Bukefalos 28 år!

O

oio

Vad för "tum" bör en person som är 153 cm ha?
Vad kan en Mountain Bike kosta begagnat i den storleken?
På hur stora vägar får man cykla...samtidigt som bilar etc? Inte E4/E18...osv.
 
Sv: Cykel

På hur stora vägar får man cykla...samtidigt som bilar etc? Inte E4/E18...osv.
Du får cykla på alla vägar utom motorväg och motortrafikled, och du skall cykla i vägrenen på höger sida av vägen. Finns det en cykelbana skall du använda den, men om det är lämpligare "med hänsyn till färdmålets läge" får du strunta i cykelbanan och cykla på vägen så länge som du "iakttar särskild försiktighet". :) Man får inte cykla två eller flera bredvid varandra annat än "när det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken".
 
Sv: Cykel

En 13-14" ram borde bli lagom för en så pass liten knodd. Vad det kostar beror ju på vad du har för krav på prestanda.

Varför mountainbike? Ska vederbördan cykla i skogen? Om det gäller asfalt och grus mest skulle jag hellre rekomendera en navväxlad cykel som är mer driftsäker, enklare och ger mer för pengarna.
 
Sv: Cykel

26" skulle jag rekommendera, sen har Tomten rätt i det med att en maountainbike har man i terräng,
Mountain bike
 
Sv: Cykel

26" ram? jag som är 1,84 har 19-20,5" på mina tävlings och träningsmountainbikes.. att tänka på är att ramstorlek och hjulstorlek är två skillda ting!

24 eller 26" hjul är väl en smaksak.. lättare att hitta billiga grejjer i 26" men 24" kan nog upplevas aningen smidigare. men en ram över 14" skulle jag inte köpa.

om du nu prompt skall ha en mountainbike så har scott helt ok cyklar för de mindre cyklisterna med 24" hjul på och ramstorlekar väl lämpade för de mindre.. rätt prisvärda.

men jag rekommenderar fortfarande en navväxlar cykel för den som skall ha en cykel att cykla på asfalt och grus med, mycket smidigare, speciellt när det kommer till underhåll som är betydligt mycket mindre på en navväxlad.
 
Sv: Cykel

Vad för "tum" bör en person som är 153 cm ha?
Vad kan en Mountain Bike kosta begagnat i den storleken?
På hur stora vägar får man cykla...samtidigt som bilar etc? Inte E4/E18...osv.

Är svårt att svara på ram storleken eftersom det är flera faktorer än enbart den totala längden som spelar roll. Prova hos en riktig cykelhandlare (hoppa över de stora kedjorna och hitta en med riktigt kunnig personal).

Det är enbart den som cyklar över stock och sten som har nytta av en mountainbike. För grusvägar och lite större skogsstigar hade jag valt en hybrid istället med lite grövre däck.

En ny användbar cykel börjar vid ungefär 7000 kr. Men tänk då på att en bra cykel gör busskortet överflödigt (så länge man inte har riktigt långt till jobbet) så cykeln har betalat sig inom ett år.

Btw jag hade aldrig köpt begagnat, så fort något går sönder kommer det att börja skena iväg.
 
Sv: Cykel

26" ram? jag som är 1,84 har 19-20,5" på mina tävlings och träningsmountainbikes.. att tänka på är att ramstorlek och hjulstorlek är två skillda ting!

24 eller 26" hjul är väl en smaksak.. lättare att hitta billiga grejjer i 26" men 24" kan nog upplevas aningen smidigare. men en ram över 14" skulle jag inte köpa.

om du nu prompt skall ha en mountainbike så har scott helt ok cyklar för de mindre cyklisterna med 24" hjul på och ramstorlekar väl lämpade för de mindre.. rätt prisvärda.

men jag rekommenderar fortfarande en navväxlar cykel för den som skall ha en cykel att cykla på asfalt och grus med, mycket smidigare, speciellt när det kommer till underhåll som är betydligt mycket mindre på en navväxlad.

Nu cyklar jag aldrig riktig XC, men borde inte 24" hjul starkt påverka cykelns förmåga att klara av stenar och andra hinder till det sämre?
 
Sv: Cykel

sämre med 24"? beror ju på i vilket avseende.. när cyklisten är kort kan det snarare vara till fördel med en cykel som är lättare attt manövrera då man kan få en kortare hjulbas med mindre hjul.. ett större hjul ger en mjukare gång än ett litet hjul men de större hjulen genererar åandra sidan en långsammare acceleration då den roterande massan hamnar längre ut från centrum.. för och nackdelar, men inget av betydelse i dessa sammanhang då jag förutsätter att det är något barn som skall ha det att cykla lite med, och inte för att tävla eller träna på.. då skulle vederbördan vara mer insatt i mitt tycke.

appropå komfort så pumpar folk oftast i på tok för mycket luft i däcken för att det skall bli både bekvämt och funktionellt. ett för hårt pumpat däck fungerar inte som det är tänkt. jag hade ungefär 1,3-1,8bar i mina bredare däck (1,9-2,2" bredd) och uppåt 2,5bar i de under 1,8" och vägde för det mesta kring 70kg. vilket är betydligt mindre än många pumpar i, framförallt nybörjare och ovetandes som läser på ettiketterna och kör i högsta tillåtna. dessa brukar vara de som sedan köper dämpade cyklar utan att komforten ökas nämnvärt och klagar .. jag cyklade flertalet xc tävlingar med helstel cykel även fast jag hade fina dämpade gafflar hemma med gott resultat. schyssta hjul och däck och eventuell slang (körde själv slanglöst flera år) så får man väldigt lite punkteringar.


att ta sig över stockar och sten påverkar marginellt av hjulstorleken.. som föredetta tävlingscyklist kan jag ju säga som så att det är inte så att man ger sig ut mitt ut i ingenstans det är stigar man kör på och en halvmeters stock är inget större bekymmer att ta sig över, varesig man har 24, 26 eller 28", det är en tekniksak...


skall det göras på grusvägar och asfalt i ett perspektiv där komfort kommer först så är ju cykelcrossen överlägsen, men oerhört opraktisk att få med sig en väska på eller dylikt då man kanske vill ha pakethållare etc på?

fast jag slår fortfarande ett slag för den navväxlade cykeln! den är enklast att hålla efter och genererar minst bekymmer.. att man inte vill ha en oväxlad har jag förståelse för, men 21 eller fler växlar är bara fjantigt..
 
Sv: Cykel

sämre med 24"? beror ju på i vilket avseende.. när cyklisten är kort kan det snarare vara till fördel med en cykel som är lättare attt manövrera då man kan få en kortare hjulbas med mindre hjul.. ett större hjul ger en mjukare gång än ett litet hjul men de större hjulen genererar åandra sidan en långsammare acceleration då den roterande massan hamnar längre ut från centrum.. för och nackdelar, men inget av betydelse i dessa sammanhang då jag förutsätter att det är något barn som skall ha det att cykla lite med, och inte för att tävla eller träna på.. då skulle vederbördan vara mer insatt i mitt tycke.

appropå komfort så pumpar folk oftast i på tok för mycket luft i däcken för att det skall bli både bekvämt och funktionellt. ett för hårt pumpat däck fungerar inte som det är tänkt. jag hade ungefär 1,3-1,8bar i mina bredare däck (1,9-2,2" bredd) och uppåt 2,5bar i de under 1,8" och vägde för det mesta kring 70kg. vilket är betydligt mindre än många pumpar i, framförallt nybörjare och ovetandes som läser på ettiketterna och kör i högsta tillåtna. dessa brukar vara de som sedan köper dämpade cyklar utan att komforten ökas nämnvärt och klagar .. jag cyklade flertalet xc tävlingar med helstel cykel även fast jag hade fina dämpade gafflar hemma med gott resultat. schyssta hjul och däck och eventuell slang (körde själv slanglöst flera år) så får man väldigt lite punkteringar.


att ta sig över stockar och sten påverkar marginellt av hjulstorleken.. som föredetta tävlingscyklist kan jag ju säga som så att det är inte så att man ger sig ut mitt ut i ingenstans det är stigar man kör på och en halvmeters stock är inget större bekymmer att ta sig över, varesig man har 24, 26 eller 28", det är en tekniksak...


skall det göras på grusvägar och asfalt i ett perspektiv där komfort kommer först så är ju cykelcrossen överlägsen, men oerhört opraktisk att få med sig en väska på eller dylikt då man kanske vill ha pakethållare etc på?

fast jag slår fortfarande ett slag för den navväxlade cykeln! den är enklast att hålla efter och genererar minst bekymmer.. att man inte vill ha en oväxlad har jag förståelse för, men 21 eller fler växlar är bara fjantigt..

Tänkte passa på att trådkapa lite nu.

Jag har en Nishiki XC7 som lämnar en hel del att önska i skogen så jag funderar nu på en ren XC hoj.

Jag har kollat lite på Nishiki Team och Full Dynamix R4.0, både ligger på en lagom pris nivå runt 10 000. Vilka fler alternativ finns om man prioriterar hydrauliska bromsar och vettiga växlar och reglage? Jag är ganska lång också (1.95 cm fast har lite korta ben) hur påverkar det urvalet?

Jag funderade ett tag på en 29er men den kändes lite väl dyrt för mig som student (som iofs jobbar extra). 29 vs 26?
 
Sv: Cykel

Du får cykla på alla vägar utom motorväg och motortrafikled, och du skall cykla i vägrenen på höger sida av vägen. Finns det en cykelbana skall du använda den, men om det är lämpligare "med hänsyn till färdmålets läge" får du strunta i cykelbanan och cykla på vägen så länge som du "iakttar särskild försiktighet". :) Man får inte cykla två eller flera bredvid varandra annat än "när det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken".

Ok...jag får leta efter cykleväg dit jag ska. Det är en motorväg...bro och rondeller och grejor...
 
Sv: Cykel

En 13-14" ram borde bli lagom för en så pass liten knodd. Vad det kostar beror ju på vad du har för krav på prestanda.

Varför mountainbike? Ska vederbördan cykla i skogen? Om det gäller asfalt och grus mest skulle jag hellre rekomendera en navväxlad cykel som är mer driftsäker, enklare och ger mer för pengarna.


Knodden väger nästan 50 kg och är snart 35 år...men, hur lätt är det att veta?

Jag vill inte ha någon "nätt" cykel...därav funderingarna till något som klarar av lite mer skog...men inte "proffsig" sak.

Vad är navväxlad..???
 
Sv: Cykel

26" ram? jag som är 1,84 har 19-20,5" på mina tävlings och träningsmountainbikes.. att tänka på är att ramstorlek och hjulstorlek är två skillda ting!

24 eller 26" hjul är väl en smaksak.. lättare att hitta billiga grejjer i 26" men 24" kan nog upplevas aningen smidigare. men en ram över 14" skulle jag inte köpa.

om du nu prompt skall ha en mountainbike så har scott helt ok cyklar för de mindre cyklisterna med 24" hjul på och ramstorlekar väl lämpade för de mindre.. rätt prisvärda.

men jag rekommenderar fortfarande en navväxlar cykel för den som skall ha en cykel att cykla på asfalt och grus med, mycket smidigare, speciellt när det kommer till underhåll som är betydligt mycket mindre på en navväxlad.

Hur stor skillnad är det på storlekarna..?
 
Sv: Cykel

Är svårt att svara på ram storleken eftersom det är flera faktorer än enbart den totala längden som spelar roll. Prova hos en riktig cykelhandlare (hoppa över de stora kedjorna och hitta en med riktigt kunnig personal).

Det är enbart den som cyklar över stock och sten som har nytta av en mountainbike. För grusvägar och lite större skogsstigar hade jag valt en hybrid istället med lite grövre däck.

En ny användbar cykel börjar vid ungefär 7000 kr. Men tänk då på att en bra cykel gör busskortet överflödigt (så länge man inte har riktigt långt till jobbet) så cykeln har betalat sig inom ett år.

Btw jag hade aldrig köpt begagnat, så fort något går sönder kommer det att börja skena iväg.


Hybrid...liknar det "navväxlad"?
 
Sv: Cykel

min erfarenhet är att 29" blir för stort för rent skogsåkande. det blir helt enkelt klumpigt.. däremot väldigt trevligt på grusvägarna, men då väljer jag hellre en cykelcross som sagt om det är träningj och upplevelse som är det vesentliga.

dessutom är utbudet på ramar, gafflar och däck för 29" väldigt begränsat och bara det gör att jag drar mig för det.

jag har en nishiki sri team med xtr växlar/reglage som vintercykel och jag är väldigt nöjd. med både cykel och företaget.. detta då ramen gick av på båda stagen i baksvingen en träning, ringde och förklarade mitt ärende och 2-3dagar senare kom en ny ram till mig och jag lämnade den gamla i retur.. utan några diskussioner.

full dynamix tycker jag brukar ha rätt högra priser i förhållande till vad man får, speciellt med tanke på hur mycket problem de haft med sina ramar, iaf kolfiberdito..

jag skulle, om märke inte spelar någon roll titta på våra tyska "ful-märken", typ cube, canyon, no saint som exempel.. de har alla gott rykte men prisvärda..

hydraliska bromsar i all ära, men för 10k så vet jag inte ifall jag skulle prioritera det.. men det är en smaksak som sagt.
 
Sv: Cykel

KL

Om jag då inte köper Mountain Bike...något annat...

Finns det allt som oftast dubbdäck att köpa till? Om man vill cykla på vintern exempelvis.
 
Sv: Cykel

Tack för tipsen!

Hydrauliska bromsarna prioterar jag eftersom de ger en helt annan kontakt med vad som händer nere vid bromsskivan än vad mekaniska ger (det är iaf vad jag upplever) och om jag inte har de på cykeln från början så kommer jag att vilja eftermontera det ganska snabbt.

Jag får ta och kolla lite på de tyska alternativen då.

Jag lutar lite åt en stel gaffel nu, och sen kanske köpa till en dämpad. Gör jag rätt då?
 
Sv: Cykel

storleksskillnaden mellan 24 och 26 tum är 2 tum, det är skillnaden, 2tum, ungefär 51mm det gör mer skillnad än man tror.. jag skulle nog rekommendera en 26" iaf då du ska köra på vintern och så... svårt att hitta vettiga grejjer för 24".

dubbdäck har inget med mountainbike att göra, det har med hjulstorleken att göra... 26" och 28" finns det gott om däck för, desto mindre för 24".. ända anledningen till en mountainbike på vintern är att kunna köra nokians värstingdubbisar eller schwalbes motsvarighet som är 2,1" breda med över 300dubb, kostar över tusenlappen styck.. vilket inte är ett vettigt alternativ till annat än skogscykling på vintern, det är trögrullade som tusan och inget jag önskar någon att dras med annars.. ett par hyffsat smala dubbade däck med ca 150dubb från välkänt märke typ nokian, schwalbe är bra saker och går på ungefär en femhundrig däcket och håller i flera vintrar. dessutom med de fetare hjulen så blir det väääldigt svårt med stänkskärmar som är bra.. praktiskt tagit omöjligt...

skall du dessutom cykla på vintern så är navväxel att rekommendera ALLA gånger.. det är ofta som de utanpåliggande växlarna slammar igen med snöslask och annat, att byta drivlina 2gånger på en vinter är heller ingen ovanlighet..fälgarna var dessutom nedbromsade på vårkanten och det var ketym att man skaffade nya fälgar vinterhjul till hösten igen då de är så slut av allt vägsalt, sand och annat som sliter ner fälgarna vid bromsande, och inte är det mycket bättre med ceramicfälgar heller..

navväxel är klart trevligast och minst underhåll om du skall ha det till pendling.. eller vad är syftet?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 751
Senast: MML
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 252
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 351
Senast: Thera
·
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
2 076
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp