Bukefalos 28 år!

Cysta på halsen.

Lyrisk

Trådstartare
Jag har sedan före sommaren haft/upptäckt en knöl på halsen i storlek med en puttekula. Upptäckte den efter jag sett mig själv på kort och tycker det ser ut som ett (om än litet) adamsäpple :crazy:

Självklart har jag varit hos vårdcentralen och vidare på provtagning för att se vad det var; svaret kom via telefon utav en person (jag vet inte om det var "min" läkare eller bara någon i receptionen med uppgift att ringa runt med besked) att det inte var cancer, utan "bara" en cysta, och eftersom den är så liten tar man inte bort den.
Jag försökte ställa följdfrågor och framhäva att jag verkligen inte vill gå runt med ett adamsäpple, jag vill ta bort den, men ärligt talat så förstod jag knappt vad personen i telefonen sa (pga dålig svenska), så det kändes lönlöst. Ingen cancer, och inget vi tar bort om den inte växer.

Men alltså, jag vill fortfarande inte ha ett jäkla adamsäpple! En puttekula på halsen syns ju! Vart vänder jag mig nu? Jag bekostar mer än gärna den här operationen med egna pengar, men jag tycker faktiskt inte att det borde behövas, eller?

Och ytterligare en följdfråga som jag inte fick något svar på; även om det inte är cancer nu, finns det risk att det blir det framöver?
Jag har helt ärligt ingen som helst aning om vad den här cystan består av, om den hör till sköldkörteln eller bara är en liten fettknuta, det enda jag vet är att det inte är cancer, och till vårdcentralen ska jag vända mig om den helt plötligt börjar växa eller göra ont.

Finns här någon som kan hjälpa mig reda ut lite frågetecken? :(
 
Sv: Cysta på halsen.

Det är riskabelt att operera på halsen. Där finns kärl och nerver. Vissa typer av cystor (du säger inte vilken sort, finns med olika ursprung) har en tendens att komma tillbaka. Under 2 cm finns ingen anledning att plocka bort en godartad förändring.

Var glad att du slipper operation istället för att klaga...

Var bara uppmärksam på om den växer så inte det var ett falskt negativt prov.

/Tim - som jobbar med patienter som har värre knölar på halsen och gladeligen skulle byta med dig :(
 
Sv: Cysta på halsen.

Min mamma har cancer på halsen och inte ens hon opererats. Det går så mycket blodkärl och nerver så det är i princip omöjligt att operera då risken att skada nerver till ansiktet är jättehög.
 
Sv: Cysta på halsen.

Det är riskabelt att operera på halsen. Där finns kärl och nerver. Vissa typer av cystor (du säger inte vilken sort, finns med olika ursprung) har en tendens att komma tillbaka. Under 2 cm finns ingen anledning att plocka bort en godartad förändring.

Var glad att du slipper operation istället för att klaga...

Var bara uppmärksam på om den växer så inte det var ett falskt negativt prov.

/Tim - som jobbar med patienter som har värre knölar på halsen och gladeligen skulle byta med dig :(

Så för att det finns folk med värre knölar än mig har jag ingen rätt att vara ledsen över det här och vilja ta bort den? Vilket kul resonemang! :up:

Jag hade verkligen ingen aning om att det var så avancerat att operera på halsen, det var antagligen något sådant jag for efter att få veta. Är alternativen ett ansikte utan känsel eller en puttekula på halsen så blir det ju lättare att komma till freds med det här, men att jag inte ska få klaga? Jag tänker inte direkt vara glad över att min kropp producerar cystor.
 
Sv: Cysta på halsen.

Det förklarar mer för mig varför de var såpass ovilliga att operera, tack! Jag hade, som jag just skrev ovan, ingen aning om att det var så avancerat :)
 
Sv: Cysta på halsen.

Så för att det finns folk med värre knölar än mig har jag ingen rätt att vara ledsen över det här och vilja ta bort den? Vilket kul resonemang! :up:

.

Du kanske behövde få sjukvårdens perspektiv eftersom du inte förstått vad den som ringde sa.
 
Sv: Cysta på halsen.

Hela ditt första stycke, samt att jag ska hålla koll var väldigt hjälpsam läsning, det andra tyckte jag faktiskt mest kändes otrevligt och onödigt.
 
Sv: Cysta på halsen.

Det kanske du tycker att det är onödigt att få reda på hur sjukvården resonerar när de säger "nej", men jag bedömde att det var bättre för dig att få reda på det här än att bli lite bortgjord IRL om du propsade på en farlig skönhetsoperation i ett område där resurserna inte räcker till de riktigt sjuka.
 
Sv: Cysta på halsen.

Hänvisar till vad jag skrev ovan och lämnar det där, med tillägget att jag absolut inte har något emot att bli "bortgjord" om det är vad som krävs för att jag ska förstå och bli förstådd när jag har ett problem som är jobbigt för mig, oavsett om det finns andra med "värre" problem.

Det finns mig veterligen inga dumma frågor, bara dumma svar.
 
Sv: Cysta på halsen.

Tycker man sanningen är ett dumt svar är det inte så mycket att göra åt.

Sjukvårdens perspektiv här är naturligtvis att du har en enorm TUR och borde vara tacksam över det.

Jag skulle kunna lägga "otacksam" till hur du uppfattas när du inte är nöjd med resultatet, men du skulle nog inte gilla det heller ;)
 
Sv: Cysta på halsen.

Men nu får du väl ändå ta och sluta!

Tycker du att du är rolig när du fortsätter med otrevligheter och förlöjligande efter en, för mig, jobbig upplevelse?

Jag har inte bett om någon "sanning", jag har ställt några konkreta frågor som jag inte fick svar på efter ett otydligt samtal med min vårdcentral.
Dvs om jag vill ta bort den ändå, vart vänder jag mig? Måste man bekosta det själv? och Kan det utvecklas till cancer trots att det inte är det nu?

Jerseyko svarar helt neutralt om sin upplevelse, dvs att man undviker halsoperationer för att det är väldigt riskabelt, det svarar på båda mina första frågor - helt utan att förlöjliga mig.

Du däremot skriver att jag klagar, att min knöl är ett ickeproblem (trots att jag skriver att det är ett problem FÖR MIG), att jag gör bort mig när jag frågar varför man inte opererar bort en cysta, att jag propsar på något samt att du tycker jag borde få något slags sjukvårdsperspektiv som jag verkligen inte bett om, och nu även att jag är otacksam?

Vad är det du far efter egentligen? Mår du bättre av att få helt okända människor att må sämre?
 
Sv: Cysta på halsen.

Min mamma har cancer på halsen och inte ens hon opererats. Det går så mycket blodkärl och nerver så det är i princip omöjligt att operera då risken att skada nerver till ansiktet är jättehög.

Nerverna till ansiktet kommer från hjärnan (cranialnerver) och passerar inte halsen. Däremot finns det gott om andra viktiga strukturer i halsen, som man inte vill in och rota i utan väldigt god anledning.

En cysta kan vara vad som helst, men gemensamt är att de är vätskefyllda "bubblor".
 
Sv: Cysta på halsen.

Nu hoppas jag ärligt talat att meddelandet i text låter betydligt värre än om det kommit fram muntligt, med lämpligt tonfall osv. Men du besvarade TS fråga alldeles utmärkt! Tillägget och senare svar är bara onödigt, på alla sätt och vis.

Jag trodde i min enfald att målet är att man ska kunna bemötas av sjukvården professionellt med utgångspunkt hos patienten, särskilt avseende en patients frågor, och inte få bemötandet "du är inte döende just nu - så var glad". Om något så sparar sjukvården resurser genom att vara tydliga och besvara ev frågor från början, så slipper man återkommande otydligheter. Och tacksamhet har för övrigt ingenting i sjukvården att göra!

//Någon som innerligt hoppas att du inte är representativ med din attityd
 
Sv: Cysta på halsen.

Min storebror hade en godartad tumör (är det samma som cysta? :o ursäkta min okunskap...). Han opererade den, men den var ganska stor och den satt liksom mer under örat.
En nära vän fick cancer vid strupen, men fick veta att den var inoperabel. Nu är hon tack och lov "frisk" (har gått 2 år bara sen sista behandling) men under hennes resa fick vi höra mycket om hur komplext det är vud halsen.
Även om det skulle gå privat kanske det inte är värt risken?

Skönt att du var frisk, kan bara föreställa mig skräcken du känt. Det är fruktansvärt bara att stå bredvid :(
 
Sv: Cysta på halsen.

Var glad att du slipper operation istället för att klaga...

Jag skulle kunna lägga "otacksam" till hur du uppfattas

Någon sa till mig igår att sjukhuset i Karlskoga är under all kritik.
Om detta är den gällande attityden gentemot patienter så förstår jag varför. :meh:

Har inte sett dina inlägg på länge men du brukade ju inte vara sån Tim?
 
Sv: Cysta på halsen.

Håller med!

Det kan inte bli annat än bortslösade pengar och ledsna patienter (som springer till kristallhelaren) av burdusa svar i stil med -var tacksam att du lever (eller det är bara en liten knöl, tänk på elefantmannen).

En medkännande/empatisk förklaring är nog mer kostnadseffektiv och tidseffektiv.

(-Ja jag förstår verkligen att du skulle vilja bli av med den, men det är så svårt att operera på halsen)

Själv skulle jag också velat bli av med en synlig knöl på halsen. (Och om man tycker att en person som frågar en fråga blir -lite bortgjord, så har man ju blivit av med all förmåga till empati. Själv skulle jag nog ringa till en vårdcentral till och fråga. Bortgjord eller ej. De kanske hänvisar till en plastikkirurg som kan berätta hur farligt det är och vad det kostar.)
 
Senast ändrad:
Sv: Cysta på halsen.

* Knapplån *

Hmmm... För några år sedan tog jag bort 3 st missprydande leverfläckar på halsen. Trots att fläckarna hade ganska djupa rötter blev resultatet över förväntan. Men detta får mig att fundera - eftersom mitt problem var enbart kosmetiskt - borde läkaren undvikit att ta till kniven då ...?
 
Sv: Cysta på halsen.

Någon sa till mig igår att sjukhuset i Karlskoga är under all kritik.
Om detta är den gällande attityden gentemot patienter så förstår jag varför. :meh:

Har inte sett dina inlägg på länge men du brukade ju inte vara sån Tim?

Känner heller inte igen den va(ä)nliga Silverkedjan, vad har hänt?
 
Sv: Cysta på halsen.

Jag hade en godartad cysta på sköldkörteln för några år sedan. Den var rätt stor och tryckte på matstrupe och halspulsåder (kändes mest när jag låg på vänster sida. Jag besökte VC och där sa vi att vi skulle avvakta ett tag med operation pga av att den var godartad och verkade ha slutat växa. Detta var i november 2010, i april 2011 gjorde jag en MR-undersökning som visade på hur stor cystan var och min läkare skickade mig till kirurgen för att han ville ha en second opinion på den. Kirurgen ultraljudade cystan och kom fram till att den skulle opereras ut, dels för att den var så stor, dels för att det inte såg så trevligt ut med en stor bula på halsen (det var en rätt rejäl bula, just lite mindre än en tennisboll) och han tyckte att "Du är ju så ung, så där kan du inte se ut". I november opererades cystan ut, den visade sig väga nästan 60 gram. Operationen gick bra, men man var rädd för att dels skada stämbanden, dels för att bisköldkörtlarna skulle ta stryk. Idag lever jag med en halv sköldkörtel, och än så länge klarar jag mig utan medicin..

Jag förstår din önskan om att få operera den, mitt förslag är att ringa din läkare och fråga om du åtminstone kan få träffa en kirurg för en second opinion.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 116
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Kanske har jag postat denna tråd under fel forum, men eftersom jag anser att det är ryttarhälsa så slänger jag ut den här... Var igår...
Svar
14
· Visningar
1 923
Senast: Mitrolle
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 437
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp