Cushings hos hund?

lady_vip

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det?

Mixie, min 13-åriga terrier, var hos Vet. idag och opererade bort en knuta och vi passade då på att ta prover eftersom vi upplever en ökad törst på henne. Alla värden var bra på urinprovet som togs i måndags, så därför trodde vet att det var njurarna som börjat krångla.

Idag visade inga tester på det utan Vet. misstänker cushings sjukdom. Eftersom hon inte har några andra symptom än just ökad törst (vilket inte är alarmerande utan har märkts eftersom hon aldrig har varit en sån hund som dricker) så valde vi att inte fortsätta med proverna utan anta att det kan vara det hon har. Alla andra prover ser bra ut och vår kära veterinär misstänker inte elakartade tumörer.

När jag läser om det så misstänker jag att hon har haft det ett tag (hennes mage har varit "päronformad" många, många år), men hon är ju pigg och glad och jag har svårt att se hur man skulle kunna försvara behandling av en 13-årig hund. Men kanske borde man det?
 
Sv: Cushings hos hund?

Jag skulle ha låtit det vara. Det tar en stund att 1) ställa diagnos och 2) ställa in behandling. Mycket provtagningar och en hel del biverkningar. Detta är min personliga åsikt!
 
Sv: Cushings hos hund?

Ungefär så resonerade min veterinär också, skönt att få det bekräftat.

En följdfråga, är det möjligt att hon har haft detta sedan hon kastrerades som 7-åring med dålig päls och svullen buk som "enda" symptom? Vi har ju trott att det har berott på kastrationen hela tiden...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 349
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 099
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 687
Senast: fejko
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 044
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp