R

roxy

Någon här som har erfarenhet av den sjukdomen hos häst? Behandling? Vad kostade medicinen? Blev hästen bättre? etc etc?
 
Jag vet att Lysodren (ett specifikt cellgift för humant bruk) ibland diskuteras som behandling av Cushing hos häst, men huruvida detta är praktiskt genomförbart eller ej vågar jag inte uttala mig om. Preparatet används flitigt på hund och syftar alltså till att slå ut delar av binjuren.

I amerikansk litteratur föreslås som understödjande behandling täta avmaskningar (hästarna har visat sig ha noll och ingen motståndskraft mot parasiter), vaccination enligt gällande scheman, regelbundna tandkontroller, viktkontroll, klippning och täcke mm.
Eftersom hästarna är betydligt känsligare för infektioner ska alla sådana, allt från hovböld till lunginflammation (vilket är en vanlig komplikation) ses som livshotande.

Jag vet inte om detta är översättbart till svenska förhållanden, vi har ju en annan syn på djurskydd här.

Har din häst fått diagnosen Cushing eller undrar du bara ändå?
 
Hej! tack för ditt svar! Nej hästen har inte fått diagnosen än, men mycket tyder på att hon har fått det. Pälsen är enormt tjock och lockig, hon dricker väldigt mycket och slukar saltstenen. Min andra häst har börjat fälla, men inte hon. Inte ett strå får jag loss! Jag klipper henne helt i vanliga fall, men ändå sätter hon enorm päls! Kanske ska ta och kolla upp det där med avmaskning också. Pälsen är nämligen helt glanslös och hon ser lite bukig ut, men det kan kanske bero på att hon äter väldigt mycket halm. tidigare år har hon varit helt ren från parasiter iaf. Pratade med veterinären, hon pratade om nåt preparat som heter "Pergolid" (eller nåt liknande) som tydligen ges till cushing-hästar. hittade ingen info om preparatet på nätet tyvärr så jag vet inte vad det är för verksamma beståndsdelar i det. mvh
 
Medicineringen är livslång, och TYVÄRR så är den DYR =/ Exakt hur dyr vet jag inte i summa, och det beror säkert på dos, storlek på häst etc.

Jag sökte på pergolid och pergolid är den verksamma substansen i bl a i läkemedlet Permax. De ges tydligen (på licens) till människor med Parkinssons, och är en dopaminagonist. Så det låter ju logiskt att anv om det fungerar även på häst.

Här fanns en bra sida om Cushings (kräver Acrobat Reader) http://www.klin.kvl.dk/internmedicin/web/hypofyse.PDF
 
Hej igen! Nu har min häst fått diagnosen efter blodprov. Så nu ska vi börja medicinering. Så länge hon mår bra och har ett drägligt liv så får hon vara kvar, men ser jag att hon börjar må dåligt så får hon vandra vidare till de gröna ängarna...
 
Kan också tillägga att medicinen kostade 1780:- för 100 dagars behandling.(en tablett ges dagligen) ifall någon undrar. Jag själv försökte hitta informationen om priset innan jag beslutade mig för att medicinera eller inte, men jag fick den trevliga (!?) överraskningen på apoteket imorse istället... ja vad gör man inte för sina älsklingar?
 
Hejsan.
Vårt lilla russsto på 21år fick fång för ca två veckor sedan. Hon var då inne hos hovslagaren (ja vetrinärer har även kikat på henne) då sa den som är chef på hovslagarskolan i Skara och även vetrinär, att de såg ut som hon hade cushing.
Idag ska vi in o röntga hennes hovar och då tänkte vi även passa på att testa om hon har cushing. Vad är det för blodprov som tas?
Det konstiga är att vetrinären sa vilka tecken som kunde uppkomma vid cushing.. Men hon är precis som vanligt...
Har alltd varit kraftigare (halsen) även när hon tävlades i Sm o Nm.. Så själv tror jag inte att hon har det.
Men det är ju bättre att ta det säkra före det osäkra.
Så alltså, vad är det för blodprov som skall visa om hon har det eller ej.
Önskar svar så snart som möjligt!
 
Hej!
Såg inte ditt svar förrän nu, sorry...
Det blodprov som tas är först ett s.k "nollprov" ett vanligt blodprov som kollar kortisol-halten i blodet (?) och sen injicerar veterinären kortison i hästen. Sen kommer veterinären tillbaka efter ca 20 timmar och tar ett nytt blodprov. Har hästen inte cushing så ska kortisol-värdet ha sjunkit betydligt vid analys av det senare testet.
Min häst hade 102 vid första provet och sen 99 vid andra, så det var ett solklart fall enligt veterinären... värdet ska visst ligga strax över 20 har jag för mig vet. sa.
Sen måste jag tyvärr också meddela att tydligen är fång en vanlig åkomma bland cushinghästar... likaså tandproblem med en hel del tandsten... Fång har jag ännu *peppar peppar* inte sett något tecken på än, men blir det så att det uppstår så är det inget att göra... då får hon galoppera vidare till de eviga gröna ängarna, eftersom sjukdomen ändå inte går att bota.
Lycka till och jag hoppas att din häst inte har cushing!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 523
Senast: Sirap
·
Svar
0
· Visningar
609
Senast: Lexa
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Nevermind
·
MR
Hästvård Om man gör MR, hur kan behandlingen förändras då? Ni som gjort MR, ändrades behandlingen för era hästar? Har någon gjort MR på hov?
Svar
12
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp