Curlingföräldrar eller ska vi kalla det bowling..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Curlingföräldrar eller ska vi kalla det bowling..

Xeline skrev:
Ja, det handlar om attityder till sitt föräldraskap, men ibland tror jag också till möjligheten att vara förälder. Speciellt knepigt tror jag att det blir för dem som är deltidsförälder, tyvärr. Jag har sett det otaliga gånger, barnen bor större delen av tiden hos den ena föräldern som då anser sig ha hela "uppfostrarrätten" på sin sida, medan den andra föräldern blir mer som en rolig happening varannan helg eller så.
Hmm, jo. Och (återigen :crazy: ) gamla könsrollsmönster som spökar.. i mitt exempel så bor mamman och pappan i samma kvarter så flickan kan röra sig hur hon vill mellan dem. De delar i princip 50/50 på tiden, med lite annorlunda lösning eftersom han jobbar natt (han hämtar från skolan - har henne hela em + till framåt 18-19 - sen sover hon hos mamma vardagar, sen är helgerna varannan helg). Mitt ex tror jag dels har sin inställning pga en ytterst dålig uppväxt själv (alkoholiserad far och föräldrar som överhuvudtaget visat väldigt lite kärlek) något han är väldigt medveten om och verkligen jobbar på att bryta med sin dotter (genom att kanske vara överdrivet "snäll"?? :crazy: ). Sen handlar det som sagt om könsroller. Någonstans verkade han ändå ibland ta för givet att mamman skulle ta ansvaret för ditt eller datt.....
Men båda är bohemer (både han och hans ex; flickans mamma) så oftast slarvade båda med gympapåsar eller läxböcker eller "nu får du städa ditt rum". Och okej; det går ju att leva så också. Fastän ibland tyckte jag det blev väldigt inkonsekvent. Ena dagen kunde hon springa iväg o leka och han tog hand om allt hennes "skräp" på gräsmattan. Nästa dag var det "nu får du faktiskt HJÄLPA till" och tjata-tjata-tjata tills hon blev arg och bara stack iväg på cykeln ändå. Konsekvensen? Hmmm, ingen.... han plockade upp och blev arg.

Mitt tips var att istället gå ifatt - plocka av ungen cykeln och ställa in den i förrådet. "plocka upp dina grejer = cykel - plocka inte upp = ingen cykel". Dock måste det ju gälla ALLA dagar, inte bara en gång per vecka.....

(haha, kanske hörs att vi inte hade matchat såååå bra som gemensamma föräldrar.... ;) )
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp