cyklar ni med era hundar?

Sv: cyklar ni med era hundar?

Jag cyklade med mina goldens i alla tre varianterna; lösa när det fanns öppna ytor, kopplade när jag kände att de var ovanligt döva en dag eller när jag inte hade riktigt koll över terrängen, och ibland springer. Men jag har för mig att jag tyckte att det var läskigt att ha dem i den, eftersom jag inte hade lika stor koll på hunden som när den sprang lite framför. Alltid sele på hundarna.

Ibland cyklade jag med båda två samtidigt, med ett koppel i var hand :angel: Modig (eller dumdristig?) var man som elva-, tolvåring ;)
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Krasux skrev:
Hmm, aldrig hört. Cyklar med min egen i koppel, eller lös, och på jobbet (militärhundar) kör vi med koppel, halsband, springer plus nomisele. Hundarna får på så vis jobba med hela kroppen. Om det skulle vara dåligt för kroppen skulle det nog inte användas där, så jag tror lugnt att man kan använda springer ibland om man ska träna sin vovve.
Sen vet jag inte, kanske det kan ligga något i det PIRU säger om man cyklar sina hundar varje dag, långa sträckor. Men att det skulle vara skadligt med en tur i springer ibland, nej det tror jag inte.

Jag ska fråga nästa gång om han kan svara på vart han hört det i från.
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Jag cyklar med Tindra när jag ska till någon av kompisarna som bor en bit bort, alltså den dagliga motionen tar vi till fots. Hon brukar få springa brevid i 1-2 km, sedan blir det cykelkorg :D varför korg?? jo hon har så korta ben att det skulle ta en evighet att komma fram tll målet annars... just ja, hon är kopplad i halsband eller sele.
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Jozze skrev:
Ibland cyklade jag med båda två samtidigt, med ett koppel i var hand :angel: Modig (eller dumdristig?) var man som elva-, tolvåring ;)

Jag cyklar alltid med mina båda samtidigt, de travar snällt på som parhästar bredvid varandra! Så jag har båda kopplena i högerhanden.
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Cyklar gärna med hunden ibland (utom nu när cykeln är stulen:mad: ) som omväxling och fysträning.

Han är då lös till 90%. Kopplad endast efter vägen, då håller jag kopplet "i pekfingret" för att kunna släppa om han tvärnitar.;)

Vill undvika monoton motion på min tunga hund, därför cyklar vi i huvudsak på skogsvägar där han kan lufsa på fritt i varierande tempo och utan att möta så mycket folk/hundar hela tiden. Mer avslappnat för både mig och hunden.
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

PIRU skrev:
Har hört att springer belastar snett o kan skapa ryggproblem.
Hörde det från en vetrinär, när vi snackade motion med hund.

Oavsett hunden är i koppel eller springer så blir den ju snedbelastad om den inte håller sig korrekt vid sidan utan i stället "stretar" ut från cykeln, så det där är nog en sanning med modifikation..
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Jo jag påbörjade att cykla med bokstavsbarnet Alvar..
Men det fick jag sluta med lika fort för att hans ingifta farbror (Jävla kungens hund!!!) tyckte att han skulle trycka till honom och nu går han på medicin..

Men om 2v börjar vi nog om igen, förhoppningsvis!
Men då använder jag en springer, fiffigt och bra!
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Mjo, men mina var inte riktigt pålitiliga i alla väder :crazy: Visst skötte de sig mesta delen av tiden, men de som såg oss tyckte nog inte att det såg alltför stabilt ut :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 311
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Jag var idag kontakt med veterinär då jag tycker att det låter som hunden är täppt i näsan sen ett par dagar tillbaks, speciellt då hon...
Svar
8
· Visningar
4 906
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp