Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cydectin

Det beror på vilken Cydectin hon använde,det finns comp o vet också.Dom kostade 1690kr för 10 i våras,då man oftast använder den för blod mask på våren"försommaren.Använder billigare medel på höst som tex noromectin som tar dom andra maskarna "efter bete".Dom preparaten är betydligt billigare men tar inte blodmask fr 56kr o uppåt.Blodmasken avmaskar jag för efter "vintervilan",dvs på försommaren innan bete..Maskarna är inte aktiva under när vintern o vilan inträder, på senhösten.Jag avmaskar i regel 2 ggr om året,utom unghästar o fölston,där jag är mer aktiv att ta prover mm.Man kan överdosera vilket har hänt mycket på travsidan o därför våra restriktioner med träckproverna numera.Trist bara att idag ser vi mer magra o eländiga hästar än någonsin,även reportage i ridsport om detta.Vill man ha bra o friska hästar så tycker jag att man inte ska ignorera avmaskningen som många gör,det kan ge förödande resultat,speciellt med blodmasken.Det kostar att ligga på topp tyvärr.
 
Sv: Cydectin

Det beror på vilken Cydectin hon använde,det finns comp o vet också.Dom kostade 1690kr för 10 i våras,då man oftast använder den för blod mask på våren"försommaren.
All avmaskning under sommaren på vuxna hästar är för blodmasken, träckprov först för att se om det behöv och för att ha koll på hur man sköter det förebyggande arbetet. "Comp" innehåller även ett medel som tar bandmask.

Använder billigare medel på höst som tex noromectin som tar dom andra maskarna "efter bete".Dom preparaten är betydligt billigare men tar inte blodmask fr 56kr o uppåt.Blodmasken avmaskar jag för efter "vintervilan",dvs på försommaren innan bete.
Jo, det är precis blodmask de tar. Blodmasken är den mask vi bekämpar under betessäsongen och räcker inte att ta bara en gång om året om man inte sköter markerna och har koll på vad man gör. Noromectin tar samma sak som Cydectin förrutom de extra 25% av inkapslade larverna.


Maskarna är inte aktiva under när vintern o vilan inträder, på senhösten.Jag avmaskar i regel 2 ggr om året,utom unghästar o fölston,där jag är mer aktiv att ta prover mm. Man kan överdosera vilket har hänt mycket på travsidan o därför våra restriktioner med träckproverna numera.
Blodmasken är massor av olika sorter och bara 6 av dessa går i dvala. Däremot smittar inte äggen som landar på frusen mark och snö eftersom de dör, därför behövs inte avmaskning under vintern. Att maskarna riskerar bli resistenta har inte något med ÖVERDOSERING att göra utan att man avmaskar felaktigt och i för låga doser. Provtagningen är ett hjälpmedel i hela parasitbekämpningsprogrammet och sköter man sig så behöver bara 10% av de vuxna hästarna avmaskas.

Trist bara att idag ser vi mer magra o eländiga hästar än någonsin,även reportage i ridsport om detta.Vill man ha bra o friska hästar så tycker jag att man inte ska ignorera avmaskningen som många gör,det kan ge förödande resultat,speciellt med blodmasken.Det kostar att ligga på topp tyvärr.
De magra hästarna får för lite mat, det är knappast brist på avmaskning som orsakat den kraftiga ökningen den här sommaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 345
Senast: Trott
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 889
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp