Cykel,vilken?

lillsmurfagirl

Trådstartare
Jag hade velat köpa en ny cykel då min blev stulen.
tyvärr ingenstans ha den inomhus om den inte är väldigt lätt för då får jag släpa den till källaren. Men tips på vettig cykel?
Önskemål;
Lätt
Fotbroms och handbroms
Kunna ha en sån sits för barn på pakethållare.
Kan tänka mig köpa begagnat så jag inte gråter floder ifall den blir stulen igen
 
Inga tips på cykel, det finns det säkert många som har bättre koll på än mig, men vill bara flika in att många nyare barnsitsar till cykel sätter man numera på stången och behöver inte ha pakethållare till. Så att du inte behöver ha pakethållare som kriterie nödvändigtvis.
 
Inga tips på cykel, det finns det säkert många som har bättre koll på än mig, men vill bara flika in att många nyare barnsitsar till cykel sätter man numera på stången och behöver inte ha pakethållare till. Så att du inte behöver ha pakethållare som kriterie nödvändigtvis.
Precis. Jag har haft barnstol på min mountainbike. Det roligaste med det är reaktionen hos 40-åriga manliga MTB-åkare.

@lillsmurfagirl jag skulle köpa en mer begagnad cykel av ett känt kvalitetsmärke hellre än en något nyare från tex Biltema. Så har jag gjort med barnens cyklar nu, en från början bra cykel är ju fin i många år om den sköts om.
 
Jag har cykel från biltema, har haft dyrare cyklar också men bor (på riktigt) granne med cykeltjuvar så tja... För att öht våga ställa cykeln ute så är det biltemas som gäller här. Det jag märker jämfört med mina dyrare cyklar är framförallt att jag måste vara mer noga med att smörja kedjan, annars börjar växlarna bråka. I övrigt är jag bara positivt överraskad. Cyklar dagligen till och från jobb på min och den är inte ett dugg sämre än de dyrare jag haft när det gäller sådan arbetsuppgift iaf.

Sedan när det gäller cykelstölder... Se till att ha ett ordentligt lås och lås fast ramen till cykeln i något stabilt! Låser du bara genom ena hjulet så lyfter de med sig cykeln, låser du fast ena hjulet i något så tar de loss hjulet och tar med resten av cykeln.
 
Jag hade samma kravlista som du när jag skulle köpa cykel och jag köpte en tantcykel ifrån Cresent med aluminiumram. Just 5-7 växlade cresentcyklar i tantmodell brukar ofta vara ”lockvara” i cykelaffärer, så sätt upp en bevakning på prisjakt och pricerunner på Cresent Tove som är mest lik den tantcykeln jag köpte. Du kan ju kolla prishistoriken på Cresent Tove för det var ett tag sedan jag köpte cykel och det kanske inte längre är vanligt med ”lockpris” på Tove-cyklar. På våren när alla ska köpa cykel och när höstterminen brukar det krylla av cykelannonser.
 
Jag hade velat köpa en ny cykel då min blev stulen.
tyvärr ingenstans ha den inomhus om den inte är väldigt lätt för då får jag släpa den till källaren. Men tips på vettig cykel?
Önskemål;
Lätt
Fotbroms och handbroms
Kunna ha en sån sits för barn på pakethållare.
Kan tänka mig köpa begagnat så jag inte gråter floder ifall den blir stulen igen
Jag slutade få min cykel stulen när jag tvingade mig till att alltid låsa fast ramen i någonting som inte gick att ta loss. Innan dess fick jag en cykel stulen per år (försäkringsbolaget måste tyckt jag var galen) så när jag fick min nya cykel av försäkringsbolaget monterade jag inte ens ett bakhjulslås (så att jag inte skulle lata ur efter några månader) utan tog bara ett bygellås. Fick behålla den i mer än tio år! (sedan fick jag baby och glömde den på stan en månad (för att jag inte kunde ta cykeln i bilen och inte kunde ta barnet på cykeln.) och då var det kört.)

Jag har alltid köpt Crescent och varit nöjd, de har hållit bra och varit snabba. Fast den nu senaste är faktiskt ganska tråkig och jag har bytt ut och vinklat om både styre, hjul och sadel så den blev sportigare och snart ska jag byta bromsar till hydrauliska så de inte fryser på vintern, min bakskivbroms är värdelös, de hade roligare cyklar för 10+ år sedan (och ett bromssystem som inte frös fast). Men min cykel är ju några år nu så de kanske har kul cyklar igen och kanske hydrauliska bromsar som standard, eller har vinklat om så de inte fryser.

Men säg att man vill ha en stabil cykel som fungerar så är de nog jättebra än.
(Bara att deras halvsportiga hybrider med smala hjul, sadlar och styren som jag älskade inte fanns längre.)
 
Senast ändrad:
Jag har haft Monark Karin i många år när jag cyklade runt 1 h varje dag (totalt, jobbpendling). Fungerade i ur och skur, men kvalité är ju alltid färskvara, byter de fabrik etc så kan det bli ändringar.

Såg nu att de fanns i några läckra färger också.
 
Jag har haft Monark Karin i många år när jag cyklade runt 1 h varje dag (totalt, jobbpendling). Fungerade i ur och skur, men kvalité är ju alltid färskvara, byter de fabrik etc så kan det bli ändringar.

Såg nu att de fanns i några läckra färger också.

Jag älskar min Karin ❤️
Ljusrosa metallic med rosa cykelkorg, köpte den 2010.
Dock har den fastnat på treans växel och jag har inte orkat fixa det 😅
Men jag ser det som att jag får lite extra ben och röv-träning 😁
 
Jag älskar min Karin ❤️
Ljusrosa metallic med rosa cykelkorg, köpte den 2010.
Dock har den fastnat på treans växel och jag har inte orkat fixa det 😅
Men jag ser det som att jag får lite extra ben och röv-träning 😁
Inget ont som inte har något gott med sig :D

Jag upplever annars att det varit en väldigt driftsäker cykel, i alla väder (cyklade året om, cykeln stod ute) trots att jag slarvade med den årliga servicen och rundsmörjningen. En robust arbetshäst utan en massa funktioner jag inte behöver.
 
Jag har en Monark Wilma som jag är nöjd med, vet inte om den sälj längre för jag har haft den flera år (aldrig gjort nån service med den). Men kan ju finnas begagnad :)
 
Monark verkar ändå stå för kvalité fortfarande (inbillar jag mig) när det kommer till brukscyklar. Jag har blivit uppfostrad med att Monark är budgetvarianten av Crescent, och att bägge är kvalité som räknas.
 
Monark verkar ändå stå för kvalité fortfarande (inbillar jag mig) när det kommer till brukscyklar. Jag har blivit uppfostrad med att Monark är budgetvarianten av Crescent, och att bägge är kvalité som räknas.
Crescent och Monark var i princip samma cykel, förutom då att Crescent såldes i fler modeller och flera färger. Ramarna tillverkades i Sverige. Efter att Grimaldi köpte Crescent lades tillverkningen i Sverige ned och numera tillverkas alla delar utomlands, även ramarna, det mesta i Asien skulle jag tro. Flera olika märken ingår i koncernen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grimaldi_Industri_AB
 
Senast ändrad:
Förr var Crescent och Monark i princip samma cykel, förutom då att Crescent såldes i fler modeller och flera färger. Ramarna tillverkades i Sverige. Numera tillverkas alla delar utomlands, även ramarna, det mesta i Asien skulle jag tro.
Ja, det är så jag är lärd. Crescent var högprofildelen eftersom den fanns i fler utförande och färger.
 
Får jag kapa tråden? Jag har inte ägt en cykel på sådär drygt 15 år :o men har bestämt att jag ska köpa en här i vår. Tänker mig en enkel och stabil dammodell, men vad rekommenderar ni, 3 eller 7 växlar? Jag kommer mest cykla till jobbet (1,5km) och kanske en och annan utflykt i sommar som är lite längre kanske 1-3 mil i sakta mak typ:p

blev ju lite sugen på en monark Karin i lila pastell när jag googlade på era tips i tråden :)
 
Får jag kapa tråden? Jag har inte ägt en cykel på sådär drygt 15 år :o men har bestämt att jag ska köpa en här i vår. Tänker mig en enkel och stabil dammodell, men vad rekommenderar ni, 3 eller 7 växlar? Jag kommer mest cykla till jobbet (1,5km) och kanske en och annan utflykt i sommar som är lite längre kanske 1-3 mil i sakta mak typ:p

blev ju lite sugen på en monark Karin i lila pastell när jag googlade på era tips i tråden :)
Hur många växlar tycker jag beror mycket på hur kuperat du tänker dig att cykla.
 
Får jag kapa tråden? Jag har inte ägt en cykel på sådär drygt 15 år :o men har bestämt att jag ska köpa en här i vår. Tänker mig en enkel och stabil dammodell, men vad rekommenderar ni, 3 eller 7 växlar? Jag kommer mest cykla till jobbet (1,5km) och kanske en och annan utflykt i sommar som är lite längre kanske 1-3 mil i sakta mak typ:p

blev ju lite sugen på en monark Karin i lila pastell när jag googlade på era tips i tråden :)
Min cykel har 24 växlar, jag använder 2 olika kombinationer :angel:
Men det är ju en fördel att kunna växla mer, så sju borde vara lättare :)
 
Hur många växlar tycker jag beror mycket på hur kuperat du tänker dig att cykla.
Typ knappt alls. Tror inte det är en enda backe till och från jobbet till exempel.
Min cykel har 24 växlar, jag använder 2 olika kombinationer :angel:
Men det är ju en fördel att kunna växla mer, så sju borde vara lättare :)
Jo det är väl så jag tänker också. Hos mina föräldrars sommarställe har vi cyklar, de har typ 21 växlar eller nåt sånt, men tycker typ hälften inte funkar alls, så tror jag som mest använder fem när jag är där och det är betydligt mer kuperat och varierande terräng (naturreservat och mellan odlingar) än vad jag kommer cykla på här. Det är väl så att tre känns lite snålt, men sju fler än jag tror jag kommer använda. Men det kanske ändå är bättre att ta sju, just in case
 
Får jag kapa tråden? Jag har inte ägt en cykel på sådär drygt 15 år :o men har bestämt att jag ska köpa en här i vår. Tänker mig en enkel och stabil dammodell, men vad rekommenderar ni, 3 eller 7 växlar? Jag kommer mest cykla till jobbet (1,5km) och kanske en och annan utflykt i sommar som är lite längre kanske 1-3 mil i sakta mak typ:p

blev ju lite sugen på en monark Karin i lila pastell när jag googlade på era tips i tråden :)
7!! Varje gång jag cyklar på en cykel med färre växlar så blir jag på dåligt humör :p Minsta uppförsbacke och jag vill ha massvis av växlar för att på så bra sätt som möjligt kunna ta mig upp för eländet... Min cykel har 21 växlar. Den cykelns främsta arbetsuppgift är att hjälpa mig till/från jobbet (10 min enkel väg). Hade aldrig orkat ens den sträckan på en med bara 3 växlar.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Bonita4
·
Fritid Har verkligen saknat en egen cykel sen den förra blev stulen. Har testat hyrcyklarna här i stan men är inte riktigt överens med dem...
2
Svar
24
· Visningar
1 705
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: kma
·
Äldre Nu är det dags att byta ut den fallfärdiga sneda gamla damcykeln mot en mer pålitlig och rejäl cykel som jag även kan cykla på under...
2
Svar
38
· Visningar
2 405
Senast: Anders
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp