Cushing/PPID värde skyhögt

Myzan87

Trådstartare
Min gamla ponny började visa tecken på sjukdomen genom lång päls, tjock, osv och vi tog ett blodprov i augusti och visade att ACP(?) värdet var på 1038. Medicin sattes in och vi började med 1/2 tablett. Men eftersom hon inte visade någon direkt förändring efter 1,5månad så vi ökade dosen till 1 tablett och helt plötsligt fick jag en ny häst. I samband med att dosen ökades så var hovslagaren här och hittade blödning i hovarna. Hon fångskoddes och sen efter det så har allting gått åt rätt håll. Hon är piggare, alertare och går ner i vikt.
Ett nytt prov togs och visade värde på över 1250!
Min veterinär blir fundersam och vi ska utreda mera. Och jag har läst på om kosten.
Några teorier om vad vi ska kolla efter?
Hästen är en nf/travarkorsning på 24år
 
Är ACTH-värdet angivet i pmol/L?

I augusti har ”normala hästar”, dvs. icke PPID-hästar något förhöjda ACTH-värden runt 10 pmol/L så värdena för din häst är naturligtvis mycket höga.

Nu är det ett tag sedan jag sysslade med PPID-hästar men vad jag kommer ihåg är att den ACTH som PPID-hästar producerar inte är särskilt bioaktivt. Så man får ta väldigt höga värden med en nypa salt. Reagerar hästen positivt på behandlingen så är du i alla fall på rätt väg. 1 tablett/dag kan vara för lite för din häst. Du får diskutera med din veterinär om att kanske öka dosen något.

Att du fick högre ACTH-värden andra gången kan ha flera orsaker. Inverkan av medicinen (prascend) avtar med tiden så när blodprov tas i förhållande till medicinering har betydelse för ACTH-värdet. Provets hantering påverkar också resultatet. ACTH-värdet sjunker med tiden mellan provtagning och analys. ACTH-värden varierar också under hösten och brukar vara högst i september.

Var glad åt att allt verkar gå åt rätt håll.

Beträffande foderstaten så gäller samma rekommendationer som för IR-hästar. Ge hästen en näringsriktig foderstat men begränsa mängden socker och stärkelse. Det finns mer information om lämplig foderstat för PPID-hästar hos foderstatsgruppen. Sök på “groups io foderstat” så hittar du gruppen.
 
Min gamla ponny började visa tecken på sjukdomen genom lång päls, tjock, osv och vi tog ett blodprov i augusti och visade att ACP(?) värdet var på 1038. Medicin sattes in och vi började med 1/2 tablett. Men eftersom hon inte visade någon direkt förändring efter 1,5månad så vi ökade dosen till 1 tablett och helt plötsligt fick jag en ny häst. I samband med att dosen ökades så var hovslagaren här och hittade blödning i hovarna. Hon fångskoddes och sen efter det så har allting gått åt rätt håll. Hon är piggare, alertare och går ner i vikt.
Ett nytt prov togs och visade värde på över 1250!
Min veterinär blir fundersam och vi ska utreda mera. Och jag har läst på om kosten.
Några teorier om vad vi ska kolla efter?
Hästen är en nf/travarkorsning på 24år
Du behöver skriva ut referensvärde för att man ska kunna avgöra om det har gått upp eller ner. Det finns numera så många olika skalor att bara värdet inte säger så mycket. Vad hade hon för värde innan höjningen?
 
Du behöver skriva ut referensvärde för att man ska kunna avgöra om det har gått upp eller ner. Det finns numera så många olika skalor att bara värdet inte säger så mycket. Vad hade hon för värde innan höjningen?
När vi tog ACTH värdet 20augusti var det 1038. Jag får inget skriftligt utan enbart muntligt redovisat från veterinär. När provet togs 11november så visade det över 1250.
 
När vi tog ACTH värdet 20augusti var det 1038. Jag får inget skriftligt utan enbart muntligt redovisat från veterinär. När provet togs 11november så visade det över 1250.

Värdet är förmodligen mätt i pg/ml. Om det var min häst så skulle jag ökat dosen till 1 ½ tablett. Sedan haft noga koll på symptomen och tagit nytt prov till våren.
Min häst ligger alltid något högt i acth-värde men har inga symptom så då får det vara ok på det viset. Hon har medicinerats i 3,5 år nu, står på 2 tabletter om dagen och är i fullt arbete och mår alldeles utmärkt. Värdet är inte det viktigaste utan håll noga koll på symptomen. :)
 
Värdet är förmodligen mätt i pg/ml. Om det var min häst så skulle jag ökat dosen till 1 ½ tablett. Sedan haft noga koll på symptomen och tagit nytt prov till våren.
Min häst ligger alltid något högt i acth-värde men har inga symptom så då får det vara ok på det viset. Hon har medicinerats i 3,5 år nu, står på 2 tabletter om dagen och är i fullt arbete och mår alldeles utmärkt. Värdet är inte det viktigaste utan håll noga koll på symptomen. :)
Veterinären skulle konsultera några kollegor så vi får se vad fortsättningen blir. Men varken han eller jag har någon längre erfarenhet av sjukdomen.
Men sen vi började medicinera med 1 tablett så har hon gått ner i vikt. Vinterpäls som växt ut är inte lång (innan såg hon ut som en hyena på våren :D) och hon är piggare.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny fick fång hösten 2019. Vid provtagning fick jag veta att han har cushing. värdet var 57 och gränsvärde 22 enligt veterinär. Vi...
Svar
3
· Visningar
1 226
Senast: Glimris
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 162
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp