Curla eller driva på?

alazzi

Trådstartare
Jag har en dotter som är otroligt osäker. Hon tränar ridning nu och Taekwondo och hon har verkligen en stor talang för båda sporterna. Taekwondotränaren ser henne som nästa Europamästare om hon bara vill träna. Tills förra veckan tyckte hon att träningen var rolig och hon längtade till nästa pass. Ju tuffare träningen var, desto mer kämpade hon och hela tiden med ett leende. Men igår ville hon inte till träningen. "Ont i magen". Och det beror enbart på prestationsångest trots att ingen har pressat henne att prestera. Vi har bara uppmuntrat och gett henne beröm. Aldrig ett negativt ord utan bara positivt hela tiden. Jag har känslan att om vi gör fel så kommer hon att sluta träna eftersom hon har sånt uselt självförtroende. Hon tror oss inte när vi berömmer henne. Och att inte berömma alls tror jag hade gett ännu sämre resultat, då hade hon slutat för länge sen. Men man vet ju adrig. Nu vill tränaren att hon ska deltaga i en liten uppvisning om några veckor och hon tror inte att hon klarar av det. Och jag vill ju så gärna att hon ska våga och vilja. Hur sjutton gör man? Curla eller pressa?
 
Sv: Curla eller driva på?

Hur gammal är hon nu?

Sist jag såg henne var hon ju liten :)

Personligen skulle jag nog låta henne pausa nån träning om hon vill, jag ser det nog inte som curling utan tycker att det är ok att barn får välja själva, till en viss gräns naturligtvis.
Mest för att hon ska kunna känna sig trygg i att få säga jag orkar inte idag.
Sen om det blir hela tiden skulle jag försöka prata om det.

Uppvisningen kan säkert vara ett "ont i magen" om hon är osäker. Det är ju säkert enormt stort för henne.
 
Sv: Curla eller driva på?

Varför tror hon er inte när ni berömmer henne? Kan det ha något med detta att göra:
Och jag vill ju så gärna att hon ska våga och vilja.

Taekwondo och ridning klarar man ju sig trots allt utan här i livet. Jag tycker inte att man behöver lägga sig i förrän man anser att barnet kan lida skada av sina beslut, tex om det får för sig att hoppa av skolan eller nåt sånt. Hon kommer säkert att börja ta för sig när hon känner sig redo. Själv har jag en tendens till att sätta mig på bakhasorna när folk tjatar eller driver på och gör en sak av saker. Jag behöver få köra mitt race. Kanske är din dotter likadan.
 
Sv: Curla eller driva på?

Och det beror enbart på prestationsångest trots att ingen har pressat henne att prestera. Vi har bara uppmuntrat och gett henne beröm. Aldrig ett negativt ord utan bara positivt hela tiden.

Nu vill tränaren att hon ska deltaga i en liten uppvisning om några veckor och hon tror inte att hon klarar av det. Och jag vill ju så gärna att hon ska våga och vilja. Hur sjutton gör man? Curla eller pressa?

Prestationsångest kan man få även om föräldrarna kommer med uppmuntran och inte pushar om prestation. Det har inte alltid att göra med att barnet skulle få negativ kritik utan även positiv uppmärksamhet kan bli för mycket just för att barnet inte känner sig sett för den hon är utan det hon gör (självförtroende jämfört med självkänsla). Hon känner kanske att hon hon bara får beröm om hon gör detta men inte om hon gör "ingenting". Då kan hon pressa sig själv till denna prestationsångest.

När det gäller det där med att våga så kan det vara åldern. Min dotter är superframåt men i tidiga lågstadiet ballade hon ur fullständigt när hon skulle stå på en scen och vara historieberättaren i Snövit inför en massa föräldrar och kunde heller knappt vara med i luciatåget i ettan ens tillsammans med andra barn utan fick ont i magen. Hon hade aldrig varit sådan tidigare och är nu inte sådan längre. Det tillhörde hennes utveckling helt enkelt - plötsligt var hon i "grubblartagen" kring sin identitet.
 
Sv: Curla eller driva på?

Jag röstar för "inga måsten". Dvs att låta henne välja själv. Jag håller med Sjalen i mångt och mycket. Viktigast är att hon vet att NI tycker hon är superduktig men att hon helt väljer själv vad hon vill göra. Suget kanske kommer om hon får en chans att sakna det?
 
Sv: Curla eller driva på?

Hon blir 8 i slutet på maj.

Jag vet ju att barn behöver känna sig duktiga oavsett vad de gör. Jag berömmer alltid för allt som görs. Positiv förstärkning. Så hon behöver inte rida eller träna för att känna sig älskad. Hon hade en lång ridpaus nu under vintern och jag lät henne tjata ett tag innan jag bokade någon ny ridlektion. Hon måste vilja själv.

Men sen är det ju så att hon växer och blir stolt när hon klarar av något. Hon klarade av det gula bältet i Taekwondon nyligen och det var ju samma visa innan det. "Jag vågar inte, jag kan inte". Men givetvis så klarade hon bältet galant. Jag vill att hon ska vilja själv, men det är ju hemskt tråkigt om hon bara vill stanna hemma och inte göra något alls.

Givetvis svårt för andra att råda, alla barn är ju olika. Men jag vill bolla ämnet lite och se hur andra tänker kring ämnet.
 
Sv: Curla eller driva på?

Och jag har bromsat en del med Taekwondon också. Tränaren har velat att hon ska träna mer och intensivare redan från start, men där har jag bromsat. Hon måste vilja själv och i december bad hon om att få börja i tävlingsträningen på Taekwondon. Och även där bromsar jag lite, hon får inte träna så ofta som tränaren vill, hon ska få utvecklas i sin takt
 
Sv: Curla eller driva på?

Stora tjejen nu :)

Jo det är ju olika från barn till barn.
Jag tycker det är bra att vara positiv, tror du inte vilja och våga kommer mer och mer med ålder och mognad?
 
Sv: Curla eller driva på?

Hon har ju utvecklas enormt av Taekwondoträningen. Mognat och blivit lite säkrare. Men det är lång väg kvar innan hon är trygg. Jag har ju provat andra aktiviteter tidigare, gymnastik, sång och musik och försökt få henne att vilja prova något. Tycker att hon behöver det. Åker slalom på vintern. Så hon tycker om Taekwondon, men är som sagt väldigt osäker på sin förmåga trots stor talang.
 
Sv: Curla eller driva på?

Min son, som nu är 10, hade oxå en period när han var väldigt osäker men det har gått över. Jag vet att jag , i den vevan, läste något om att man skulle tänka på vad man berömde. Att man inte skulle beröma resultatet utan prestationen, kan det ha varit så? Min familj är väldigta resultatinriktad medans sambons är mer så de peppar prestationen. Jag vet inte men det kan nog vara det som stärkte sonen min. Eller så är det åldern. Jag vet att jag tänkte mycket på hur jag framställde mej själv när jag varit och tävlat med hästen oxå. Samma sak som att jag har slutat säga att jag är tjock när jag tittar mej i spegeln ;) Jobbade lite på min egen självkänsla, de gör ju som vi gör och inte som vi säger ;)

Vi har i alla fall aldrig tvingat eller tjatat på honom att han ska göra något speciellt. Mer att det är viktigt att röra på sej. Sen vad han har gjort har kvittat.
 
Sv: Curla eller driva på?

Jag röstar för "inga måsten". Dvs att låta henne välja själv. Jag håller med Sjalen i mångt och mycket. Viktigast är att hon vet att NI tycker hon är superduktig men att hon helt väljer själv vad hon vill göra. Suget kanske kommer om hon får en chans att sakna det?

Det beror nog en hel del på barnet, dottern är väldigt försiktig när det gäller allt, hon har tränat fotboll snart ett år och de har haft små cuper där de har spelat mot andra lag, de är ett stort lag med varierande kunskap med underbara tränare som bara är ute efter att barnen ska ha det roligt men vi fick helt enkelt tvinga henne att vara med på de första cuperna för hon ville inte, var rädd att göra bort sig osv, så vi tvingade henne att vara där, hon behövde inte spela om hon inte ville men hon skulle vara med sitt lag och hejja, och efter en stund så sa hon själv till tränaren att hon ville spela. Så var det ett par gånger tills det släppte, men hade vi inte tvingat i väg henne så hade hon lagt av helt, det hon nu tycker är jätteroligt och verkligen längtar till. Och det är inte för att varken jag eller maken är särskilt fotbolls intresserade, däremot tycket jag att det är bra att hon gör något.

Hon tvekar och backar när det gäller allt, även i skolan så där har även läraren fått lov att lära sig att milt tvång krävs ibland för att hon ska göra saker, men från att knappt ens viljat vara med i pjäsen de spelade i våras så var hon på slutet den ledande personen eftersom hon växte med uppgiften och insåg att hon klarade av det, men åter igen, hade hon fått så hade hon lika gärna suttit på sidan och bara tittat på. Nu har hon upptäckt hur kul det är på scenen och har på eget bevåg bestämt att hon och en kompis ska vara med på småstjärnorna på skolan, inför alla klasser och ser fram emot det.:bump:

Så när det gäller våran dotter så har milt tvång varit tvunget för att få henne framåt, sen tror jag inte att bara beröm är rätt väg utan konstruktiv kritik fungerar väldigt bra på barn oxå, hon inser ju själv att hon missade målet tex på matchen, efteråt när man pratar och säger att hon är duktig så drar hon upp missen, alltså konstaterar vi att ja du missade målet pga att du hade för bråttom och inte tog sikte ordentligt, men passningen du gjorde till x var jättebra och försök tänk på samma sätt nästa gång du ska skjuta på mål. Och det fungera väldigt bra för då inser hon att vi tar henne på allvar, att vi kan hålla med om att vissa saker inte var bra men lyfta dem som var bra.

Sen har vi ett enormt problem med att lära henne cykla just nu, hon vågar inte lita på att hon kan och är rädd för att göra sig ialla alltså vägrar hon att försöka, och tvinga någon att cykla är ganska så omöjligt... :crazy: Men nu börjar hon verkligen vilja själv så vi hoppas på att det är nyckeln till att hon ska våga trampa på istället för att stå stilla...
 
Sv: Curla eller driva på?

Tack för ditt svar! Jag tror att min dotter är lite som din dotter. Jag berömmer alltid prestationen när hon gör något, och det är hon som hänger upp sig på resultatet, trots att jag aldrig nämner resultaten. Hon har ju tävlat några gånger i ledtygelklasser och där har hon lyckats bra. Slog bästa kompisen som rider dagligen och det pratar hon om fortfarande. Hon som aldrig tränar lyckades placera sig före kompisen som lever på hästryggen. De har mötts två gånger och min dotter har vunnit före kompisen. Så för henne är prestationen viktig. Jag försöker ju uppfostra henne till att det viktiga är att göra sitt bästa och sen får man se om det blir placering. Just i ledtygelklassen så har hon inte bra förutsätningar eftersom hon rider min stora häst och ekipagen ska också bedömas efter hur proportionerliga de är. Barn på en lagom ponny som kompisen har ju bättre utgångsläge. Och det är inte jag som tvingar henne att tävla där heller, men hon vill gärna vinna fina pokaler:D

Hon går ju i tysk skola och de har ju redan skriftliga omdömen varje termin. Oavsett omdömet så har jag givetvis alltid sagt att hon har jobbat bra. Hon gör ju så gott hon kan. Men hon har själv varit besviken när omdömet/betyget varit mindre bra. Några av våra grannar hotar sina barn med stryk:eek:om de kommer hem med dåliga betyg så den pressen kommer utifrån. Hemskt hur en del barn har det. Och jag lugnar henne alltid och säjer att vi kommer aldrig att slå henne. Och att det faktiskt är förbjudet att slå barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Curla eller driva på?

Det är jättesvårt det där med prestation, de är ju så pass vakna och med att de har koll på att vinna är bäst, oavsett vad man säger som förälder... Jag har försökt peppa dottern att prova på luftgevärsskytte eftersom hon har visat sig duktig när hon har provat lite hemma med för stort gevär, och när de var iväg och provade med inpassat gevär så var hon näst bäst i klassen, den som var bättre är en kille som jag vet har tränat och tävlat i luftgevär, men hon vägrar att inse att hon inte kan jämnföra sig med honom utan anser att hon aldrig kan bli bättre än honom och alltså vill hon inte ens försöka... :crazy:

Vi har ju inte direkt skriva omdömen men det är ju utvecklingssamtal varje termin där man går igenom tillsamans med barnet hur det går i skolan, jag skulle nog hellre göra det utan barnet för hon snappar ju snabbast upp vad hon behöver träna mer på, inte vad hon är bra på... Nu ligger hon bra till i alla ämnen så det är inget jätteproblem men bara att prata om det är ett stressmoment för henne, tyvärr...

Gå på lite magkänsla vad som känns bäst för eran dotter... jättelätt att säga men ack så svårt när man står där och velar om hur mycket man ska göra...:crazy: Jag ska erkänna att jag har förlorat tålamodet ett par gånger när det gäller dottern när hon vägrar att ens prova saker för att hon är rädd att misslyckas, det är väldigt frusterande när jag själv inte alls är på det sättet, jag försöker sätta mig in i hur hon tänker och känner men jag misslyckas lite då och då...
 
Sv: Curla eller driva på?

Min son var sådär när han var liten att han alltid sa själv att han inte kommer klara det eller detta och där slutade jag berömma vare sig prestationen eller resultatet utan jag berömde honom för att han var den bästa sonen i världen oavsett. För att han var han.
När han växte genom att veta att han var bäst för mej trots att jag visste om alla hans negativa sidor oavsett om han spelade foboll, red eller satt framför datorn och spelade sina älskade strategispel så kunde han släppa ångesten över att prestera.

Jag tror att allför många sätter sin egenbild av hur de kan göra saker och då blir det också fel när de gör något dumt. Man pratar ju om att man kan ogilla saker ett barn gör men ändå älska barnet och för ett barn blir det ju lika med att man kan gilla något denne gör men ogilla barnet:eek::crazy:

För min son gällde det alltså att få honom att inse att oavsett vad han gjorde eller inte gjorde så älskade jag honom och det var att han mådde bra som var det viktiga. Han valde då i trygg förvissning om att det inte spelade någon roll för mej vad han gjorde det han själv gillade bäst, precis som det ska vara!

Han är nu snart 20 år och har en enorm grundtrygghet som gör att han vågar testa olika saker. Han vågade söka det där jobbet som han drömde om och han fick en egobost utan dess like när företaget anställde honom fast de egentligen inte hade behov av mer personal men inte ville låta hans kompetens gå dem om intet.
 
Sv: Curla eller driva på?

Hon går ju i tysk skola och de har ju redan skriftliga omdömen varje termin. Oavsett omdömet så har jag givetvis alltid sagt att hon har jobbat bra. Hon gör ju så gott hon kan.

Nu känner inte jag din dotter, men om jag skulle gå till mig själv, så skulle det kunna vara förklaringen till varför du upplever att hon inte tror på dig när du säger att hon gjort något bra. Om någon alltid berömmer och säger bra gjort oavsett insats och resultat, så tappar åtminstone jag tilltron till den personens beröm. Det betyder ju liksom ingenting, om man får beröm oavsett om man gjort något bra eller inte.

Så vida inte din dotter är superwoman, så är det inte rimligt att hon alltid i samtliga skolämnen gjort sitt absolut bästa. Så hög prestationsnivå är nästan omöjligt att ha. Om hon då själv upplever att, nä, jag har inte satsat så mycket på matten (t ex) den här terminen, och nu fick jag sämre omdöme - och du sen säger att nejdå, det var bra gjort för du har jobbat bra - då riskerar du ju att undergräva din egen trovärdighet inför henne. Och en annan gång, när du verkligen menar det och hon har ansträngt sig och det blivit bra på riktigt, så kommer hon kanske inte tro på dig den gången heller när du berömmer.
 
Sv: Curla eller driva på?

Hon är ju som sagt bara 7 år och hon kämpr på så gott hon kan. Hon är bra i matte och gymnastik Tyskan är mindre bra och det vet hon givetvis om. Men hon har ju svårt eftersom vi inte pratar tyska hemma.
 
Sv: Curla eller driva på?

Men även om man är sju år, så skulle man behöva vara superwoman för att ständigt göra sitt absolut bästa på varje lektion i varje ämne varje dag. Jag har då aldrig klarat det under min skoltid, och inte senare heller. Varken som sjuåring eller nu som vuxen. Hon är väl inte mer än människa, din dotter? Och är hon en reflekterande typ, så vet hon säkert om att hon är mänsklig och inte kan ligga på topp med allt hela tiden - om du då säger att allt hon gör är jättebra, oavsett hur mycket hon anstränger sig, och oavsett hur det går - ja, då är det ju inte så konstigt om hon slutar tro på dig till slut.

Det går ju för normala människor inte att ständigt prestera på topp med allt, aldrig ha en dålig dag eller vara lite lat någon gång. Det betyder inte att man inte kämpar på så gott man kan, men de flesta är ju inte supermänniskor, och kan inte ligga på topp jämnt med allt. Har man höga krav på sig själv kan det kanske däremot vara bra att lära sig att det är ok att inte alltid prestera på topp, att inte alltid göra det absolut bästa man kan varje vaket ögonblick varje dag. Det är ok att vara mänsklig, och det är ok att det går lite sämre på de område där man inte haft ork och möjlighet att göra sitt absolut bästa. Eller för den delen, att det inte går jättebra fast man gör sitt bästa.
 
Sv: Curla eller driva på?

Driva på en 7-åring som har ont i magen och prestationsångest i något som du gärna vill att hon ska våga och vilja?

Jag får nog klura lite på den.
 
Sv: Curla eller driva på?

Nu vet jag i och försig inte hur det är i tyska skolor men jag upplever gundnivån på svenska skolor relativt låg, ialla fall för min dotter, hon ligger längre fram än målen i alla ämen och då är hon inte någon extrem smart barn utan en helt normal 7 snart 8 åring som tycker att det är roligt i skolan och antagligen har fått en ganska bred grund hemifrån. Att få bra omdömen är inte en jättebedrift i den åldern, lärarna är medvetna om att de kan ha bra eller dåliga dagar och ser till helheten, och i den här åldern handlar det mycket om att visa intresse och delta, själva kunskapslärande är ett plus så att säga. Självklart förändras det ju äldre de blir, men i den här åldern så bör alla ha bra omdömen annars ska man nog fundera på vad som inte fungerar.
 
Sv: Curla eller driva på?

Jag tror du missuppfattar mitt beröm. Inte sjutton säjer jag att hon är superduktig när hon inte är det. Det vore ju falskt. Men jag försöker ju givetvis se henne och uppmuntra.

Idag kom hon hem med ett betyg på en skrivning som låg långt under medel och när vi gick igenom hennes svar så sa jag att hon borde kunna bättre. De har övat väldigt mycket på det som skrivningen var på, men det hade tydligen inte gått in. Eller så slarvade hon.

Hennes bästa kompis ska också vara med på uppvisningen så nu ser hon fram emot att träna inför uppvisningen:laugh: Det växlar snabbt. Det varierar ju beroende på dagsform, men i måndags så var det första gången som hon inte ville till träningen så därför började jag fundera på hur jag ska tackla det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 206
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218
  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 402
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp