Cykelvagn?

Pontevecchio

Trådstartare
Har börjat kolla på cykelvagn då vi går ca 2km enkel väg till förskolan. Med 2 kids blir det rätt tungt med vanlig vagn och ska äldsta gå tar det halva dagen... Min sambo önskar även kunna springa med vagnen.

Men, de finns ju i alla prisklasser! Biltema för 500kr, Thule för 15 000. Vad är rimligt? Hur pass bra behöver man?
 
Vi har en från Spectra som vi är väldigt nöjda med. Den ligger väl i en mellanprisklass. Vi har inte joggat med den, bara promenerat. Den rullar då lätt men är svår att svänga smidigt då det främre hjulet inte är svängbart. Kanske att de har förbättrat den sedan vi köpte den för några år sedan.
 
De billigare vagnarna är ofta tunga och väldigt otympliga!
Vi köpte en Thule för ca 3000kr - finns både promenadhjul (svängbart) och löphjul (fast), ett av hjulen ingår och det andra får man köpa till.
Tycker att vår vagn var väldigt prisvärd!
 
Vi har en Thule Cross 2, dvs mittemellanversionen mellan den enklaste och den mest påkostade. Den är vi jättenöjda med. Nackdelen är att barnen sitter rätt trångt så det gäller att de kan hålla sams. Den dyraste vagnen har lite mer funktioner men inget som vi saknar och den väger dessutom mer, så den gick bort. Den billigaste vagnen har sämre komfort med bl a mindre stötdämpning. Därför valde vi Cross.

Vi har typ alla tillbehör till så det har ju kostat en slant men vi har passat på när det varit kampanjer. Vi har betalat ca 11 000 kr för vagnen, hängmatta till bebis, joggingkit, cykelkit, små svängbara hjul och skidkit.

När vi bara hade ett barn hade vi en Cougar (ungefär samma som Cross men äldre version) som var bra också. Kolla efter Cougar 2 och CX 2 begagnat, det borde finnas en hel del. Största skillnaden mellan Cougar och Cross är att Cross har ställbart ryggstöd (ej liggläge dock) och ställbart handtag.
 
Vi har en Nordic cab som vi älskar. Typ den barnsaken vi använt mest av alla. Sprungit, cyklat, gått och åkt skidor massor. Och nattat barn på somrarna massor. Det är fullt liggläge som går att fälla ner när barnen sitter i så har ofta på somrarna nattat i vagnen och sen fällt ner så har barnen ett litet tält att sova i om man är ute någonstans :) I år har nog storebror blivit för lång för det dock..
 
Tack flr tipsen, låter ändå som det är de dyrare som gäller. Svårt att finna begagnat, får leta vidare :)
 
Letar också och tänker köpa begagnat. Men de är fortfarande dyra trots att de har ett par år på nacken. Iaf Thule-versionerna. Jag kommer använda i stort sett bara till att koppla på den på cykeln.
 
ja verkligen! hittar i prisklasser runt 5000.
Grejen är att kvaliteten är så bra att en vagn med ”några år på nacken” är nästan lika fin som en ny (speciellt som de ofta säljs för att de inte kommit till användning så mycket). Jag vet inte vilken modell du tittat på men halva nypriset för en fräsch hyfsat modern Thule Chariot är riktigt bra. Du kan sälja den för nästan samma pengar när du är klar med den.
 
Fick tag på en begagnad i fredags, det går inte att använda den som vanlig vagn, men det behovet har jag inte. Invigde den i helgen och har hunnit med två mil iaf. Jag ÄLSKAR DET, och barnet gillar det, hehe :) Cykel och vagnen kommer bli väl använda i sommar :) Funderar på att göra om den bara, textilfärg. Men jag får se sen :)
 

Bifogade filer

  • Lykke vagn.jpg
    Lykke vagn.jpg
    98,8 KB · Visningar: 58
Vi har letat cykelvagn på begagnatmarknaden ett tag, och idag kom vi äntligen över en thule chariot cx2 med alla tillbehör utom skidgrejer! Välanvänd och lite rostig i smådelarna, men tror det blir bra att smörja upp den lite.

Vi kommer nog mest cykla och promenera med den. Ser mycket fram emot våren och sommarens utflykter!
 
Vi har letat cykelvagn på begagnatmarknaden ett tag, och idag kom vi äntligen över en thule chariot cx2 med alla tillbehör utom skidgrejer! Välanvänd och lite rostig i smådelarna, men tror det blir bra att smörja upp den lite.

Vi kommer nog mest cykla och promenera med den. Ser mycket fram emot våren och sommarens utflykter!

Edit, såg nu att chariot funkar för småbarn. Vad fick ni betala?
Sambon menar dock att det kommer bli för tungt att cykla med vanlig cykel, vi har rätt mycket uppförsbackar hemåt. Nu lämnar jag oftast så såg inte det som ett större problem men ;)
 
Senast ändrad:
Edit, såg nu att chariot funkar för småbarn. Vad fick ni betala?
Sambon menar dock att det kommer bli för tungt att cykla med vanlig cykel, vi har rätt mycket uppförsbackar hemåt. Nu lämnar jag oftast så såg inte det som ett större problem men ;)
Vi gav 4500:- så det kändes väldigt prisvärt, tycker jag :)

Ja, chariot ska väl som övriga thule funka med "gunga"? Sonen är 14 månader så det har vi inte tänkt så mycket på, och jag tycker sätena var väldigt ombonade jämfört med billigare varianter vi tittat på.

Ang vikt känns den lätt och lättrullad, men nog är jag ändå glad över att jag har elcykel 😁
 

Liknande trådar

Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
485
Senast: Tranan
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 172
Senast: Nominous
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 311
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp