Bukefalos 28 år!

Cyklar i trafiken

Neko

Trådstartare
Igår när jag skulle hem hamnade jag i en situation som jag klurar på fortfarande... Det är en lugn väg i ett villaområde där två bilar kan köra i bredd inte så mycket mer, precis bredvid går en ganska generös gå/cykelväg. Jag hade precis kört ur min ruta när en cyklist kör ut i princip framför mig, och gav mig fingret. Som gammal 08a :o blev jag asförbannad och stannade bilen.

Tja, vi var väl inte glada han eller jag... Fast han sa saker som att:
1. Jag har inte körkort eftersom jag kör på vänster sida av vägen
2. Jag har inte körkort eftersom jag inte kan högerregeln
3. Att det är olagligt att prata i telefon samtidigt som jag kör

Han var arg för att vi var på väg att krocka (som att det är min avsikt). Jag hade väl åsikten att jag körde 10km/h , det finns utrymme brevid vägen där han kan hålla sig! Han cyklade ursinnig därifrån medan jag ropade "ha en trevlig dag". :D

Ja, att prata i telefon sänker reaktionsförmågan till det av en onykter. Ja, jag körde förvisso på vänster sida av vägen... Men vart skulle jag köra då? När jag kom hem insåg jag faktiskt att han svängt ut framför mig.... Från VÄNSTER!

Jag tycker förstås att jag inte gjorde nått fel, eller har jag missat nån ny trafikregel?

Illustrativ bild
eefa0a1a7f91a4568338f8dd6835a18b_zpsf67eed4c.jpg
 
Sv: Cyklar i trafiken

Jag avskyr cyklister i trafiken. Cyklar de på vägen blir jag irriterad. Cyklar de efter gångvägarna blir jag irriterad. Cyklar jag själv är jag Kingen och cyklar överallt där det är tillåtet.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Cyklade han ut från cykelvägen har han väjningsplikt.

Han blev som du mest troligt rädd och då blir det gärna lite gapigt.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Där det finns särskilt utrymme avsett för cykling, ska cyklisten hålla sig där och får då inte cykla på vägbanan...
Cyklist som åker ut på väg från cykelbana, har väjningsplikt. Bilist har inte automatiskt väjningsplikt gentemot cyklist.
Högerregeln gäller alla fordon.
Man får inte cykla på övergångsställen.

Utifrån din skiss, har du inte gjort fel.

Som tidigare skrivits: både du och cyklisten blev väl rädda, cyklisten antagligen räddast. När man blir rädd, kan man låta väldigt arg.

Jag kommer ihåg för tjugo år sedan drygt, jag hade nyligen fått körkort och var på väg hem i pappas skrotbil från mitt sommarjobb. Körde väl lite fortare än jag borde i en kurva som var delvis skymd. På grusväg, tillräckligt bred. Runt hörnet (skymt av utstickande berg) kom en mopedist i full fart. Jag bromsade, han bromsade. När vi fick stopp var jag jättearg. Jag höll mig på "rätt" hälft av vägbanan, han var i diket på min sida vägen innan han fick stopp.
Han körde mer för fort än jag gjorde så till vida att han inte fick stopp på sin sida vägen utan var i diket på min sida.
Jag åkte därifrån utan ett ord (han hade inte ramlat och skadat sig eller så) eftersom jag antagligen inte skulle lyckats med annat än att skälla ut honom. Eftersom jag var rädd och insåg vad som skulle ha kunnat hända.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Det verkar som att ni var två som klantade till det, du som pratade i telefon och körde på felsida av vägen och han som korsade vägbanan utan att se sig för.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Men övergångsställen med cykelbana måste man väl få cykla över? Har inte bilen väjningsplikt då?
 
Sv: Cyklar i trafiken

Nej bilen har inte väjningsplikt (förutom om bilen korsar överfarten när den svänger)
 
Sv: Cyklar i trafiken

Nej cyklist har väjningsplikt även på cykelöverfarter.
Om inte bilen har skylt m väjningsplikt innan övergångsstället.
Om man leder cykeln räknas man som gående :)

Om jag minns rätt!
 
Sv: Cyklar i trafiken

Svänger du eller kör du i en rondell har du väjningsplikt även mot cyklister. Från länken ovan.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Några tillrättalägganden bara, utan direkt betydelse för TS beskrivning.
Där det finns särskilt utrymme avsett för cykling, ska cyklisten hålla sig där och får då inte cykla på vägbanan...
Riktigt så bindande är inte lagen, man får absolut cykla på körbanan även om det finns cykelbana om man är försiktig och om det är lämpligare med hänsyn till vart man är på väg.
Man får inte cykla på övergångsställen.
Jodå, visst får man det. Dock har korsande biltrafik inte väjningsplikt mot den som cyklar på övergångsstället, på samma sätt som mot en gående.
 
Sv: Cyklar i trafiken

Men var skulle ts köra om inte på vänstet sida eftersom det syod parkerade bilar på höger sida?
 
Sv: Cyklar i trafiken

Jag bor i en cykelstad... Men jag blir lika fascinerad att cyklister generellt saknar självbevarelsedrift! Jag sitter ju fastspänd i en plåtburk med krockkudde och mitt möte har lite frigolit på knoppen :D

Nu är det länge sedan och många tiotusentalsmil bakom ratten senare men min körskola sa alltid att det farligaste i trafiken är andra trafikanter...
 
Sv: Cyklar i trafiken

Jag avskyr cyklister i trafiken. Cyklar de på vägen blir jag irriterad. Cyklar de efter gångvägarna blir jag irriterad. Cyklar jag själv är jag Kingen och cyklar överallt där det är tillåtet.

Jag avskyr bilar i trafiken när man kommer på cykel! Hur jävla svårt är det att antingen bromsa eller gasa på lite när man sitter i en bil??? Få trafiken att flyta, dvad är det??? Verkar som varenda bilist är helt oförstående till detta. Finns inget så osmidigt som bilister. Jag brukar inte störa mig men idag svor jag högt när jag kom på cykel.



Ts, du är ju bara för rar, kunde inte låta bli att le åt din upprördhet och din lilla skiss :)
 
Sv: Cyklar i trafiken

Min körskolelärare kallade cyklister för heliga kor! Dom är överallt och gör som dom vill! :D
 
Sv: Cyklar i trafiken

Som jag uppfattar TS och skissen så finns det gott om plats på högersida att köra. Som bilist har du ju även ansvaret att vara uppmärksam när du kör bil det hade ju kunnat vara ett barn som sprang ut i gatan alternativt ett barn på en cykel istället för en cyklist. Att tala i telefon samtidigt som man rattar ut ur en parkeringsficka är ju inte direkt höjden av uppmärksamhet. Nu höll ts låg hastighet men hon låg på felsida av vägen och var inte uppmärksam på sin omgivning.
 
Senast ändrad:
Sv: Cyklar i trafiken

923054_10151537229293666_823642072_n.jpg


MEMIL i ett nötskal.

Landsväg, kass sikt, bred cykelbana och två medelåders män iförda lyckra som kör i bredd mitt i vägen, i ca 10 km/h.

Don´t you just love them...
 
Sv: Cyklar i trafiken

Landsväg, kass sikt, bred cykelbana och två medelåders män iförda lyckra som kör i bredd mitt i vägen, i ca 10 km/h.
Underbart... iofs ser cykelbanan inte ut att vara i ett skick att åka rullskidor på (gruset) men de behöver ju inte nödvändigtvis åka i bredd. O_o
 
Sv: Cyklar i trafiken

Landsväg, kass sikt, bred cykelbana och två medelåders män iförda lyckra som kör i bredd mitt i vägen, i ca 10 km/h.

Don´t you just love them...

Ja och de är antagligen korrekt ute - förutom att de kör i bredd. Om hastigheten är hög, får de inte vara på cykelbanan.
 

Liknande trådar

Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
19 744
Senast: Heulwen
·
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 344
Senast: Girasol
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
444
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 083
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp