Cykeltråden

YlvaG

Trådstartare
Blev inspirerad av en annan tråd. Hur många är vi som cyklar?

Alla former av cykling är välkommet. Cyklar du till jobbet? Spränger du fram över rötter i skogen? Cyklar du landsväg? Cykelsemester? Tävlar du?

Jag köpte mina första cykel förra sommaren. Jag har problem med mina fotleder men behövde verkligen komma igång med att motionera. Jag köpte en Scoot Sportster, race-hybrid då jag ville cykla både asfalt och grusvägar. Har tvingat den runt ett MTB-spår också, men det var inte alltför bekvämt och hade jag inte varit så feg så hade den nog inte mått så bra efteråt. Men jämna stigar samt gamla (relativt jämna) traktorvägar i skogen är inga problem.

Sen turfar jag också, ett gps-spel i telefonen och det blir ngn mil per runda. Jag har riktigt dålig kondition så jag orkar inte mer än ngn mil på rena motionsrundor, och det går inte fort. Utflyktscyklar jag så kan det bli några fler mil.

Jag har förälskat mig i att cykla. Vill gärna utöka cykelparken med både en racer och en MTB, men ekonomin tillåter inte det. Härnäst är det dessutom sambon som bör få köpa en ny cykel (gemensam ekonomi) då hans är över 17år gammal och det är så mycket som behövs bytas på den att det inte är lönt. Vi har samma proportioner annars så vi kan låna varandras cyklar.

Jag hade velat prova köra cykelvasan, men är för rädd för att trängas så vi tar den nog som utflykt i sommar vid annat tillfälle.

Så, hur cyklar ni? Vad har ni för cyklar? Shoot.
 
Cyklar till jobbet, till stan och överallt egentligen. Det är skönt att cykla och skönt att slippa leta p-plats (dessutom är det svindyrt att parkera), så bil tar jag egentligen bara till stormarknaden. Utflyktscyklar gärna också.

Har en gammal Crescent sk trekkingcykel, dvs landsvägslok :) med 24 växlar. Skulle gärna köpa en modernare variant med skivbromsar, men denna duger bra också.
 
Cyklar landsväg. Har en Merida som jag köpte förra sommaren :) Ser fram emot att de ska ta bort det förbannade gruset så att jag kan starta min säsong ute! :D
 
Cyklar landsväg. Har en Merida som jag köpte förra sommaren :) Ser fram emot att de ska ta bort det förbannade gruset så att jag kan starta min säsong ute! :D

Här har det precis blivit barmark, men såklart grusigt, och min cykel är på vinterförvaring i annan stad. Flyttar dit om en månad så den får stå kvar där. Funderar på att ta sambons på en tur, men den har rejäla däck och trasiga växlar så det skulle nog vara 80% jobbigt och 20% roligt :D
 
Cyklar för både transport och träning. Har också en racehybrid, men min är från Merida. Just nu sitter det dubbdäck på den och jag velar för fullt om det är dags att byta eller om jag ska vänta lite, och om jag ska göra det själv eller lämna in den (vågar knappt erkänna att jag aldrig bytt ett cykeldäck :p ).
Ska vara med i ett lopp på 7 mil i början av maj, där mitt mål är att ta mig runt med en bra känsla. Har tidigare som mest cyklat 13 mil i ett svep, så distansen i sig är jag inte orolig för :)
 
Här har det precis blivit barmark, men såklart grusigt, och min cykel är på vinterförvaring i annan stad. Flyttar dit om en månad så den får stå kvar där. Funderar på att ta sambons på en tur, men den har rejäla däck och trasiga växlar så det skulle nog vara 80% jobbigt och 20% roligt :D
Jag försökte få upp min cykel på trainerställning i lägenheten så att jag kunde cykla inne. Det gick inte bra. Så nu står den mitt i vardagsrummet :angel:
 
Cyklar för både transport och träning. Har också en racehybrid, men min är från Merida. Just nu sitter det dubbdäck på den och jag velar för fullt om det är dags att byta eller om jag ska vänta lite, och om jag ska göra det själv eller lämna in den (vågar knappt erkänna att jag aldrig bytt ett cykeldäck :p ).
Ska vara med i ett lopp på 7 mil i början av maj, där mitt mål är att ta mig runt med en bra känsla. Har tidigare som mest cyklat 13 mil i ett svep, så distansen i sig är jag inte orolig för :)

Vad roligt. Vad är det för lopp? Min känsla för att vilja cykla lopp är som din- ta mig runt med en bra känsla. Bor just nu i Leksand som ju har en ganska nystartad tävling. En slinga per dag (fyra slingor) samt alla slingor en dag, vilket blir ca 13mil. Har inte vågat mig på ngn av slingorna än, och nu ska jag ju flytta, men inte längre bort än att planerar att lasta på cykeln och prova dom så småningom.

Jag försökte få upp min cykel på trainerställning i lägenheten så att jag kunde cykla inne. Det gick inte bra. Så nu står den mitt i vardagsrummet :angel:

Äsch, där bor den ju för många :angel:
 
Vad roligt. Vad är det för lopp? Min känsla för att vilja cykla lopp är som din- ta mig runt med en bra känsla. Bor just nu i Leksand som ju har en ganska nystartad tävling. En slinga per dag (fyra slingor) samt alla slingor en dag, vilket blir ca 13mil. Har inte vågat mig på ngn av slingorna än, och nu ska jag ju flytta, men inte längre bort än att planerar att lasta på cykeln och prova dom så småningom.
Stadsgirot i Göteborg :) Jag är mest ute efter att få en medalj att hänga på väggen :angel:
Sitter och kollar instruktioner för att byta däck nu, jag kanske kan våga mig på att göra det själv ändå. Funkar det inte så får jag väl skamset bära den till närmsta ställe som kan hjälpa mig ;)
 
Jag cyklar! Till skolan, till jobbet, till stationen, till kompisar, till stranden, till ICA runt hörnet - ja överallt dit det är längre är ca 100 m :D Jag älskar att cykla, så smidigt transportsätt!

Jag har en treväxlad, billig damcykel i enklaste modell som använts flitigt senaste 7 åren, i ur och skur. Min pappa som gärna vill uppmuntra mitt cyklande verkar dock smida planer på att skaffa mig en mer ordentlig cykel i födelsedagspresent, någon slags hybrid mellan sport- och vardagscykel. Då kan jag cykla ännu bättre (och fortare, för snabbt ska det gå!) :D
 
Jag köpte en racer i somras; en Argon 18. Galet kul att susa fram bland åkrar! Har ganska kass kondis så jag har inte märkt av att det skulle ta så mycket tid i anspråk som många tycker
Satte den i trainer i vintras men att cykla i garaget var nog det tråkigaste jag gjort - någonsin!! Har sett ganska många cyklister i krokarna så jag får väl ge mig ut snart! Fasar lite för att vänja rumpan igen
 
Blev inspirerad av en annan tråd. Hur många är vi som cyklar?

Alla former av cykling är välkommet. Cyklar du till jobbet? Spränger du fram över rötter i skogen? Cyklar du landsväg? Cykelsemester? Tävlar du?

Jag köpte mina första cykel förra sommaren. Jag har problem med mina fotleder men behövde verkligen komma igång med att motionera. Jag köpte en Scoot Sportster, race-hybrid då jag ville cykla både asfalt och grusvägar. Har tvingat den runt ett MTB-spår också, men det var inte alltför bekvämt och hade jag inte varit så feg så hade den nog inte mått så bra efteråt. Men jämna stigar samt gamla (relativt jämna) traktorvägar i skogen är inga problem.

Sen turfar jag också, ett gps-spel i telefonen och det blir ngn mil per runda. Jag har riktigt dålig kondition så jag orkar inte mer än ngn mil på rena motionsrundor, och det går inte fort. Utflyktscyklar jag så kan det bli några fler mil.

Jag har förälskat mig i att cykla. Vill gärna utöka cykelparken med både en racer och en MTB, men ekonomin tillåter inte det. Härnäst är det dessutom sambon som bör få köpa en ny cykel (gemensam ekonomi) då hans är över 17år gammal och det är så mycket som behövs bytas på den att det inte är lönt. Vi har samma proportioner annars så vi kan låna varandras cyklar.

Jag hade velat prova köra cykelvasan, men är för rädd för att trängas så vi tar den nog som utflykt i sommar vid annat tillfälle.

Så, hur cyklar ni? Vad har ni för cyklar? Shoot.

Jag kör mtb. I år tänkte jag glida in på trail/enduro och har därmed även utrustat mig med skydd och full face hjälm. Årets cykel?
Denna skönhet
241350_120083_png_zoom_1.jpg

En Scott Genius Lt 720 plus
 
Jag har lagt min landsvägsracer på hyllan och vardagscyklar endast numera. Mycket för att ett träningspass tenderade att bli orimligt långt(tre timmar vardag, heldag helg, tex) och ta så oändligt mycket av min tid, men också för att jag gick och blev rädd för farten. Efter ett par obehagliga vurpor håller jag mig numera till min snälla, trygga stadscykel, även om jag börjat snegla på hybrider(gud förbjude, de är ju inte bra till nåt, som det brukar heta).

Är det förresten någon som har en lastcykel? Jag är jättesugen på att skaffa en, men har svårt att motivera ett så dyrt inköp.
 
Jag cyklar överallt året runt till vardags. Därtill blir det längre cykelturer främst vår/sommar/höst, dels för motion men främst för att det helt enkelt är skitkul. Älskar att susa fram längs en skogsväg på väg ner från ett berg och ju snabbare och kurvigare desto roligare :D Mestadels blir det dock typ landsväg, eller ja, asfalt, med avstickare in i skogen ibland. Kombinerar gärna cykelturerna med utflykter till nya ställen.

Jag har trekking. Har haft trekking sen jag var 15 och när jag efter 14 års trogen tjänst var tvungen att pensionera min ögonsten i höstas och läste in mig mer så föll valet på en ny trekking. Fick höra att jag borde skaffa kärringhonda för det ääär ju så praktiskt, men fuck it, jag står inte ut med kärringhondor och skulle aldrig vilja släpa runt på sånt elände på längre turer och speciellt inte i skog, något mer allsidigt passar mig bättre - något som funkar både på landsväg, i stan och i skogen, till vardags såväl som längre turer. Hem kom en Crescent Anaris som definitivt är en värdig efterträdare som trogen springare :love:

11336272_814137845365768_842351795_n.jpg

11918047_1907398519485233_198702915_n.jpg
 
Jag cyklade myyyycket för några år sedan, och hade som mest sex olika cyklar. Är nu nere på fyra: en landsvägsracer, en cykelcross (ser ut som en racer men med grövre däck och mindre aggressiva proportioner, funkar utmärkt på grusväg), en heldämpad MTB och en treväxlad damtralla som jag transportcyklar med.

Mountainbike är/var favoriten men det krävs så otroligt mycket tid för att hålla tekniken uppe, och den tiden vill jag inte riktigt lägga längre. Jag lärde mig hoppa och köra rätt snabbt utför (tävlade lite i downhill och enduro bl.a.), men i dagsläget cyklar jag mest till jobbet (ca 50 km t.o.r.) eller tar en landsvägsrunda på sommaren med fikastopp.

Sånt här gillade jag:
270978_253506224663612_8252876_n.jpg

401942_10151464115996662_2031029955_n.jpg
 
Jag har precis lovat att lära en tjej hur man cyklar, sitter ni på några tips för det?
Hon är vuxen, ska tilläggas. Så några stödhjul lär det inte bli ;)
Fick höra att det är hennes stora dröm, att kunna cykla. Så självklart ska jag och min reservcykel göra en insats för att uppfylla det :love:
 
Jag har precis lovat att lära en tjej hur man cyklar, sitter ni på några tips för det?
Hon är vuxen, ska tilläggas. Så några stödhjul lär det inte bli ;)
Fick höra att det är hennes stora dröm, att kunna cykla. Så självklart ska jag och min reservcykel göra en insats för att uppfylla det :love:
Åh! Såg en man lära en annan man cykla förra sommaren, blev så jäkla glad av blotta synen :D
 
Har två långfärdscyklar med bockstyre, båda med pakethållare och skärmar och de får hänga med överallt, över stock och sten, på gropiga grusvägar och släta asfaltvägar.

Tidigare hade jag även en landsvägsracer men den passade inte riktigt mina behov, även om den gick som en dröm på slät väg, så den såldes.
 
Jag har en svart Urban Chic, herrmodell. Väldigt snygg cykel i låg prisklass. Jag cyklar vart jag ska, längre än 100 meter upp till sådär 10 kilometer. Företrädesvis i stan. Tyvärr har den väldigt fina ringklockan blivit stulen, så jag ska försöka hitta en annan lika fin.

På landet har jag en "Christianiacykel" som jag använder för att handla och liknande. Det är ungefär 8 km till allting på landet - eller så pass mycket längre att det kräver annat fordon än cykel.
 
Hörrni cyklister, är det någon av er som har lite koll på fötter månne? Jag får så jäkla ont i fötterna när jag cyklar ibland. Har förstått det som att riktiga cykelskor brukar hjälpa, och iom att de skor jag har på mig jämt är promenadskor så säger det kanske sig självt att mina skor inte direkt hjälper ;)

Jag funtar iaf på att skaffa andra skor till cyklingen men iom att jag jobbar på vikten och även fötterna krymper så vill jag inte lägga en massa pengar på rejäla cykelskor som jag inte kommer kunna ha speciellt länge ändå. Så frågan är väl kort och gott, finns det måhända andra skor som kan tänkas passa för ändamålet tillsvidare? Det här må låta dumt men jag funderar på om inte vanliga sketna basketkängor kan passa? Sulan är ju en bra bit hårdare än den är i promenadskor menar jag, även om den säkerligen inte är ens i samma universum som en cykelsko i hårdhet. Finns det kanske någon innersula eller inlägg som kan hjälpa också? Bara en fundering, tips/tankar är hjärtligt välkomna :)
 
Hörrni cyklister, är det någon av er som har lite koll på fötter månne? Jag får så jäkla ont i fötterna när jag cyklar ibland. Har förstått det som att riktiga cykelskor brukar hjälpa, och iom att de skor jag har på mig jämt är promenadskor så säger det kanske sig självt att mina skor inte direkt hjälper ;)

Jag funtar iaf på att skaffa andra skor till cyklingen men iom att jag jobbar på vikten och även fötterna krymper så vill jag inte lägga en massa pengar på rejäla cykelskor som jag inte kommer kunna ha speciellt länge ändå. Så frågan är väl kort och gott, finns det måhända andra skor som kan tänkas passa för ändamålet tillsvidare? Det här må låta dumt men jag funderar på om inte vanliga sketna basketkängor kan passa? Sulan är ju en bra bit hårdare än den är i promenadskor menar jag, även om den säkerligen inte är ens i samma universum som en cykelsko i hårdhet. Finns det kanske någon innersula eller inlägg som kan hjälpa också? Bara en fundering, tips/tankar är hjärtligt välkomna :)
Du kan byta pedaler till ett par i plast med mera jämn ovansida, kostar några tior och att byta tar kanske fem minuter.
 

Liknande trådar

Äldre Vill minnas att det finns några cyklande bukefalister, och hoppas att dessa kan komma till min undsättning. Känner mig rätt lost själv...
Svar
7
· Visningar
1 025
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp