ragge

Trådstartare
vi hade en häst i stallet som blev förkyld...min arbetsgivare gav honom 1 msk curry 2 ggr/dag i 3 dagar sen va hästen frisk!!!Hon sa att curryn "drar ur" förkyningen och febern på hästar...någon som vet något om det eller varit med om det??? det funkade iallafall...
 
Sv: Curry

ingen aning...undrade bara om någon visste något om just curry!!!jag har nämligen aldrig hört det...
 
Sv: Curry

Om du själv ätit stakt kryddad mat vet du att du lätt kan börja svettas och näsan börjar rinna (och är det riiktigt starkt så tårarna med). Detta kan lindra en förkylning iom att ev nästäppa etc lindras. Men som bekant finns där inget bot mot förkylning, bara symptomlindring.

Så, frisk fortare gjorde nog inte curryn hästen, däremot kanske den lindrade lite. Personligen skulle jag inte ge mina hästar curry, eftersom det är en såpass onaturlig föda för dem. Gav vitlök förr, men slutat med det med (till hästarnas sorg - de älskar vitlök) efter de senaste rönen.
 
Sv: Curry

Jag har hört att det är gurkmejan i curryn som gör att det lindrar, några av travstallen jag jobbat i använde det förebyggande på en del känsliga hästar. Men de använde bara gurkmeja och inte curry. Men sen vet inte jag om det bara var inbillning att det skulle hjälpa..
 
Sv: Curry

Jag tror nog många gånger att det är så att hästen TROTS alla konstiga hjälpmedel blir frisk ändå.
 
Sv: Curry

Många av kryddorna i curry är antiseptiska,gurkmeja,ingefära osv. Gurkmeja är ju den verksamma substansen i fodertillskottet Biosynov,som man ger till hästar med led problem.
Har aldrig hört att curry skulle lindra feber däremot!
Bok tips:Hästägarens örtabok/Hillary Page Self
 
Sv: Curry

Jag har heller aldrig hört att curry är bra för hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 191
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 206
Senast: manda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 281
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp