Bukefalos 28 år!

Cykla eller inte cykla? (rottis)

Bansan

Trådstartare
Man hör så många olika röster om det här med att cykla med hunden. Vissa säger att man absolut inte ska cykla med någon hund alls & vissa anser att det är det ultimata sättet att låta hunden trava i ordentlig takt en längre sträcka & att den mår bra av det.

Hur är det egentligen?
Ska/bör man cykla med sin hund?
Är det speciella raser som mår bättre eller sämre av att springa bredvidcykeln? (Själv har jag rottweiler så naturligtvis är jag extra intresserad av röster om denna ras).
 
Sv: Cykla eller inte cykla? (rottis)

Man hör så många olika röster om det här med att cykla med hunden. Vissa säger att man absolut inte ska cykla med någon hund alls & vissa anser att det är det ultimata sättet att låta hunden trava i ordentlig takt en längre sträcka & att den mår bra av det.

Hur är det egentligen?
Ska/bör man cykla med sin hund?
Är det speciella raser som mår bättre eller sämre av att springa bredvidcykeln? (Själv har jag rottweiler så naturligtvis är jag extra intresserad av röster om denna ras).


Vi cyklar med våra Amrisar.
men vi är mycket noga med att dom travar i ett lungt samlat temp utan att ligga på och dra i selen. och Vi dom inte bara i koppel utan i en speciell anordning som sitter fast i cykeln och är fjädrande, sedan en sele på hunden. så har vi halsbandet och kopplet för att styra med endast.
vi cyklar inte så ofta med dem utan då och då ibland. hundarna älskar det..


hur det är med rottis vet jag inte men svarade lite kort iaf...
 
Sv: Cykla eller inte cykla? (rottis)

Jag cyklar med alla mina hundar och det funkar utmärkt på allt från jämte till aussie :D

Man bör dock inte cykla långa sträckor på asfalt, det sliter för mycket på tassar och ben enligt min mening.

Vi har en springer på cyklarna och cyklar i den takt som hundarna har som hyfsat travtempo.
 
Sv: Cykla eller inte cykla? (rottis)

Jag cyklar med alla mina hundar och det funkar utmärkt på allt från jämte till aussie :D

Man bör dock inte cykla långa sträckor på asfalt, det sliter för mycket på tassar och ben enligt min mening.

Vi har en springer på cyklarna och cyklar i den takt som hundarna har som hyfsat travtempo.


det var en springer :idea: som jag så fint försökte förklara i mitt första inlägg men hade helt tappat ordet för det.
 
Sv: Cykla eller inte cykla? (rottis)

Man hör så många olika röster om det här med att cykla med hunden. Vissa säger att man absolut inte ska cykla med någon hund alls & vissa anser att det är det ultimata sättet att låta hunden trava i ordentlig takt en längre sträcka & att den mår bra av det.

Hur är det egentligen?
Ska/bör man cykla med sin hund?
Är det speciella raser som mår bättre eller sämre av att springa bredvidcykeln? (Själv har jag rottweiler så naturligtvis är jag extra intresserad av röster om denna ras).

Cycklar gandska ofta med min rottis hon gillar det och jag tycker det är en utmärkt träningsform. Det kan säkert slita en del på leder osv om man gör det jätte mycket och hela tiden. Men vilken träning gör inte det?
Det viktiga är att man har sunt förnuft och inte övertränar hunden, samt att den är färdigväxt och att kondisen succisivt byggs upp.
 
Sv: Cykla eller inte cykla? (rottis)

Hade rottis förut (innan min dåvarande sambo och jag gjorde slut och han råkade äga hunden på pappret:mad: ). Cyklade med den hunden ibland,dock inte speciellt ofta. Tar man det bara lugnt och inte gör det varje dag så tror jag att det är helt ok. Han mådde i alla fall inte dåligt av det och de gör han inte nu heller ( är idag 9 år och cyklas nog med lite nu med)
 
Sv: Cykla eller inte cykla? (rottis)

Klart du ska cykla henne. ;)

jag cyklar med jämna mellanrum väljer ett tempo på 15km/h det är lagomt då brukar rundorna bli 20km långa

Med 2 korta stopp för o ha lite kolla på han.

Väljer grusvägar som är lite mjukare.
 
Sv: Cykla eller inte cykla? (rottis)

Varför inte cykla med hund? :crazy:
Jag cyklar med våran hund jämt när det är sommar, han är 9 år och han tycker att det är skitroligt varje gång o trött blir han inte heller, direkt man vänder hemåt så springer han så sakta o passerar man huset så rusar han på igen för han tycker det är så roligt och bra kondittion får de också :)
 
Sv: Cykla eller inte cykla? (rottis)

Har alltid Cycklat med mina Greyhounds....dom älskar det! :idea:

Men jag fick lära dom att det vara bara trav som gällde...annars kunde det bli rent farligt....:D

Börjar försiktigt med mina när dom är en 8-9 mån....men greyhounds har ju inte alls dom problem en det rottisar dras med...

Ta det bara lugnt i början...kortare bit bara...och låt hunden gå ordentligt och länge innan så den är uppvärmd i musklerna...
 
Sv: Cykla eller inte cykla? (rottis)

jag cyklar ganska mycket med mina hundar, eftersom det brukar vara det snabbaste och lättaste sättet att transportera oss på. de är 7 och 9 år gamla nu och har inte blivit skadade på något sätt av cyklingen.

på asfalt är det ganska långsam trav som gäller, men när de har mjukare underlag varierar jag tempo och gångarter.
 
Sv: Cykla eller inte cykla? (rottis)

Törs jag börja redan nu när hon är 14 månader eller bör jag vänta tills hon är röntgad?

Korta turer är ingen fara. börjra med 4-5km turer i lugnt tempo. din är så pass lätt i kroppen så det ska inte vara nån fara.
 
Sv: Cykla eller inte cykla? (rottis)

Korta turer är ingen fara. börjra med 4-5km turer i lugnt tempo. din är så pass lätt i kroppen så det ska inte vara nån fara.

Med tanke på att jag är glad om jag själv klarar 3 km de första gångerna så lär det vara lugnt då :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 840
Senast: Migo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 249
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 391
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp