är du? Jag förstår ju innerst inne att det kommer löna sig). Att man kan jobba samtidigt som man pluggar vet jag om, tro mig.

Så nu till frågan: ni som har CSN-lån - hur mycket har du i CSN-lån? Var det värt det?
 
Senast ändrad:
Jag har inget CSN-lån alls och det är så skönt! Jag har turen och lyckan att ha föräldrar som velat och kunnat skjuta till lite slantar när jag behövt. (Men jag har också snålat!)
Jag tog ett litet lån på ca 18.000:- för ca 10 år sen vet jag, men det betalade jag in i en klump mha en skatteåterbäring.

Jag har läst upp alla mina högskole-terminer.
 
Jag hade tre års heltidsstudier (pluggade fyra men delar med FP eller deltid) och tror det var ca 150’ totalt. Betalade av snabbt. Jätteskönt att vara av med men såklart helt nödvändigt.
 
Jag har 130+ efter 5,5 års studier. Jobbade extra de tre första åren och behövde då inte ta något lån alls i princip. Har aldrig funderat på huruvida det är värt det eller inte. Vad är alternativet, inte utbilda sig?

@kolblakkur Med en sådan löneökning efter endast ett års studier så förstår jag inte varför du tvekar (rent ekonomiskt alltså).
 
Har typ 5-6 års heltidsstudier dvs en satans massa pengar. Har det på autogiro och betalar strax över 800 i månaden, tänker inte på det utan har kallt räknat med att betala in i graven :D

Tillägg: Ja det var värt varenda krona. Alternativet hade varit att inte kunna utbilda sig.
 
Jag hade drygt 350.000 kr i lån från början. Betalar väl av en dryg tusenlapp i månaden på det.
5,5 års heltidsstudier till veterinär.
Hade inget annat val, tog bidrag och sedan lån men fick också pengar av mina föräldrar. Pluggade utomlands där det inte var gratis och det krävdes flyg för att komma hem så det hade aldrig gått utan lån.
 
Jag minns inte vad jag hade när jag slutade plugga, antagligen runt 300' det med, men har man pluggar mycket blir det lätt en del.

Ett läsår är 40 veckor, det är tio månader. Lånar man fullt är det (typ) 80.000:- per läsår. På fem år är det 400.000:-

300.000:- är alltså inte vansinnigt mycket i sammanhanget.

Många av oss behövde låna för att plugga även om supermänniskor på buke kommer säga annat ;)
 
Jag har i nuläget strax under 300k, halvvägs genom min masterutbildning. Jag funderar inte alls på om det är värt det eller inte, nu har jag ju gjort det här valet och nu är det såhär. Alternativet hade ju varit att inte plugga och det var inget val jag ville göra.

Räknar kallt med att få ett jobb där avbetalningen inte kommer att kännas som en börda.
 
Höll på att svimma när jag såg hur mycket jag är skyldig CSN, strax under 300.000. Har hoppat av några utbildningar men slutligen slutfört en med extra lån, som ledde till ett bra arbetsmarknad med en helt okej lön.

Funderar dock på att läsa ett år till för att kunna söka mer kvalificerade tjänster (vilket givetvis leder till en bättre lön, minst 15.000 mer i månaden), men drar mig på grund av att lånet kommer bli enormt (logik, var är du? Jag förstår ju innerst inne att det kommer löna sig). Att man kan jobba samtidigt som man pluggar vet jag om, tro mig.

Så nu till frågan: ni som har CSN-lån - hur mycket har du i CSN-lån? Var det värt det?
Nu är det ju över 15 år sedan jag blev klar med mina studier, så idag har jag ju bara en 160 000 kvar att betala, men det låg nog på 280 000 när jag var klar. Svårt att säga om det var värt eller inte, har inte jobbat med det jag är utbildad till, men antagligen var det värt det.
 
Knappt 400 000:- i dagsläget.
Har tagit ut sort of max, på både gymnasial och eftergymnasial nivå. Klart värt det - annars hade jag inte varit på (lång) väg mot min examen.
 
Jag var tvungen att gå till gamla årsbesked för att komma ihåg. Tror min skuld var drygt 280 000 kr från början. Jag har läst 5,5 år men det har någon period då jag enbart tog bidrag.
Jag tänker inte så mkt på det. Betalar e-fakturan varje månad bara. Har betalat i några år men är väl fortfarande skyldig jättemycket.
CSN är ju ett bra lån. Jag tycker inte det belastar min ekonomi så mkt utan är bara glad att vi har den här möjligheten.
 
Tror jag hade 300 k inlån när jag slutade att plugga, 4,5 års studier. Självklart värt det!
 
Har idag ca 270 000 i skuld, har tagit fullt lån under 6 års tid, och sen jobbat 5 år efter examen. Betalar drygt en tusenlapp i månaden.

Värt det alla gånger, jag är välbetald och har ett jobb jag älskar, och jag hade aldrig kunnat jobba med det jag gör utan utbildning.
 
Jag har typ 230k kvar och ser det inte som en belastning alls - CSN lånet kommer ju aldrig skicka mig till kronofogden, utan jag ser det mer som en liten avgift för att jag fick den fina möjligheten att plugga på heltid under 3 år - helt klart värt det, både för upplevelsen jag hade under tiden, och för jobbmöjligheten den öppnade upp.
 
Loggade in nu och såg att jag har 230 000 kvar typ, blev positivt överraskad för trodde det var mycket mer. Har betalat av sen 2011 när jag tog examen och betalar nästan 1000 kr i månaden. Jag har pluggat totalt 5,5 år varav 3,5 är min socionomutbildning och resterande 2 år lösa A-kurser. Jag tycker absolut att det var värt det. Har tänkt tanken att det var onödigt att ta fullt lån för A-kurser i spridda ämnen som inte ledde till något men samtidigt var det en väldigt trevlig tid och gjorde att jag kunde flytta till Göteborg och leva studentliv trots att jag inte bestämt mig för vad jag ville bli. Nu har jag en bra lön och socionom är ett bristyrke,hade antagligen känts annorlunda om det var svårt att få jobb och svårt att betala varje månad.
 
Så nu till frågan: ni som har CSN-lån - hur mycket har du i CSN-lån? Var det värt det?

Har strax över 300tk i lån. Jobbade extra en del de sista åren så behövde inte ta lån öht. Och ja, helt klart värt det på alla sätt. Min utbildning är lätt det bästa jag lagt pengar på hittills!
 
Jag har inget CSN-lån alls och det är så skönt! Jag har turen och lyckan att ha föräldrar som velat och kunnat skjuta till lite slantar när jag behövt. (Men jag har också snålat!)
Jag tog ett litet lån på ca 18.000:- för ca 10 år sen vet jag, men det betalade jag in i en klump mha en skatteåterbäring.

Jag har läst upp alla mina högskole-terminer.
Om man frågar Ni som har CSN-lån, hur mycket har ni, så är man nog ute efter att klura ut om det blir rimligt att för en att ta mer lån. Mamma och pappa betalade är ju liksom inte till hjälp där.
 
Vill inte veta hur mycket jag har i lån, pluggat sex år, två år på eftergymnasial nivå och fyra år på universitet. Har precis fått reda på att jag kom in på den masterutbildning jag vill in på, så kommer maxa studieskulden helt. Jobbat samtidigt, men då jag har häst så blir det mycket pengar i månaden ändå.
Om det var värt det?
Rent ekonomiskt, starkt nej då lönen som konstnär inte är direkt hög.
Men på ett personligt plan var det värt allt utan tvekan. Konst är det jag lever för, en utbildning inom konst har såklart varit guld värt. Och nu ska jag läsa en master inom konst, det känns helt rätt.
 
Om man frågar Ni som har CSN-lån, hur mycket har ni, så är man nog ute efter att klura ut om det blir rimligt att för en att ta mer lån. Mamma och pappa betalade är ju liksom inte till hjälp där.

Nej, du har rätt :). Mitt inlägg var inte mycket till hjälp, blev mest att jag svarade som tidsfördriv...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 024
Senast: Brie
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 953
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag pluggar på heltid och den här terminen har jag även jobbat ca 80% så jag har inte tagit något csn. Det funkar dock inte så till...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Piek
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 710
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp