Kirre

Trådstartare
Är det någon som fått besked om återbetalning pga för hög inkomst någon gång och vet ungefär när det kommer?
Jag vet att det ska komma i år (lånet togs vt 19) men när på året?
 
Jag har fått återbetalningskrav. Fick det ungefär samtidigt som det var dags att betala in skatten kommer jag ihåg, blev ett jädra djupt hål i sparkassan. :p
 
Jag har fått återbetalningskrav. Fick det ungefär samtidigt som det var dags att betala in skatten kommer jag ihåg, blev ett jädra djupt hål i sparkassan. :p
Smart synkning... för de som ev får tillbaka på skatten. 🙄

Jag kommer i slutänden inte behöva betala tillbaka något men då CSN inte ville ha in bevis på det i förhand utan vill göra sin utredning först så har jag ju det här hängande över mig tills jag får kravet och då kan skicka in bevis på att jag inte har tjänat för mycket. Snacka om onödigt merjobb men det var då de ville ha det.
 
Smart synkning... för de som ev får tillbaka på skatten. 🙄

Jag kommer i slutänden inte behöva betala tillbaka något men då CSN inte ville ha in bevis på det i förhand utan vill göra sin utredning först så har jag ju det här hängande över mig tills jag får kravet och då kan skicka in bevis på att jag inte har tjänat för mycket. Snacka om onödigt merjobb men det var då de ville ha det.
Om du inte skickar in egna bevis innan deras utredning så antar de att du har tjänat lika mycket hela året. Jag kommer tyvärr att få betala tillbaka en STOR summa pga att jag är dum i huvudet. Trodde inte att jag tjänat så mycket som jag gjorde vt-19 plus hade lån hela halvåret. Blev en rejäl tankevurpa.
 
Om du inte skickar in egna bevis innan deras utredning så antar de att du har tjänat lika mycket hela året. Jag kommer tyvärr att få betala tillbaka en STOR summa pga att jag är dum i huvudet. Trodde inte att jag tjänat så mycket som jag gjorde vt-19 plus hade lån hela halvåret. Blev en rejäl tankevurpa.
Jag kontaktade dem redan 2019 och frågade om jag kunde skicka in lönespecar som visade att det inte skulle bli aktuellt med återbetalning men det fick jag inte/ville de inte ha utan sa att det alltid görs en utredning ändå.
 
Är det någon som fått besked om återbetalning pga för hög inkomst någon gång och vet ungefär när det kommer?
Jag vet att det ska komma i år (lånet togs vt 19) men när på året?

Vill minnas vårkanten, typ april. Men det var flera år sen. De brukar först skicka ut att de vill ha mer information, sen kommer kravet.
 
De skickar ut nu. Jag fick häromdagen att jag tjänat för mkt 2019, ska dock justera det med skv så hamnar nog på 15k att betala istället för 30. Inte hela världen, jag visste ju om det så har utrymme både för 15 och 30 ☺️
 
Jag fick ett sådant besked i slutet av mars för nått år sen. Fick fel info av handläggaren från första början, var ganska sur ett tag innan jag bet i det sura äpplet och betalade..
 
Vill minnas vårkanten, typ april. Men det var flera år sen. De brukar först skicka ut att de vill ha mer information, sen kommer kravet.
Det låter ju rimligt. Det låter ju som att kravet och inbetalningsavi kommer direkt men låter ju rimligare med en frågeställning först, eller vad man ska kalla det.
 
Det låter ju rimligt. Det låter ju som att kravet och inbetalningsavi kommer direkt men låter ju rimligare med en frågeställning först, eller vad man ska kalla det.
Först kommer en förfrågan om att du ska redovisa hur din inkomst fördelats. Svarar man inte på det delar de bara det rakt av. Den förfrågan skickas ut under mars och man får 3 veckor på sig ungefär. Men man kan begära längre tid om det tar ett tag att reda ut osv. Sen kommer kravet i typ april/maj och behöver man en avbetalningsplan så brukar det gå. Jag fick betala tillbaka 75000 en gång. Fick en generös avbetalningsplan på 3 månader 😂😂
 
Först kommer en förfrågan om att du ska redovisa hur din inkomst fördelats. Svarar man inte på det delar de bara det rakt av. Den förfrågan skickas ut under mars och man får 3 veckor på sig ungefär. Men man kan begära längre tid om det tar ett tag att reda ut osv. Sen kommer kravet i typ april/maj och behöver man en avbetalningsplan så brukar det gå. Jag fick betala tillbaka 75000 en gång. Fick en generös avbetalningsplan på 3 månader 😂😂
Jag har ju lönespecarna så är ju bara att skicka in julis spec där den ackumulerade lönen står. Därför det hade varit så lätt att skicka in redan då.

Ja den summan är ju trevligt att få dela upp. 🙄 Även om den är planerad.
 
Först kommer en förfrågan om att du ska redovisa hur din inkomst fördelats. Svarar man inte på det delar de bara det rakt av. Den förfrågan skickas ut under mars och man får 3 veckor på sig ungefär. Men man kan begära längre tid om det tar ett tag att reda ut osv. Sen kommer kravet i typ april/maj och behöver man en avbetalningsplan så brukar det gå. Jag fick betala tillbaka 75000 en gång. Fick en generös avbetalningsplan på 3 månader 😂😂
Men alltså.. Jag förstår inte.. Hur tusan ska man kunna betala 25 papp i månaden?! Alltså jag förstår att har man tjänar för mycket så har man, men det är liksom 3000 mer än jag får in i månaden.
 
Men gud, nu blir jag så nervös för att det blir mer än jag räknat med! Jag har fan inte råd att betala 25 000 i månaden 😭 Jag har räknat att det blir ungefär 50 000 kr +/- 5000 kr. Surt, men som tur är så har jag ju jobbat ihop de pengarna. Hoppas att jag får en mer generös delbetalning än du @BernT om jag räknat åt helsike fel. Har ju hänt förr😬
 
Men gud, nu blir jag så nervös för att det blir mer än jag räknat med! Jag har fan inte råd att betala 25 000 i månaden 😭 Jag har räknat att det blir ungefär 50 000 kr +/- 5000 kr. Surt, men som tur är så har jag ju jobbat ihop de pengarna. Hoppas att jag får en mer generös delbetalning än du @BernT om jag räknat åt helsike fel. Har ju hänt förr😬

Jag fick bara delbetalning för att jag var gravid och inte jobbade lika mkt, annars hade jag fått betala allt direkt på en faktura.. håller tummarna att du räknat rätt ☺️
 
Blev lite fundersam nu när jag läste mitt brev från CSN som jag fick denna vecka.

Det står att jag hösten 2019 läste 26 veckor, det gjorde jag först men det ändrades i dec till 3 v kortare så jag kontaktade CSN i januari 2020 och fick då återkrav på de 3 veckorna som jag betalade direkt.

Men veckorna ses som förbrukade och står med här i brevet. Om jag betalat tillbaka dessa veckor för att min studietid blev kortare, då kan väl inte de räknas med ändå helt plötsligt? För då har jag ju inte haft studiemedel i 26 veckor om det ändras och jag betalat tillbaka 3 veckor, då borde jag ju rimligtvis haft studiemedel i 23 veckor. Visst det gör ingen större skillnad, jag försöker bara förstå hur de tänker 😅
 
Visst det gör ingen större skillnad, jag försöker bara förstå hur de tänker 😅
Det har jag slutat försöka göra. 🙄

Innan jag tog detta lånet 2019 hade jag ett äldre lån (dock efter 2001) jag betalade på. Det var dock inte mer än att jag betalade minimumbeloppet per år på typ 7000 och då skulle det vara betalt på 21 år (25 är ju max och jag hade typ 6år kvar att betala av). Sen lånade jag ca 15000kr till och jag räknade då att jag fortfarande klarar mig inom 25 år om det slås ihop så borde bli fortsatt minimumbelopp. Nä sedu, de la bara till det till totalbeloppet men behöll den tid jag hade kvar på det gamla och poff blev det 12000kr per år.
Förstår fortfarande inte hur 15000 kr fördelat på 6 år ger 5000kr mer per år dock. Försökte ett flertal gånger få en förklaring men det gick inte. Det enda svaret jag fick var att om du har svårt att betala kan vi kika på det. Eh, nej, jag har inte svårt att betala tillbaka 12000 per år jag undrar HUR ni räknat.
 
Blev lite fundersam nu när jag läste mitt brev från CSN som jag fick denna vecka.

Det står att jag hösten 2019 läste 26 veckor, det gjorde jag först men det ändrades i dec till 3 v kortare så jag kontaktade CSN i januari 2020 och fick då återkrav på de 3 veckorna som jag betalade direkt.

Men veckorna ses som förbrukade och står med här i brevet. Om jag betalat tillbaka dessa veckor för att min studietid blev kortare, då kan väl inte de räknas med ändå helt plötsligt? För då har jag ju inte haft studiemedel i 26 veckor om det ändras och jag betalat tillbaka 3 veckor, då borde jag ju rimligtvis haft studiemedel i 23 veckor. Visst det gör ingen större skillnad, jag försöker bara förstå hur de tänker 😅
Har för mig att det har att göra med hur lång tid efter du betalade tillbaka. Har för mig att du i princip alltid kan skicka tillbaka pengar du fått en månad utan att veckorna räknas som förbrukade, men inom ett viss tidsspann.
 
Men gud, nu blir jag så nervös för att det blir mer än jag räknat med! Jag har fan inte råd att betala 25 000 i månaden 😭 Jag har räknat att det blir ungefär 50 000 kr +/- 5000 kr. Surt, men som tur är så har jag ju jobbat ihop de pengarna. Hoppas att jag får en mer generös delbetalning än du @BernT om jag räknat åt helsike fel. Har ju hänt förr😬

Csn är inte så flexibla tyvärr, hade jag ett så stort återkrav som väntade skulle jag nog söka mig efter ett lån någonstans. Säger inte för att skrämmas eller så, bara för att göra dig beredd.
 
Csn är inte så flexibla tyvärr, hade jag ett så stort återkrav som väntade skulle jag nog söka mig efter ett lån någonstans. Säger inte för att skrämmas eller så, bara för att göra dig beredd.

Haha men seriöst, jag skriver ju att jag har pengar till det jag förmodligen måste betala, förstår väl själv att om det blir mer än vad jag har så får jag se över det då. Jag har inte råd att betala av 25 000 i månaden, men det måste väl vem som helst förstå att man inte kan betala av så mycket i flera månaders tid om man inte har väldigt gott ställt Det borde även CSN förstå oavsett vilka omständigheter är, därav ingen idé att försöka förstå sig på dem. Alla kan räkna fel eller att det finns andra saker som påverkat. Om jag mot förmodan skulle gå upp i det blå och få ett återkrav på 50 000 - 60 000 så hade det ju varit klart värre.
 
Haha men seriöst, jag skriver ju att jag har pengar till det jag förmodligen måste betala, förstår väl själv att om det blir mer än vad jag har så får jag se över det då. Jag har inte råd att betala av 25 000 i månaden, men det måste väl vem som helst förstå att man inte kan betala av så mycket i flera månaders tid om man inte har väldigt gott ställt Det borde även CSN förstå oavsett vilka omständigheter är, därav ingen idé att försöka förstå sig på dem. Alla kan räkna fel eller att det finns andra saker som påverkat. Om jag mot förmodan skulle gå upp i det blå och få ett återkrav på 50 000 - 60 000 så hade det ju varit klart värre.
Jag ber om ursäkt, läste väl för slarvigt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Jag undrar om ett privatlån kan påverka mig i mina fortsatta studier, där jag alltid tar fullt CSN. Om jag har tolkat det rätt så...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Hej! Jag har pluggat heltid på universitet 2 år och har nu påbörjat sista året. Har alltså 120 hp då jag är i fas med allting. Jag läste...
Svar
3
· Visningar
433
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Ska boka tid hos barnmorska så fort jag blir frisk. Men bollar lite här under tiden 😁 som jag fattat det av googling är mina alternativ...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 181
Senast: pepp
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 254
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp