Curling morsor på tävling

Sv: Curling morsor på tävling

Jadu det är inte lätt när man har gamla och begagnade saker och bara det man faktiskt behöver...

Du red säkert bättre än deras döttrar med din billiga ponny i jämförelse med deras säkert hyrsteriskt dyra ponnysar och det är klart det svider när man inte kan köpa allt för pengar...

Men man blir ju tyvärr inte mindre sårad för det när de ser ned på en för att man inte råkar ha allt för många pengar över på kontot...

Men jag brukar tänka som såhär: Jag har alla mina saker betalda med pengar jag har tjänat ihop :)
Förvånansvärt många andra tar lån för att köpa fina hästar, den nya dyra transporten, dyra fina ridkläder på avbetalning osv... Å jag vette fasiken om det är bättre..
 
Senast ändrad:
Sv: Curling morsor på tävling

Det var inte så att vi hade dåligt med pengar heller. På den tiden hade jag även min pappas stöd. Jag var ju bara 14 då och en liten skit :p. Men vi köpte helt enkelt inte dyra grejer. Sadeln var det dyraste jag hade och den skötte jag om som om den vore min bebis. Det var en fin zaldi star som mamma köpte till mig och ponnyn av sina skattepengar vilket pappa inte var helt lycklig över kanske :angel:.

Kommer ihåg att jag sparade mitt studiebidrag i säkert ett halvår innan globen. Jag fick ihop några tusen och var som ett barn på julafton inne på annexet.

Det gick bra för mig på tävlingar. Jag var alltid placerad, iaf i slutet av min tävlingskarriär. Jag hyllar främst min mamma för det och min tränare. Mammas inställning till tävlingar är säkert sällsynt. Medans andras mammor stod och skrek på sina ungar så sa mamma att det skulle vara roligt även fast det kostade pengar. Att träna och tävla var inte billigt, men ursäkta ordvalet, fan va kul det var.

Jag fick dock en mamma på mig från en av våra träningar. Hon skrek på mig på framridningen att ponnyn var lat. Människan blev faktiskt tillsagd att gå därifrån för att hon gjorde ponnyer och ungar nervösa.
 
Sv: Curling morsor på tävling

Jag är väl lite dubbelmoral eller vad jag ska kalla mig...

HATAR när förälrar ev. har ett intresse som utförs av barnen. De är helt meningslöst. HATAR när barnen inte är tacksamma!

MEN!

JAg ser inget fel i att en förälder gör jobbet heller.

Visst, jag mockar själv både och mig och min syrra när hon är på mallorca.
Men det har ju inte med de och göra, jag är vuxen..

En i stallet (inackoderade under tiden vi bygger stall) hennes mamma gör morgonpasset till dotterns häst för att hon jobba kvällar.
Dottern kommer efter skolan och kan rykta, vicitera (stavning) och rida osv. Efter ridningen duschar hästen, torkas ren med en liten handduk (den har mugg så allt måste torkas så de inte rinner ner ).. Detta gör hon alla dagar.
Det tar nästan 4-6 timmar för henne.
Hon är hoppryttare, kan tillägga att hennes pappa endast lärt sig allt genom hoppträningar så han bygger banor till henne och plockar bort ;)

Men jag ser inte detta som något negativt utan tvärtom, här ser jag ett samband där hela familjen hjälps åt! :)
Hennes pappa taggar henne till fullo om när det blir fel ( hoppa för tidigt eller "du glömde torka bakom höger ben"...

Tänk vad smidigt för dem att vara färdiga i stallet vid 8-9 på kvällen istället för 10 för de ska mocka och dona med hö och kraftfoder!

De har pengar, köper fin utrustning men de är också väldigt noga med skötsel och så vidare.. Har kvalite, skryter absolut inte någonting om att de är rika...
Dottern är inte bortskämd, de har regler och hon är som alla andra ikke hästmänniskor...



/ i. Som bara hade en lat mor och en pappa som körde mig till privatstallet där bara mina hästar stod när jag var mindre. Vad jag längtade att de skulle " titta på mig när jag red, tränade eller tävlade"... Men icke, aldrig kom dem...
Skulle vilja ha sådanna föräldrar som hon..
 
Sv: Curling morsor på tävling

Att ungen inte vill lasta ur sin ponny själv är nog inte ungens fel. Men jag har faktiskt inte märkt så mycket av det du skriver. Snarare tvärt om så har jag denna sommar och förra sommaren sett en hel del ekipage (ponny) där ryttaren löpt amok och skrikit/piskat sin ponny (kanske för den vägrat ett hinder eller inte vill gå in på dressyrbanan) där förälder har gripit in och dragit av ryttaren och talat vänligt men bestämt om att såhär behandlar man inte sin ponny och händer det en gång till så är det sluttävlat!!!


Visst, har även sett detta också faktiskt..

Det var det värsta, på en lokaltävling satt en ryttare i ca 20års åldern och piskade sin häst så den skrek!
Det var förj*vligt. Så på läktaren började de pratas och de var många som ropade "lägg av" och "gå ut ur banan" någon skrev till och med " jävla djurplågare!"
Detta tyckte jag var bra, för ryttarens syn på hästhantering kanske förändras..
Systern (?) kom in och ledde den arga tjejen vars häst var livrädd och hade massa raka märken efter spöet... Det var det värsta jag sett!

Domarens kommentar: Man får faktiskt inte göra som du gör egetnligen, men hästen måste ju hoppa ett hinder i allafall innan du går ut!...



På en klubbtävling, har en ponnymamma som köpte en läromästare och en unghäst. Läromästaren är en stor b ponny och den yngre hästen är en liten b-ponny. Läromästaren är ett geni på att dra åt sidan dock..:)
Dottern blev ledsen och efter 3 års "ej felfritt" blir hon så pass ledsen så att hon klappar till hästen med spöt tre gånger på baken. Mamman, som älskar hästar och har häst själv drooooooog ner ungen på marken och skreeeek som tusan och skällde ut sin 8 eller 9 åriga dotter till max. Alla stod och glodde.. Hennes sista ord var " Du slår ALDRIG mer MIN häst igen! Det var sista gången du satt på hästryggen!!!"

Sedan lastade hon ponnyerna och åkte hem. De har inte tävlat sedan detta...
 
Sv: Curling morsor på tävling

Kl

Apropå ponnyföräldrar.

För många år sedan var jag och min mor och tittade på en ponnytävling (hoppning), ett av ekipagen var en jättevacker och fin ponny, det syntes att det var en duktig ponny. Tyvärr var ryttaren EHRM mindre duktig om man säger som så. Ryttaren studsade omkring i sadeln, var hård och ryckig på handen och red både klumpigt och ganska osjysst mot ponnyn, mycket spö etc.

Efter ritten som gick mindre bra så sa min mor i vanlig samtalston till mig nåt i stil med. " Åh vilken helt underbar och duktig ponny, men flickan behöver nog lära sig rida lite bättre och dessutom vara snällare mot hästen."

Det var bara det att paret dom satt alldeles bredvid oss var flickans föräldrar (vilket vi inte hade en aning om) och de tog nog lite illa vid sig för vi hörde sen föräldrarna diskutera med dottern angående en något förändrad inställning på tävlingsbanan. Samt om att rida för tränare lite mer ofta.

Förhoppningsvis så tog min mors kommentar skruv och ledde till att tjejen ifråga blev mer ödmjuk till sin häst och såg till att lära sig rida åtminstone passabelt.

Alla kan ju iofs vara nybörjare, men det var inte i någon av de lättaste klasserna så jag antar att tjejen ridit några år. Men även som novis på tävlingsbanan kan man ju vara sjysst mot hästen.
 
Sv: Curling morsor på tävling

Oj, så vanligt detta är!!
Har stått i samma stall som sådana människor där allting ska vara det dyraste och bästa och det är antingen mamman eller småsyskonen som sköter ALLT utom just ridningen...
Tävling varje helg och det är inte ryttaren som knoppar och gör i ordning.. De hittar på saker med sina kompisar istället! Hästen måste också ha ett fodrat täcke mitt i sommaren eftersom den inte ska bli smutsig.

Jag är superlycklig om jag bara kan komma ut på några programridningar per år. (han inga föräldrar som kör eller ens är med på tävling.)
Och för allt i världen skulle jag inte vilja att någon annan fixade med min häst på tävlingsplatsen! Det är ju min häst och självklart är jag stolt över den, och då vill man ju gärna leda runt den själv.. ;)
Jag tror att mammorna överför sin egen dröm o tycker att livet fått en mening. Lever genom sina barn.
Man avslutar sin egen seriösa ridning o lutar sig tillbaka o kräver... många gånger

Har sett detta o när först det äldre barnet slutar, kanske efter en väldigt lyckad YR karriär, så tar de yngre vid o sagan slutar likadant.

de jag har sett har totalt slutat med hästar o mamman har blivit kollrig o det har slutat med skilsmässa i en del fall.

Allt står o faller med barnens karriär.

Jag vill tro att barnen måste få kämpa en aning för livet som vuxen är sällan en dans på rosor där allt serveras.
 
Sv: Curling morsor på tävling

Tycker man ser samma sak överallt i alla sporter, föräldrar som drillar sina ungar i deras respektive sporter, skjutsar hit och dit och köper ny dyr utrustning stup i kvarten.

Fast detta förekommer ju utanför sportens värld också. Titta bara på alla mammor som försöker drilla sina ungar att bli supermodeller, kör runt dem till diverse modellagenturer, bokar proffsfotografer för att fylla en portfolio med söta glada bilder allt medan ungen skriker, gråter och sätter sig på tvären i kulisserna för att mamman tvingar på ungen något den inte vill.

Hade en kompis under gymnasiet som åkte teamåkning (konståkning i grupp) på elitnivå mer eller mindre. Hennes mamma hade också åkt konståkning i sin ungdom och tvingade i sin dotter sina drömmar om ett VM guld. Under de 3 åren jag kände henne tränade hon sig till fördärv. Hon tränade, tränade och tränade utan att knappt ha någon fritid ö.h.t. Hon sa till oss vänner att hon gärna ville sluta helt för det var inte roligt längre, men hennes mamma hade nyss tvingat henne att skriva på ett nytt kontrakt som varade i 3 år, så hon var helt enkelt tvingad att fortsätta pga kontraktet. Visst, hon levde ett liv i lyx mer eller mindre. Nya mobiler, dyra kläder, ny moped osv osv, men jag fick alltid en känsla av att denna lyx bara fanns så länge hon åkte konståkning, om hon la av skulle allt det där försvinna.
 
Sv: Curling morsor på tävling

*kl*
Jag har sett fenomenet på tävlingar jag med, jobbat som funktionär på flera ponnytävlingar. Nu är jag vuxen och har en egen dotter, vi bor på landet med stall på gården. Min dröm gick i uppfyllelse och jag köpte en ponny som dels sällskap till min äldre arab och dels som dottern kan rida. Jag har bestämt mig för att inte truga mitt intresse på Milla, hon vill än så länge rida och vara med (tack och lov..). Men om hon inte har kvar sitt intresse tills nästa sommar säljer jag ponnyn och skaffar en unghäst till mig själv :D Man får ju tänka längre än näsan räcker, och barn sparkar ju ofta bak-och-ut om man försöker pusha på dem nåt de inte vill!
 
Sv: Curling morsor på tävling

sålänge ponnyn inte utsätts för nått obehag så bryr jag mig inte vad folk gör och inte gör. jag gör mitt, andra får göra sitt. Tkr det är fint med föräldrar som stöttar sina barn, men att göra allt gör dem bara handikappade och uttråkade. Så det är inte barnens fel, de är bara ett resultat av föräldrarnas daltande.
 
Sv: Curling morsor på tävling

Det är väl det som är skillnaden mellan äkta hästtjejer å inte?

Vi som tycker om att vara med våra djur, göra dom fina, göra allt vi kan för att de ska må bra osv och sen är ridningen "belöningen"...

Man kan ju ha mycket pengar och lägga massor på tjusiga kläder och prylar UTAN att hästen har det miserabelt.

Varför SKA man ha gråtit sig till sin första ridhjälm och ridit i ärvda byxor?
Det blir "svarta Hingsten-varning" för mig.

"""Ooooo, den lilla flickan som inte hade några pengar och stöttande föräldrar men som lyckades trots att hon hade en avdankad ridskolehäst som visade sig vara fd dressyrstjärna och-så-vann-de-den-stora-tävlingen-framför-den-rika-otrevliga-tjejen-som-slog-sin-häst""""

Var glad att det finns de som får allt, och var glad för det du har.
 
Sv: Curling morsor på tävling

Man kan ju ha mycket pengar och lägga massor på tjusiga kläder och prylar UTAN att hästen har det miserabelt.

Varför SKA man ha gråtit sig till sin första ridhjälm och ridit i ärvda byxor?
Det blir "svarta Hingsten-varning" för mig.

"""Ooooo, den lilla flickan som inte hade några pengar och stöttande föräldrar men som lyckades trots att hon hade en avdankad ridskolehäst som visade sig vara fd dressyrstjärna och-så-vann-de-den-stora-tävlingen-framför-den-rika-otrevliga-tjejen-som-slog-sin-häst""""

Var glad att det finns de som får allt, och var glad för det du har.

Fast nu tycker jag att du tolkade mitt inlägg väldigt konstigt.

Har väl aldrig sagt att man inte kan vara en "äkta hästtjej" för att man har extra allt vad gäller utrustning?

Det jag tycker är människa med genuint hästintresse är en person som:
Alltid sätter hästen i första rummet, oavsett om det innebär tidiga morgonar och snöstorm.
Mockar och grejar för att sin häst ska ha det bra.
Borstar och putsar på sin häst, umgås med hästen på andra sätt än det som är träning.
Helt enkelt månar om att sin häst ska ha det bra och därmed anstränger sig för hästens skull.

Jag ser inte en ryttare som låter mamma eller ngn annan för den delen sköta hästen och man bara rider, det är för mig ingen riktig hästmänniska.

Därmed säger jag inte att det är fel att ta hjälp av andra människor, alla behöver hjälp ibland.

Däremot tycker jag att det är patetiskt med alla som ska ha "extra allt" vad gäller prylar utan att det fínns något motiv till det.
Att skryta med det och tycka att man är förmer pga prylar och att ngn annan ska sköta markservicen...
Näe såna människor vill jag inte beblanda mig med, de bryr sig mer om prylarna än hästen i sig.
Går hästen sönder köps det enkelt en ny och för mig är inte ett djur utbytbart bara sådär som man gör med en vanlig pryl...
 
Sv: Curling morsor på tävling

Jag har ofta fått höra (bland annat här på bukefalos...) att jag har silversked i munnen för att min ponny går med
sadel för över 30 000 kr, har fin utrustning, egen transsport. Det spelar mindre roll att det är jag som betalade 80%
av sadeln när jag gick på gymnasiet genom att sälja min gamla dressyr sadel och hoppsadel, ridit andras hästar för
att kunna betala träningar själv - även om mina föräldrar gärna hjälpte till med sådant när jag "var liten".

Men nej, jag hade silversked i munnen på grund av utrustningen och på grund av att jag stod i dyrt stall och för
att jag tävlade eller så var ponnyn för dyr - och jag var därmed bortskämd.

Så ibland blir jag lite irriterad på trådar som den här. Visst ni ser hur det ser ut på utsidan, men var inte så snabba
med att dömma folk efter vad de har. Jag framstod säkerligen som en curlad ponnyunge på tävlingar när min pappa
var med och plockade av benlindor, hjälpte mig med kavaj och ledde hästen så att jag kunde se ett par ritter extra
innan jag satt upp och hämtade mitt protokoll/skrittade av hästen. Men det var ett lyxtillfälle för mig! Annars skötte
jag absolut allt med min ponny! :)
 
Sv: Curling morsor på tävling

Det finns så många sidor av det där... Jag tycker i alla fall de värsta ponnyföräldrarna är de som pushar för hårt och aldrig blir nöjda, då kan det aldrig bli kul för varken häst eller ryttare.

Som ponnyryttare var jag nog ingen höjdare själv heller. Jag var sjukligt nervös på tävling, vilket i början gick ut över både min stackars ponny och framförallt min stackars mamma. Mot ponnyn var det kanske egentligen inte så illa, men såhär i efterhand önskar jag att jag hanterat situationer på ett annat sätt. Att min mamma däremot stod ut med mig på tävling är dock ett under! Dock visste hon ju hur mycket jag faktiskt kämpade för alltihop, hemma gjorde jag allt utan tjafs. På tävlingar blev det helt enkelt för mycket nervositet och egen prestationsångest för min del.

En gång blev det dock ett ordentligt missförstånd. Det var final i allsvenskan div. 1 och jag hade haft 4 fel i min grundomgång. Jag var lite besviken över det men skrittade egentligen bara runt och väntade på övriga i lagets resultat. Vi hade fortfarande chans på placering. Under tiden lekte jag med hoppspöet i ponnyns man, typ flyttade över manen från sida till sida. Min ponny var inte ett dugg rädd för spöet utan skrittade runt helt oberörd. Plötsligt kom det fram en annan mamma till mig och började skälla ut mig för att jag slog min häst!!! Min mamma hörde det hela, men hade inte sett något, och tog direkt den andra mammans parti. Hon visste ju att jag ibland kunde överreagera.. Inte förrän nu har min mamma börjat tro på att jag faktiskt inte gjorde någonting mot min ponny den där gången. :p
 
Sv: Curling morsor på tävling

Fast nu menade jag ju inte såna som i din situation riktigt.
Nu menar jag dessa människor som inte gör speciellt mkt varken på hemmaplan eller tävling.
Utan de som verkligen bara rider, that´s it och de verkar inte bry sig speciellt mkt om hästen utan mestadels om sin ridning och prisrosetter, DET gillar jag inte :devil:

Sen är det väl den sedvanliga avundsjukan ett faktum för många också vad gäller fina saker.
Men när det gäller sadlar är det å andra sidan sällan prislappen som styr utan passform på sadel för häst och ryttare som är avgörande (Det borde åtminstone vara så)
Jag tror att många hellre valt en sadel i 15000kr klassen än 30000 om båda hade suttit lika bra på hästen, ryttaren suttit lika bra och den billigare inte varit allt för stor skillnad i kvalité.

Jag tycker det är skillnad att få hjälp med saker i stallet eller med hästen och att bli curlad där någon annan gör precis ALLT.
Jag får alltid hjälp av min sambo på träningar och tävlingar, han lägger på släpet på bilen medan jag gör iordning min häst och hjälper mig att lasta min häst som man behöver vara 2 för att lasta.
Han fungerar som portabel stolpe att sätta fast hästen i när det behövs ett par extra händer eller hämtar sadel eller vad som nu kan behövas.
DET kallar jag inte att bli curlad...

Jag tänker nog mer curling i stort och inte bara på tävling...
Jag förstår att man vill ha mer hjälp på tävling än till vardags, det är lite nerver som ska hålla sig i styr och man ska lära sig en bana eller komma ihåg dressyrprogrammet och allt vad det må vara men man kan ju fortfarande lyfta ett finger ;)

Sen gillar inte jag heller föräldrar som pressar sina barn så mkt att det inte blir kul längre, precis som om det vore på liv å död...
 
Senast ändrad:
Sv: Curling morsor på tävling

"Betalat" med sånt man redan fått:rofl:

Om man är född med silversked i munnen kan man köpa den ponny man vill, finaste utrustningen, ett av de dyraste stallen osv, MEN... du har skött den själv.
Men handen på hjärtat. om du inte hade fått ngn ponny eller i såna fall en gammal travare o sen uppställd i ett obekvämt stall utan ridbana ens- då hade förutsättningarna varit andra.

Jag tycker att det är skillnad på om man är tacksam för det man får o inte behandlar föräldrarna som betjänter eller om de frivilligt tar på sig den rollen..

att man har en hästskötare med på tävling oavsett vem det är är mindre konstigt.

Man ser ju stor skillnad på barn till skickliga ryttare-som har mentorer.
 
Sv: Curling morsor på tävling

Nej, jag köpte sadlarna själv.

Jag fick ingen ponny från början, utan fick låna en mycket fin ponny av min fars arbetskamrat som
äger en häst gård. De hade aldrig tillåtit att jag fått en travhäst. Hade det varit så att jag inte fått
rida hos dom så hade jag aldrig ridit idag heller, så någon annan förutsättning finns inte i mitt fall.

Jag har fått rida fina hästar, men min egen har mest varit trasig och kanske inte var en så lämplig
ponny för oss att köpa, med tanke på hur mycket den tränat och tävlat på så kort tid, men vi har
gjort det bästa av situationen.
 
Senast ändrad:
Sv: Curling morsor på tävling

Men var ungen alltså 5 eller 6 när hon började tävla ?

Jag tycker DET om något är absurt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 026
Senast: MattiZ
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 099
Senast: Nielaa
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 436
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp