"cykla bakåt" - skritt, "........." - tölt. Ideér hur

B

Balderum

\"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

man skall beskriva tölten?? Passen, grisepassen, travtölten??

Satt o kände efter häromveckan men finner inget bra ord. Läste Hempflings "Dansa med hästar" där trav, skritt o galopp tydligt visas.

Tycker ni jag är ute o kör på hal is så säg till! :D

Lena
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

intressant!
men jag skulle vara ute på hal is om jag försökte svara så jag lutar mig snällt tillbaka och väntar... :-)
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Det var någon här som beskrev att tölt skulle kännas som när Butter i Snövit och de sju dvärgarna spelar orgel! :D Det är det avsnittet de brukar visa på julafton. Hans rumpa åker ju upp och ner en sida i taget.
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Fast det var väl när det handlade om en häst med väldigt stor aktion? Tölt kan ju kännas så väldigt olika på olika hästar. Men jag vet inte, jag har aldrig funderat på hur sittbenen rör sig i någon gångart så det kanske är samma sak i de andra gångarterna också..? :confused:

/Erica
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Är man helt fel ute om man beskriver det så här. :confused:

Vanlig tölt: Som skritt men med snabb och mera
flytande rörelse, som vibrationer i höft och sittben
utan att man "tippar" åt sidorna nämnvärt?

Passgång: Efter att jag ridit passande travare så
tycker jag att "Butter i Snövit"-teorin passar på det.
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Vet inte om det var när det var mycket aktion. Fast jag tycker att jag kan känna lite "Butter-gung" när Faxi töltar och han har ingen aktion att tala om precis. Så det kanske blir lite gung vid liten aktion och stort gung vid stor aktion. :idea:

Det känns inte som att rida passgång, det är inget sånt gung då.
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Din beskrivning på vanlig tölt kan jag hålla med om.

Men en travaktig tölt då?? Den borde ha mera "Butter i Snövit"-teorin. Pass upplever jag "rak", flygande, riktig snabb pass har jag bara ridit två gånger o den kändes helt enkelt "rak" !

FLEEERRR :idea: från er!!

Lena
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

hmmm...svårt... :crazy: ska försöka ge min högst personliga beskrivning
långsam tölt (inte samlad): det känns bekvämt, nästan som hästen skrittar, men det går ju inte i den där snabba fyrtakten, uatn känns mer som om hästen är på väg att stanna, men då kommer nästa steg :confused:

snabbare tölt (med lite mer aktion): Känns mer som om man flyter fram fast man guppar mer rakt upp och ned, samtidigt som man verkligen känner att hästen rör sig framåt.

Grisepass:usch den känner jag alltför väl till :D ytterst obevämtvaggar från sida till sida, men även diagonalt på ngt sätt, hela ryggraden känns som om den hamnar i oordning, brösten skumpar i sidled (om man är av kvinnligt kön, eller och har en dålig behå, alternativt män med hängbröst)men långsam markbunden grisepass kan man tro är tölt om man inte vet hur det ska kännas på just den hästen, eller inte ridit ren tölt ngn gång.

Passaktig tölt: svårt att känna i bland, bättre lyssna på takten. Ofta är sdet så om man sitter och funderar.."är takten ren eller kanske inte" ?då är den ofta mer eller mindre passaktig. För när man har ren tölt då känns det i hela kroppen och man behöver inte fundera. :banana:
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Riktigt travaktig tölt, särskilt om hästen blir travtaktig för att den är spänd, och alltså går mot balanstrav, är ju både gungigt och stötigt, såhär ungefär: gung-stöt--gung-stöt--gung-stöt--gung-stöt :p, inte så lätt att sitta på och väldigt svårt att rätta mot tölt åt utan att sakta av och börja om. :confused:

Passaktig tölt är mer stöt-stöt----stöt-stöt, med mer eller mindre mellanrum mellan stötparen, och ju närmare den rena takten man kommer ju mindre "stöt" och ju mer "tjoff" blir det! :D
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Tycker iller beskriver det bra. :)

Jag nämnde endast om vanlig passgång hos andra
raser och förstår att flygande pass måste kännas
som du säger "rak", men tänk dej den saktare så
blir det sidogung eftersom ena sidans ben befinner
sej i luften då andrasidan har nedslag.

Islänningarhar ju kortare och snabbare steg
som säkert gjör att gunget känns mindre.

I travaktig tölt har du ju inte jämn 4-takt,
och antar att du i grisepassen
inte passens jämna 2-takt.

Just att lyssna på nedslagstakten ger ofta en hjälp. :)
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Är ute efter känslan i rörelserna!

Med all fantasi som bukefalister kan ha vill jag få fram något :)

Kan Hempfling beskriva, så borde vi kunna hur våra "små" känns :d

Lena
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Är det känslan du är ute efter så är det till
att rida själv och känna efter. ;)
Med en assistent på marken som är kunnig på
ggn-arter. :)
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Oja, gör det varje dag på båda pållarna. Tyvärr har jag inte nån här som kan hjälpa, har pållarna hemma o det är en bit till andra.

När jag tränar, tänker jag ju på andra saker!

Men inget fel ta upp bukeisisfolkets hjälp - alla har ju sina upplevelser o beskrivningar så jag får tips att tänka till själv hur jag känner!

Lena
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Tölt: Tänker alltid på tomtegubbarna :) Tipp tapp, tipp tapp tippetippetipptapp :D (fast lite mer regelbundet)
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

På engelska kallas tölt ibland för "the running walk", ganska passande tycker jag.
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Jag gillar Eyolfurs : Blackanddecker, blackanddecker" (sagt i fyrtakt) :rofl:

/Malin
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Ja och särskilt när det är han som säger det :-)
Isländska brytningen är så härlig! Fast den kan vara lite förvirrande! ;-)
När vi var på Strömsholm så lät det som han sa "stampet" när han i själva verket sa "stångbett" ;D
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

Det var så jag hittade fyrtakten på min grisepasskung. Hur låter det på isländska?? :confused:
 
Re: \"cykla bakåt\" - skritt, \".........\" - tölt. Ideér hur

blackentdeckeer...typ! lite svårt att beskriva men kul att höra!
/Malin
 
Black & Decker!

En i mitt stall sa att tölten ska låta "Black'n'Decker Black'n'Decker" när den är ren.. och det stämmer! med betoning på "black"
 

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 461
Senast: Boj
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 225
Senast: Habina
·
Ridning Rider en islänning som är stark i sin grisepass. Väljer gärna pass istället för galopp osv. (Har just börjat lägga in galopp i träningen...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Gry
·
Hästvård Nu vill jag höra era erfarenheter av problem på böjt spår. Bakgrund: mitt 17-åriga arabsto som sedan januari har varit ibland lite...
Svar
8
· Visningar
1 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp