Cykla med hunden.

M

Miloni

Det här med att cykla med hunden, jag är jätterädd att överanstränga den lille vovven så jag vågar knappt cykla. Hur vet man vad dom orkar? Det verkar inte som om hunden själv vet utan verkar kunna springa hur långt som helst. Det är först efteråt som man ser om han är trött eller inte.

Jag har tex joggat med honom 2½km utan att han ens flåsar efteråt och det tar väl ca 17min för mej att jogga den rundan. Och då är det väldigt mycket backar på den rundan.

Finns det något schema man kan gå efter eller hur ska man göra så man inte riskerar att överanstränga?

Hunden är 2 år kanske jag ska skriva också.
 
Sv: Cykla med hunden.

Jag har cyklat med min dvärgpinscher. Vi började med cirka 1 km och ökade efterhand till 3-4 km. Precis före cykelturen hade vi koppelrastat cirka 1 timme. Inte var han trött efter cykelturerna. Ett par minuter sen var ha igång igen.

Det de blir trötta av mentalt är att jobba, t ex spåra eller leta.
 
Sv: Cykla med hunden.

Det här med att cykla med hunden, jag är jätterädd att överanstränga den lille vovven så jag vågar knappt cykla. Hur vet man vad dom orkar? Det verkar inte som om hunden själv vet utan verkar kunna springa hur långt som helst. Det är först efteråt som man ser om han är trött eller inte.

Jag har tex joggat med honom 2½km utan att han ens flåsar efteråt och det tar väl ca 17min för mej att jogga den rundan. Och då är det väldigt mycket backar på den rundan.

Finns det något schema man kan gå efter eller hur ska man göra så man inte riskerar att överanstränga?

Hunden är 2 år kanske jag ska skriva också.

Jag började cykla 1 km - 2km sakta.
Sedan ökade jag med tiden, men det har gått bra.

Jag joggar en del och vill gärna ha med hunden på mina joggingrundor, i början blev det bara 1 km - 2 km men nu joggar vi 5 km tillsammans utan problem.

Jag känner absolut när min hund börjar bli trött, då saktar jag ner på tempot sedan avslutar vi.

Lycka till:)
 
Sv: Cykla med hunden.

Vad för hund har du? De flesta hundar tål mycket mer än vi tror men börja med att cykla turen ni brukar jogga öka sedan efter hand. Cyklar du LÅNGA rundor så är de bara att ha med vattan att erbjuda hunden ibland eller stanna några minuter å låt hunden ta de lugnt innan ni fortstätter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
170
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 600
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 604
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp