Cysta/tumör i stoet?

miniola

Trådstartare
Hej!
Är det någon här som har erfarenhet av cysta eller tumör på stoets äggstockar eller livmoder? Hur ser prognos och behandling ut? Vilka symptom hade hästen? Är det något försäkring täcker? Har mina misstankar och såklart är ett veterinärbesök inbokat, men har ingen tidigare erfarenhet av detta så tänkte jag kunde fråga här för att förhoppningsvis få lite svar på mina funderingar och ha lite mer kött på benen hos veterinären :confused:
 
Hej!
Är det någon här som har erfarenhet av cysta eller tumör på stoets äggstockar eller livmoder? Hur ser prognos och behandling ut? Vilka symptom hade hästen? Är det något försäkring täcker? Har mina misstankar och såklart är ett veterinärbesök inbokat, men har ingen tidigare erfarenhet av detta så tänkte jag kunde fråga här för att förhoppningsvis få lite svar på mina funderingar och ha lite mer kött på benen hos veterinären :confused:

Japp mitt fd sto hade en tumör på äggstocken. Tror diametern var runt 16 cm, den största de tagit laproskopiskt på ultuna då.
Upptäcktes då stoet började bete sig hingstigt. Betäckte hagkompisen (sto) och blev helt galen i ett annat sto. Pep, viftade med frambenen och visade upp sig.

Hon undersöktes med ul på klinik för att bekräfta tumören. Bokade sedan tid för operation och fick ett fast grundpris. Operationen gjordes sederat, stående med titthål. Hästen blev kvar på ultuna i några dagar, kommer ej ihåg varför tror det var något med nån medicin?

Hon föll ur kraftigt på kliniken men annars var operationen mycket lyckad! Hingstbeteendet borta på en gång och hon var sig själv igen :) försäkringen täckte hela kalaset, det hade de dock inte gjort vid cysta.
 
Hej!
Är det någon här som har erfarenhet av cysta eller tumör på stoets äggstockar eller livmoder? Hur ser prognos och behandling ut? Vilka symptom hade hästen? Är det något försäkring täcker? Har mina misstankar och såklart är ett veterinärbesök inbokat, men har ingen tidigare erfarenhet av detta så tänkte jag kunde fråga här för att förhoppningsvis få lite svar på mina funderingar och ha lite mer kött på benen hos veterinären :confused:

Jag har. Opererades bort. Upptäckte genom att stoet helt plötsligt fick oerhört kraftiga brunster och betedde sig mer som en hingst. Brunstade för både ston och valacker. Stoet ultraljudades och då såg man detta. Tydligen inte ovanligt att de blir mer ”hingstiga”.
Läkte snabbt och bra, inte haft problem efteråt. Försäkringen täckte.
 
Hon har egentligen alltid varit konstant brunstig året om och blir lika brunstig på ston som valackar, men aldrig stört sig på det direkt. Nu har hon dock fått det jättejobbigt och det rinner ur henne konstant och hon kan inte slappna av. Hon ställer sig som på bilden och trycker sig mot väggarna, gnuggar så svansen ramlar av och det blir sår 🥵
 

Bifogade filer

  • 0BD1F61D-3E4D-4D3D-B8B9-452E24DEAA31.png
    0BD1F61D-3E4D-4D3D-B8B9-452E24DEAA31.png
    318,8 KB · Visningar: 139
Hon har egentligen alltid varit konstant brunstig året om och blir lika brunstig på ston som valackar, men aldrig stört sig på det direkt. Nu har hon dock fått det jättejobbigt och det rinner ur henne konstant och hon kan inte slappna av. Hon ställer sig som på bilden och trycker sig mot väggarna, gnuggar så svansen ramlar av och det blir sår 🥵

Har du provat något mot jobbiga brunster? Jag provade på inrådan av min veterinär bland annat munkpeppar osv men allt var verkningslöst på min. Hon brunstade också vintertid när det blev värre så att säga men aldrig tryckte aldrig upp så med rumpan. Upplever du att din häst har ont när hon gör så? Bra att du har inbokat besök för att kolla det iaf 👍
 
Har testat munkpeppar och magnesium utan resultat. Funderat på att sätta en kula i livmodern men hon har aldrig tidigare varit jättepåverkad av det så har känts lite onödigt med ingrepp som egentligen inte behövts men nu har det som sagt eskalerat den senaste veckan :( Inte direkt ont utan mest frustrerad skulle jag säga, men är ju svårt att veta. Allmäntillståndet är intedirekt påverkat förutom att hon blivit lite kinkigare att rida och inte vill gå framåt riktigt. Men i övrigt glad som vanligt! Ser nästan ut som att hon krystar när hon drar upp ryggen så, så det var lite där jag började tänka att det kanske fanns någon form av cysta eller så som hon kände av.. :crazy:
 
Hon har egentligen alltid varit konstant brunstig året om och blir lika brunstig på ston som valackar, men aldrig stört sig på det direkt. Nu har hon dock fått det jättejobbigt och det rinner ur henne konstant och hon kan inte slappna av. Hon ställer sig som på bilden och trycker sig mot väggarna, gnuggar så svansen ramlar av och det blir sår 🥵
Min kompis häst som är inhyrd hos mighsr precis samma problem. Brunstig hela tiden och året om, blir tunn och seg eftersom all energi går åt till att kissa och brunsta. Den är ultraljudad två gånger utan att hitta någon tumör eller cysta, hon har tagit blodprov för att se hormonnivå mm. Nu har hon valt att betäcka och hoppas på att brunsten ska bli normal efter.
 
Min kompis häst som är inhyrd hos mighsr precis samma problem. Brunstig hela tiden och året om, blir tunn och seg eftersom all energi går åt till att kissa och brunsta. Den är ultraljudad två gånger utan att hitta någon tumör eller cysta, hon har tagit blodprov för att se hormonnivå mm. Nu har hon valt att betäcka och hoppas på att brunsten ska bli normal efter.
Det är sista alternativet, men har inte råd med ännu en häst egentligen och vill egentligen inte betäcka redan då hon bara är sex år. Det finns ju alltid en risk med att betäcka och efter att ha förlorat två av mina hästar akut det senaste året är jag lite ärrad... :crazy:
 
Det är sista alternativet, men har inte råd med ännu en häst egentligen och vill egentligen inte betäcka redan då hon bara är sex år. Det finns ju alltid en risk med att betäcka och efter att ha förlorat två av mina hästar akut det senaste året är jag lite ärrad... :crazy:
Absolut är det så. Satt ganska långt inne för den här tjejen också, har haft problemen i strax över två år. Men hon var inte så sugen på att operera in kulor (som tydligen bara hjälper i tre månader) eller dyr hormonbehandling. Hoppas att det löser sig smidigare för dig!
 
Det är sista alternativet, men har inte råd med ännu en häst egentligen och vill egentligen inte betäcka redan då hon bara är sex år. Det finns ju alltid en risk med att betäcka och efter att ha förlorat två av mina hästar akut det senaste året är jag lite ärrad... :crazy:

Kan ju alltid sälja fölet 🙂
Är ju jättebra att ha fått ett föl tidigt om man planerar att ta fler i framtiden. Sex år är inte jätteungt tycker jag. Men får man tävla med kulor i ? Trodde det var förbjudet men du tävlar kanske inte ändå..
 
Kan ju alltid sälja fölet 🙂
Är ju jättebra att ha fått ett föl tidigt om man planerar att ta fler i framtiden. Sex år är inte jätteungt tycker jag. Men får man tävla med kulor i ? Trodde det var förbjudet men du tävlar kanske inte ändå..
Har faktiskt jättedålig koll på det där, det är mycket möjligt att du har rätt! Ja isf får jag sälja fölet, lite sent på säsongen att börja betäcka nu så det får bli nästa år om inget annat fungerar. Tack för dina svar och tankar! :D Det är ju egentligen inte alls tidigt att betäcka, det är bara jag som blivit lite mesig och var med om att en bekant förlorade sitt sto i samband med fölningen i år så blev lite avskräckt. Vill ju inte förlora henne också :crazy:
 
Kan ju alltid sälja fölet 🙂
Är ju jättebra att ha fått ett föl tidigt om man planerar att ta fler i framtiden. Sex år är inte jätteungt tycker jag. Men får man tävla med kulor i ? Trodde det var förbjudet men du tävlar kanske inte ändå..
Man får inte tävla med kulor, tror att samma gäller hormonbehandlingarna.
 
Du får uppdatera hur det går framöver! Jag håller tummarna!
Allting började bra, men nu verkar det som att hon stött ut kulan. Lite osäker på hur jag ska göra framöver, om jag ska sätta in en ny eller inte. Vi byter stall i månadsskiftet så hoppas att hon kanske lugnar sig lite där när det blir lite andra rutiner och placeringar i stallet. Vi kommer åtminstone stå på veterinärens gård, så kommer ju inte vara längre än ett par meters promenad för att sätta in en ny i sådana fall. Återkommer ;)
 
Allting började bra, men nu verkar det som att hon stött ut kulan. Lite osäker på hur jag ska göra framöver, om jag ska sätta in en ny eller inte. Vi byter stall i månadsskiftet så hoppas att hon kanske lugnar sig lite där när det blir lite andra rutiner och placeringar i stallet. Vi kommer åtminstone stå på veterinärens gård, så kommer ju inte vara längre än ett par meters promenad för att sätta in en ny i sådana fall. Återkommer ;)
Tråkigt om hon tappat kulorna, tyvärr är det ju just det många har sagt - att dom lätt försvinner eller avtar effekten. Hoppas att det löser sig för er.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Lovisa.E
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 521
Senast: cello
·
Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 363
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp