Curling morsor på tävling

Koriander

Trådstartare
Stöter allt oftare på sk curling morsor på tävlingar. Morsan kör dit dotter och häst, plockar ut hästen, sadlar och tränsar och fixar hästen klar medans ungen sitter kvar i bilen och surar eller leker med mobilen. Efter ritten går hon runt med hästen plockar grejerna och lastar in medans ungen inte gjort nåt annat än ridit sin klass. Samma sak är det när det ska handlar grejer till hästen. In på affären med med en unge som ser totalt uttråkad ut. Morsan springer runt och försöker föreslå både det ena och det andra, skulle inte lilla pålle behöva både det det där och det där? Ungen rycker bara på axlarna och vill helst gå ut från affären.
Det gäller även när hästen ska skötas på det dyra inackorderingsstallet. Det är inte ungen som kommer och mockar och donar utan det är så klart morsan.
Överlag så har man svindyra transporter, stora fina jeepar, sadel i den övre prisklassen och träns som kostar en förmögenhet för att inte glömma ungens svindyra märkesridkläder. Med vilka pengar kan man ju undra? Kan det vara så att morsan har belånat sig över öronen för ungens skull?
Har inte sett detta curlande förr om åren och det värsta är att det handlar inte om ponnyungar utan halvvuxna individer.
Man kan ju undra varför man som förälder inte skaffar sig egen häst och börjar tävla i så fall? Varför kasta bort en massa tid och pengar på en unge som uppenbarligen inte är ett dugg intresserad? Vill vi morsor leva ut vår hästeridröm genom våra barn, eller är det status att kunna säga till sina väninnor att min dotter rider och tävlar minnsan och vi har den och den hästen som kostade si och så mycket osv.. Jag tycker inte att man klandra barnen i detta fall, låt dom göra nåt annat om dom vill. Det börjar bara bli lite absurt att man offrar så mycket för så lite gensvar. Som tur är så är dom flesta morsor inte så och dom allra flesta ungar är glada och tacksamma när dom får göra det dom helst vill. Men man stöter på dessa morsor allt oftare både på tävling och på ridsportbutiker.
 
Sv: Curling morsor på tävling

Jag har träffat en hög föräldrar som (liksom min morfar...) tycker att det viktigaste på Jorden är att ungen "gör något på sin fritid", och tycker att hästsport är en perfekt hobby. Helst ska det ju tävlas också, det är lite fint. Och ska man tävla, då syns man ute och folk börjar känna igen en; då måste grejerna vara lite fina, de med. I dessa fall är det inte ovanligt att ungen egentligen hellre skulle umgås med kompisarna eller bara göra något helt annat.

Naturligtvis är inte alla som ovan (hoppas jag...). Jag har hamnat i rätt intressanta diskussioner med föräldrar, som helt enkelt skämmer bort sina barn, när jag påpekar att en femtonåring mycket väl kan masa sig ut till stallet och mocka boxen själv.
 
Sv: Curling morsor på tävling

Jag hade en sån mor å dotter i det förra stallet jag stod i.
Inte ett dugg imponerad av det, snarare tvärt om.

Modern har dessutom en egen häst och jag förstår inte varför dottern promt ska ha en ponny som hon är totalt ointresserad av förutom när hon kan skryta om den.

Mamman får ju kasta ut onödiga pengar på den och den tar mkt tid och energi att sköta.
För dottern kan minsann aldrig mocka, fodra, borsta, sadla, tränsa osv allt det får mamman göra och sen är hon ändå måttligt intresserad av ridningen..
 
Sv: Curling morsor på tävling

Har även noterat att när detta urflotta ekipage som till synes verkar tagen ur en exklusiv hästprylskatalog kommer ut på banan, så går själva ritten lite si och så. Ungen kan inte rida.. Gäller inte alla ,men händer förvånadsvärt ofta. Överhuvudtaget så har man lite konstiga åsikter om hästhållning. Hästen får inte vara ute mer än sex timmar annars blir den trött och går inte att rida och den ska ha dubbla täcken och man pular i den dom mest fantastiska tillskott och dyrfoder. Ser man hästen som en leksak för bortskämda ungar nuförtiden? Överhuvudtaget verkar det som kunskapen om vad för slags djur en häst är egentligen och vilka behov hästen har, vara väldigt dålig hos en del nuförtiden.
 
Sv: Curling morsor på tävling

Kan du inte fråga en av dessa mammor om de vill adoptera mig istället? :p:D

(har alltsåInget vettigt att tillägga i diskutionen egentligen).
 
Sv: Curling morsor på tävling

Haha jo det är lite skrattretande allt när de kommer med extra allt, men de verkar inte ha råd att ta ridlektioner för en vettig tränare?

Själv är jag tvärt om, köper billiga prylar när det går å lägger i stort sett alla mina pengar på träningar flera ggr i veckan :p

Jomenvisst har du missat att hästen är en pryl å inte en häst? :eek:

Det är ju jätteviktigt att köpa det där svindyra fodret i flashig förpackning som egentligen är helt värdelöst för en häst...
Tyvärr är det färre och färre som kan häst idag..
Om man tex tar detta med foderstater så räknas det till förbannelse och det ska vara si eller så enligt siffrorna men när det inte överenstämmer med verkligheten så är det verkligheten det är fel på ;)
Det där med sunt förnuft och använda ögat verkar inte vara folks grej...
Jag väger aldrig mitt foder utan går enbart på känsla och då håller hästarna lagom hull, är lagom pigga å glada med fin päls osv men det känns som att vi är ett utdöende släkte...
 
Sv: Curling morsor på tävling

Nästa gång när jag stöter på dom så jag fråga om inte Sammet vore bättre att ha för hon är minnsan tacksam!!:) Kom på med en lite rolig grej som hände när vi utannonserade vår rätt heta och lite svåra ponny. Det ringde en dam som skulle köpa ponny åt sin dotter och det skulle provridas. Tro inte att det var mor och en ytterst ponnytokig dotter som kom ut, nej det kom bara en morsa som skulle provrida för dottern hade annat för sig och ridning det var ju dottens prio tre för morsan tyckte att hon kunde börja rida också som ett komplement till sina andra hobbyn vilka de nu var. Det slutade med att hon trots våra varningar om att inte låta henne galoppera med lösa tyglar på stubbåkern körde i hälarna i sidorna på denna heta ponny och så klart så blev det sken till stallet. Det blev inget köp och hade hon velat så hade vi nekat.
 
Sv: Curling morsor på tävling

Jag känner igen det där väldigt väl. Jag tror dock att det har väldigt mycket med den sk. hobbyn att göra faktiskt. Ungarna idag rör sig generellt mycket mindre än de gjorde för tio kanske 15 år sedan, och det skrämmer föräldrarna. Därför gör vi/de allt för att få ungen att röra på fläsket och inte sitta hemma framför datorn konstant (vilket de skulle göra annars) Tids nog inser man/de dock att det faktiskt inte funkar att tvinga en unge till något den faktiskt inte vill. Jag tror dock att det är många föräldrar som vill leva sin dröm genom sina barn, och det gäller säkert både dans, sång, fotboll, och annat precis lika mycket som ridning.

Sedan kommer vi till det där med prestation. Jag var i ett stall för ett par år sedan där det hade funnits två döttrar som tävlat hoppning på internationell nivå. De hade tävlat b- respektive c-ponny och plötsligt (plötsligt för föräldrarna alltså) hade båda barnen sagt stopp! De ville inte längre och slutade tvärt med häst över huvud taget. När jag sade att det var tråkigt, för att stallet är en bra fritidsgård, så talade mamman om för mig att ungarna faktiskt måste prestera om de ska få ha häst. Hon sade också att ungarna hade tyckt det var jobbigt att behöva sova i hästlastbilen natten innan skola eftersom de hade tävlat långt bort hemifrån dagen innan... Att dessa ungar sade stopp är jag verkligen inte förvånad över:angel:

Det jag vill få fram med detta är att man inte nödvändigtvis måste vara en sur och otacksam unge som sitter och sms:ar i bilen medan morsan fixar och donar. Jag tror att det är mycket föräldern som inte inser att ridning/tävling inte passar ungen som fritidssysselsättning. Kanske ridskola hade passat dessa ungar bättre (eller någon annan sport där man inte ställer så höga krav).
 
Sv: Curling morsor på tävling

Morsan kanske är rik som ett troll?

"pulkaskurk"
Föräldrarna kanske vet 0 om hästar o tycker att deras unge rider bra?

Nu menar jag inte att situationen/företeelsen öht ät bra, men när man låter sitt missnöje/frustration dra igång stora fördomsbaletten är man inte mycket bättre själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Curling morsor på tävling

Alla kanske inte vill tävla utan rida på total hobbynivå också.
Det måste inte antingen vara ridskola eller egen ponny och tävling. Kan ju vara egen ponny och ha jättekul utan tävlingar...:)
 
Sv: Curling morsor på tävling

Det är nog sällsynt att morsan är rik som ett troll, utan någonstans sitter det ofta en eftersatt alldeles för snäll make i ett eftersatt hem som snällt sliter ihop pengarna (ett tag i alla fall), vågar jag påstå, men det får jag väl på pälsen för ;).
Och det är väl bra om morsan är rik för då har man ju råd med det man sysslar med. Har varit med ett antal årtionden så jag har sett och hört rätt mycket. Det är inte i bara ridsporten som denna pryl och prestationshets förekommer. Ta vilken sport som hellst, det finns alltid dom föräldrar som försöker leva ut sina tillkortakommanden i ungdomen genom att pressa sina barn att bli "bättre än dom" var i ungdomen.
 
Sv: Curling morsor på tävling

Förutom den lilla detaljen att mamman i det här fallet har haft egna hästar i många år och dessutom arbetar som leg. djursjukvårdare visserligen inte för hästar men tycker man ändå inte borde vara helt ovetande...

Men oavsett om man är kunnig eller ej borde man väl ta reda på saker om man inte vet?
Och oavsett vad man kan eller ej så varför lägga ned den tiden och energin när barnet uppenbarligen inte är tillräckligt intresserad?
Kanske lägga den tiden å pengarna på det som barnet faktiskt ÄR intresserad av?
 
Sv: Curling morsor på tävling

Oj, så vanligt detta är!!
Har stått i samma stall som sådana människor där allting ska vara det dyraste och bästa och det är antingen mamman eller småsyskonen som sköter ALLT utom just ridningen...
Tävling varje helg och det är inte ryttaren som knoppar och gör i ordning.. De hittar på saker med sina kompisar istället! Hästen måste också ha ett fodrat täcke mitt i sommaren eftersom den inte ska bli smutsig.

Jag är superlycklig om jag bara kan komma ut på några programridningar per år. (han inga föräldrar som kör eller ens är med på tävling.)
Och för allt i världen skulle jag inte vilja att någon annan fixade med min häst på tävlingsplatsen! Det är ju min häst och självklart är jag stolt över den, och då vill man ju gärna leda runt den själv.. ;)
 
Sv: Curling morsor på tävling

Det är väl det som är skillnaden mellan äkta hästtjejer å inte?

Vi som tycker om att vara med våra djur, göra dom fina, göra allt vi kan för att de ska må bra osv och sen är ridningen "belöningen"...
 
Sv: Curling morsor på tävling

Alla kanske inte vill tävla utan rida på total hobbynivå också.
Det måste inte antingen vara ridskola eller egen ponny och tävling. Kan ju vara egen ponny och ha jättekul utan tävlingar...:)
Ja, absolut kan det vara så. Jag fick själv överta dotterns ponny när hon tröttnade. Där var intresset för tävling inte särskilt stort, och ha kul med ponnyn betydligt större. Hade vi inte haft hästarna hemma så kanske dottern hade fortsatt (var troligtvis mest för ensamheten i stallet och mörkret på vintern som hon tröttnade). Men jag är glad för den fina ponnyn som jag kan träna skolor på som jag sedan kan överföra till den lilla travaren som inte kan så mycket :) Dottern pysslar nu med andra saker på fritiden, men bangar inte om jag ber henne följa med på en ridtur på helgen. Det funkar för oss i alla fall :)
 
Sv: Curling morsor på tävling

jag tycker det låter mest som avundsjuka.

jag har varit ute på tävlingar sedan 10-15 år tillbaka och jag tycker då inte det är så. Att man har bra och (förhoppningsvis) passande utrustning av kvalitet istället för att köpa billigt skit tycker jag är positivt!

Även nya släp går bra mycket stadigare och är säkrare än äldre finkor.

Att ungen inte vill lasta ur sin ponny själv är nog inte ungens fel. Men jag har faktiskt inte märkt så mycket av det du skriver. Snarare tvärt om så har jag denna sommar och förra sommaren sett en hel del ekipage (ponny) där ryttaren löpt amok och skrikit/piskat sin ponny (kanske för den vägrat ett hinder eller inte vill gå in på dressyrbanan) där förälder har gripit in och dragit av ryttaren och talat vänligt men bestämt om att såhär behandlar man inte sin ponny och händer det en gång till så är det sluttävlat!!!


Jag vet även ett barn som fick en ponny. Ungen ville hoppa men föräldrarna sa att hon måste lära sig dressyr först innan hon fick hopptävla!
Så det blev ett år av dressyrträning och tävling och hoppning fick ske på hemmaplan.
Idag hopptävlar ungen :)


Så nej, jag tycker inte det stämmer det du skriver. Men gör det det så ser jag inte det negativa i det. Det måste ju ändå vara föräldrarnas val
 
Sv: Curling morsor på tävling

Nja, inte tycker jag att det är ett vanligt fenomen (med reservation för att jag inte är på ponnytävling särskilt ofta; islands och western ser jag mer av).
Fast visst ser man en del lite skrämmande exempel: en kompis till min kompis, som köpt tre eller fyra hästar för sammanlagt bortemot en miljon till sin ca 20-åriga dotter, betalar henne lön så hon slipper jobba och istället kan ägna sig åt sin hobby. Och tjejen rider så gott hon kan vilket lett till hältor på åtminstone en av hästarna.
Häromsistens var de på en tävling med tjejens nya häst, som varit på tillridning/träning under tre månader vilket är ungefär så länge som de ägt hästen. Gick hyfsat enligt min mening men tjejen var uppenbarligen inte nöjd för dagen efter, åkte de utomlands och köpte en ny stjärna för ett par hundra tusen...:eek:

Väldigt synd att ingen kan upplysa pappa och tjej om att långsiktig uppbyggande träning sannolikt skulle ta henne en bra bit i placeringarna även på SM med det hästmaterial hon redan har.

Den här tjejen gör inget själv på tävlingsplatsen utom att rida sin ritt.

Men detta hör verkligen till undantagen av vad jag ser.
 
Sv: Curling morsor på tävling

Alla kanske inte vill tävla utan rida på total hobbynivå också.
Det måste inte antingen vara ridskola eller egen ponny och tävling. Kan ju vara egen ponny och ha jättekul utan tävlingar...:)

:bow::bow::bow::bow:

Men det känner vi väl igen från andra idrotter!?!
Man måste ha ett mål (gärna tävlingsresultat) och prestera. Det kan inte bara vara roligt.
 
Sv: Curling morsor på tävling

Det var inte så många år sedan man tävlade ponny. Minns det som om det vore igår.

Jag och min mamma hjälptes alltid åt på tävling eftersom min ponny var lite speciell så var vi tvugna att vara två. Jag smörjde alla grejer kvällen innan tävling hemma ink sadeln. Ponnyn duschades, flätades m.m.

Vi hade en röd gammal boj transport som var nyrenoverad när vi köpte den billigt. Och en röd gammal saab 9000. All utrustning till mig och hästen köptes av mina sparade spengar (förutom sadeln). Jag var inte bortskämd direkt :p

Ponnyn var en ridponny utan stam, var fyra år när vi köpte honom och jag fick utbilda honom själv. Jag älskade den tiden och skulle vilja resa tillbaka.

Det värsta var när man satt i bilen mellan klasserna medans ponnyn stod i transporten och åt. Då och då fick man ibland höra snobbiga morsor som pratade om vårat ekipage, dvs transporten och bilen. När min mamma klev ut och frågade va de pratade om blev de tysta och gick.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 027
Senast: MattiZ
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 099
Senast: Nielaa
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 438
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp