Cysta vid struplocket

Ajda

Trådstartare
Idag var jag på evidensia med ena hästen som haft besvär av hosta och varit extra flåsig vid ridningen sen några veckor tillbaka. Efter en ridtur för en vecka sen var hon så flåsig att jag upplevde att hon andades genom munnen. Sen dess har hon stått.

På kliniken var de ganska säkra på att det var dammallergi hon drabbats av efter att ha hört min berättelse över symtomen.
Men när de gjorde en endoskopi ser de vad de misstänker är en stor cysta under struplocket som skjuter det uppåt. I luftvägarna ser de endel slem men även rester av vad det såg ut som gräs.
Så de misstänker att hon även aspirerar.
Det här var något väldigt sällsynt fick jag höra och de skulle skicka bilderna till Helsingborg och Strömsholm för utlåtande.
Förmodligen krävs det en operation. Tills vi får höra vad de andra veterinärerna säger ska hon tempas för att snabbt uppmärksamma en ev aspirationspneumoni, vilket hon löper en risk för att få.

Jag har googlat som en tok nu men hittar ingenting som matchar. Finns det någon på buke som varit med om något liknande?
 

Liknande trådar

M
Övr. Djur Nu ska jag dra hela den här historien då... Det började för ca 1 år sen då min kanin började få besvär med andningen.. Det började...
2
Svar
20
· Visningar
2 467
Senast: Mandaz
·
  • Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
1 938
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp