cyklar ni med era hundar?

H

hästsko

Hallå Hallå i hundskaran :angel:
Jag undrar om det är några här som cyklar med sina hundar?
har ni dom lösa ? I koppel , eller har ni såndär special grej på cykeln som man sätter fast hunden i ? ;)
Berätta gärna varför ni gör som ni gör och varför ni inte tex har den i koppel?
hur ofta cyklar ni med era hundar?



jag har en liten tik , västgötaspets på 3 år , har bra kondis tycker jag , hon tränas i agility varje vecka och är ute på promenix minst 3 ggr per dag då det ingår 2 st 20-30 min promenader och en långis på 45 min - 1 timme , sen vid 20-22 kan hon vara ute i 1½ timma och gå långrpomenad leka med hundkamrater .. kan jag cykla då ett par dagar i veckan? eller tar hon skada av det eller nåt:D ??

Mvh Hästsko :angel:
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Jag cyklar några gånger i månaden. Men när jag cyklar blir det väl 10km-15km men en max gräns på 20km
Jag har ett kort stopp oftast på mina rundor.
men ibland kör jag fortare utan stopp också, beror på vädret är det kallt o regningt då är det sällan stopp. men soligt o fint då stannar vi o vätskar eller badar en stund så fortsätter vi.

Jag har han i koppel så han springer före o bestämmer tempo.

Har hört att springer belastar snett o kan skapa ryggproblem.
Hörde det från en vetrinär, när vi snackade motion med hund.
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

:angel: vad har du för hund?
är springer den där saken på cykeln??
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Jag har en rottweiler

japp springer är en sån du monterar på Cykel.
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Okej för min tik vallar cykeln springer från sida till sida så därför har ja henne kopplad på gatorna :angel:
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Jag har cyklad med min hund ett par gånger! då satt han i cykelkorgen :p

Varför? jag hade bråttom hem!
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

jag cyklar ganska mycket med mina hundar, för tillfället blir det 2-4 pass i veckan. har dem lösa där det går och kopplade när vi cyklar vid motorvägen. jag har inte så bra koll på hur långt det är, men 15-30 minuter brukar det ta att cykla dit vi ska.

det man ska tänka på när man cyklar är att man undviker långa sträckor på hårt underlag och att man inte cyklar för fort samt att man börjar med korta sträckor.
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

´ja cyklar 10 min på asfalt eller mer sen ¨får hon gå resten , ja delar iaf upp 50/50
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Ja, vi cyklar med hundarna. Har springer på cykeln. Funkar jättebra till alla 4 raserna :)
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Jag cyklar också endel med vovven. På mindre vägar har jag henne lös bredvid cykeln för jag tycker att det är bekvämast:angel: och hon springer på ett bättre sätt då. Men vid större vägar är hon alltid kopplad!
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Cyklar oxå med min hund. Har varit 2-4 ggr i veckan men har blivit lite mindre ett tag nu.

Jag har honom i koppel med halti. Haltin har jag bara för att han tycker det är så roligt när jag cyklar med honom att han drar.
Har väldigt god dressyr annars på honom men han knäpper av när vi cyklar.
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Jag cyklar med båda hundarna. Oftast cyklar jag i terrängen så då springer båda hundarna lösa.
Cyklar vi längst vägarna så går dom i koppel.
Använder inte springer.
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Jag cyklar ett par-tre ggr i veckan med mina jyckar, jag har dem i koppel. De är otroligt snälla och följsamma så ibland har jag tvillingkoppel, men då blir det lite stret när de vill kissa samtidigt på varsitt träd. :angel:
Bara trav, aldrig galopp, cyklar ca 25 min och brukar stanna och släppa dem så de får rasa av sig lite nånstans mitt i. Då tillfälle finns.

Det är bra för långa fina muskler och långt fint steg i utställningsringen, för de som är intresserade av det! Stretchar alltid fram o bak efteråt.
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Husse brukar cykla med Birk under sommaren/tidig höst för att få upp konditionen på båda två till jaktsäsongen. Fast nu har ofta Birk varit bättre i kondition än husse då han har tävlat agility under hela sommaren. Cyklar med koppel längs skogsvägar och fram till en sjö där Birk brukar simma en stund. Det är hans favorit sysselsättning så han ser det nog som belöning... ;) Sen är det cykeltur hem igen, en glad hund och en trött husse... :D
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Jag cyklar med Hobbe också.

Använder sele och flexikoppel, inte stött på några problem än på de två åren han varit med ute. Försöker hålla mig på vägar där han kan springa i gräs. Ett par km åt gången.
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Amatörer ;) Jag använder hästen så slipper man riskera att få ännu bättre kondis själv :angel:

Allvarligt så cyklar jag sällan med jyckarna, den ena är med när jag rider i stället. Men om jag gör det så föredrar jag att ha henne lös, alternativt kopplad på gator. Springern har jag hört precis samma som PIRU om, så jag kör på koppelvett och cyklar på ändå.

//E
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Hej
Jag brukar cykla med familjens schäferkorsning, med läderkoppel och halsband alt. lös. Nu cyklar jag främst i skogen vilket gör att det inte sliter så mycket på honom, mjuka fina vägar dock lite svåra att cykla på...

Det känns som att man mer hänger med i hans tempo när man cyklar istället för att gå, då han (för) gärna hamnar en bit framför. Med cykeln har vi samma tempo och han tycker mycket bättre om det. Slipper bli inkallad stup i kvarten, han är inte så bra på att hålla koll på sina människor tyvär, lite för självständig för min smak.
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Förra jycken hade vi lös bredvid cykeln och det fungerade jättebra. Nuvarande vilddjur är det bara en kamikaze som skulle vilja cykla med.
Så nuvarande två har vi fyrhjulig motorcykel till, den är lite tyngre och stabilare och har dessutom bättre bromsar än en cykel.
Minst en mil/dag eller rättare sagt sen kväll/tidig morgon för värmens skull. Men de är utpräglade draghundar också.
Springer på cykeln tycker jag ser farligt ut? Om hunden tvärt kastar ner i diket vart tar bakhjulet vägen då?
 
Sv: cyklar ni med era hundar?

Jag brukar cykla m min schäfer ganska mkt när vädret tillåter...Hur långa sträckor...det beror på vad vi har för "destination",men vi brukar alltid ha regelbundna stopp där han får dricka å återgå till normal puls å "vila" en stund innan vi fortsätter...(gäller även oss människor...:angel: )

Jag har en Springer fastmonterad på min cykel då det blir lättare att cykla då...

för har jag han i koppel så vill ja ha han springandes på högersidan,men då händer det att han sen springer framför cykeln...:cool:

för han är lärd att "gå fot" på vänster sida,å då vill han springa över på den sidan,men jag vill INTE ha han på vänster sidan av cykeln då han skulle vara nära bilarna som kör,så då vill jag helldre ha han på "trattoar" sidan så att säga (mellan mig å kanten av vägen typ) så att ingen bil kommer åt han IFALL det skulle ske en sådan olycka-då tar jag den smällen än han!

så därför har jag en springer på min cykel på högersidan som håller honom där utan att jag behöver oroa mig...men jag har han lös där det går att ha hund lös såklart.....Kan tillägga att jag brukar variera mellan att ha halsband och sele på han när han springer m springern..

Sen om det blir mkt "spring" på asfalt får han ha speciella skor på sig ,så att han inte skadar/sliter sina trampdynor av asfalten...:idea:

funkar kanon bra tycker jag...de mindre hundarna får sitta i korgen:D
 
Senast ändrad:
Sv: cyklar ni med era hundar?

PIRU skrev:
Har hört att springer belastar snett o kan skapa ryggproblem.
Hörde det från en vetrinär, när vi snackade motion med hund.

Hmm, aldrig hört. Cyklar med min egen i koppel, eller lös, och på jobbet (militärhundar) kör vi med koppel, halsband, springer plus nomisele. Hundarna får på så vis jobba med hela kroppen. Om det skulle vara dåligt för kroppen skulle det nog inte användas där, så jag tror lugnt att man kan använda springer ibland om man ska träna sin vovve.
Sen vet jag inte, kanske det kan ligga något i det PIRU säger om man cyklar sina hundar varje dag, långa sträckor. Men att det skulle vara skadligt med en tur i springer ibland, nej det tror jag inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 178
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Jag var idag kontakt med veterinär då jag tycker att det låter som hunden är täppt i näsan sen ett par dagar tillbaks, speciellt då hon...
Svar
8
· Visningar
4 811
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp