Cykla kortare sträcka med 11 månaders.

golfbollar12

Trådstartare
Hej, har en fråga. Min labbe är 11 månader och jag har börjat cykla med honom. Han älskar att springa bredvid cykeln på gräset intill vägen. Sträckan är inte så lång, max totalt 2 km fram och tillbaka. Han har så mycket energi och vill gärna galoppera. Men försöker sänka tempot. Vi stannar till då och då. Man läser att hunden ska vara färdigvuxen innan man börjar cykla, och jag förstår om det då gäller långa turer och att hunden tex tvingas springa i ett för hårt tempo.

Min fråga blir då, om sträckan inte är så lång och hunden styr tempot, hur kan det vara skadligt? Låt säga att han hade sprungit 2 km fritt med pauser, då hade ju ingen sagt nåt.

Eller??

Tänker jag fel?
 
Hej, har en fråga. Min labbe är 11 månader och jag har börjat cykla med honom. Han älskar att springa bredvid cykeln på gräset intill vägen. Sträckan är inte så lång, max totalt 2 km fram och tillbaka. Han har så mycket energi och vill gärna galoppera. Men försöker sänka tempot. Vi stannar till då och då. Man läser att hunden ska vara färdigvuxen innan man börjar cykla, och jag förstår om det då gäller långa turer och att hunden tex tvingas springa i ett för hårt tempo.

Min fråga blir då, om sträckan inte är så lång och hunden styr tempot, hur kan det vara skadligt? Låt säga att han hade sprungit 2 km fritt med pauser, då hade ju ingen sagt nåt.

Eller??

Tänker jag fel?

Finns alltid folk som säger något ;).. Själv tror jag på lagom motion och rörelse från valp till vuxen och hade inte tvekat att cykla kortare sträckor med unghund ibland för att sen länga dem allteftersom.
 
Det är inte skadligt så länge inte hunden har någon defekt någonstans som ev. försämras.

Har tagit mina hundar på joggning och cykelturer om några km innan de fyllt 1 år, vägrar utgå från att de är "defekta". Sen röntgat vid 1 år med bästa möjliga resultat på båda.

För god hållbarhet genom hela livet bör en växande hund belastas lagom mycket med varierande aktiviteter, det stärker bindväven på ett sätt som inte händer när den sen är vuxen. Att cykla några km då och då är väl en utmärkt aktivitet så länge den varieras med annat.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt. Är det...
Svar
14
· Visningar
1 316
Senast: lytesout95
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 855
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 156
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp