Cytostatika o håravfall, erfarenheter? Egna o/e närståendes

Status
Stängd för vidare inlägg.
På fredag skall dom ju sticka in en nål i lungan för att suga ut celler så de kan avgöra mer exakt vad det är som syns på röntgen o datortomografi i min ena lunga. Tar 7 - 10 dagar att få svar, så ev kommer behandling inte igång före årsskiftet. Den 20/12 skall jag på utökad spirometri.

Hur skall jag göra med håret om jag får kemoterapi? Klippa kort i snygg frisyr eller låta det rasa allteftersom? Jag har axellångt hår som varit mörkblont, nu med mycket silver i, det är väldigt tjockt, har det mest i knut när det inte är superkort, vilket var för något år sedan.

Hur går det till, får man peruk eller är det sjal eller flint som gäller? Tankarna börjar snurra.

Btw, har talat med sonen som gärna vill ha fortlöpande uppdateringar.
 

På fredag skall dom ju sticka in en nål i lungan för att suga ut celler så de kan avgöra mer exakt vad det är som syns på röntgen o datortomografi i min ena lunga. Tar 7 - 10 dagar att få svar, så ev kommer behandling inte igång före årsskiftet. Den 20/12 skall jag på utökad spirometri.

Hur skall jag göra med håret om jag får kemoterapi? Klippa kort i snygg frisyr eller låta det rasa allteftersom? Jag har axellångt hår som varit mörkblont, nu med mycket silver i, det är väldigt tjockt, har det mest i knut när det inte är superkort, vilket var för något år sedan.

Hur går det till, får man peruk eller är det sjal eller flint som gäller? Tankarna börjar snurra.

Btw, har talat med sonen som gärna vill ha fortlöpande uppdateringar.

Min man tappar inget av sin behandling. Det sa läkarna från början att han inte skulle göra. Jag vet inte varför hans kemo inte bidrar till håravfall.

De jag känner i min ålder som har haft kemo med håravfall, har haft huvudbonader istället för peruk.
 
Mamma klippte håret jättekort runt 3e omgången cytostatika, då började det verkligen ramla ur. Dock inget jättelångt hår från början.

INNAN detta hände hade hon varit hos den perukmakare som de på canceravdelningen rekomderat, och fick en peruk som såg EXAKT ut om hennes hår och frisyr innan. De valde färg efter hennes eget och blekte in slingorna om hon hade i. Väldigt imponerande. Hon varierade mellan den peruken (mestadels om hon skulle ut och träffa främlingar) samt en snygg sjal (när hon träffade folk som visste om att hon var sjuk).
 
Mamma klippte håret jättekort runt 3e omgången cytostatika, då började det verkligen ramla ur. Dock inget jättelångt hår från början.

INNAN detta hände hade hon varit hos den perukmakare som de på canceravdelningen rekomderat, och fick en peruk som såg EXAKT ut om hennes hår och frisyr innan. De valde färg efter hennes eget och blekte in slingorna om hon hade i. Väldigt imponerande. Hon varierade mellan den peruken (mestadels om hon skulle ut och träffa främlingar) samt en snygg sjal (när hon träffade folk som visste om att hon var sjuk).
:bow::bow:
 
Nu har mamma väldigt kort hår i vanliga fall också, och därtill extremt tjockt, men hon gjorde inget särskilt. Kan inte heller minnas att hon tappade nämndvärda mängder hår heller. Absolut att det blev lite tunnare, men då pratar vi "så tunnt (eller tjockt) som normala människor har" typ. Ingenting som märktes nämndvärt. Dock fick hon bara 3 omgångar cytostatika också, vilket kan ha spelat in. Annars bör du absolut få information om det av avdelningen! :up:
 
På fredag skall dom ju sticka in en nål i lungan för att suga ut celler så de kan avgöra mer exakt vad det är som syns på röntgen o datortomografi i min ena lunga. Tar 7 - 10 dagar att få svar, så ev kommer behandling inte igång före årsskiftet. Den 20/12 skall jag på utökad spirometri.

Hur skall jag göra med håret om jag får kemoterapi? Klippa kort i snygg frisyr eller låta det rasa allteftersom? Jag har axellångt hår som varit mörkblont, nu med mycket silver i, det är väldigt tjockt, har det mest i knut när det inte är superkort, vilket var för något år sedan.

Hur går det till, får man peruk eller är det sjal eller flint som gäller? Tankarna börjar snurra.

Btw, har talat med sonen som gärna vill ha fortlöpande uppdateringar.


Du är så modig och stark Vallhund, bara det här med att fundera på hur du ska göra med hårets vara o inte vara... :heart Som flera säger, numer är det nog beroende på vilka "medikamenter" som används i kemon, om man tappar eller inte tappar. Men de i min bekantsapskrets som tappat... unga människor - 40 då... andvänder de oftast sjal om huvudet, för perukerna var fula eller kliade för mkt. Äldre och då definitivt 60 plussare har valt peruk.

Och så varm o glad jag blev att du pratat med sonen. Det är ändå skönt att på något vis ha en chans att försonas. :heart

Vi fortsätter följa dig i dina spår, håller dig i handen och visar vägen då du behöver det. (även om jag inte är så mkt att hålla i handen just nu, fullt sjå att tävla i klassen tårsprutning och för närvarande är jag nog i klass med Fontana di Trevi...)

Kram
 
Det finns inget att försonas om/kring, han har gjort sitt val i livet o dom valen är inte kompatibla med mitt liv o min värdegrund, han har dessutom blandat med sina äldsta barn, sk unga vuxna. Det är typ det enda jag tänker dela i den frågan, har skrivit mer utförligt kring det under mitt altarego för er som kan hitta det.
 

Kanske kan tillägga att mamma fick 5000kr av landstinget för att köpa peruk. Kanske ser annorlunda ut där du bor, dock.

Kan tilläggas att hon också tittade på en annan peruk, i helt annan färg, bara för att se annorlunda ut ibland, liksom. (pengarna hade räckt till en andra också).
 
Min man tappar inget av sin behandling. Det sa läkarna från början att han inte skulle göra. Jag vet inte varför hans kemo inte bidrar till håravfall.

De jag känner i min ålder som har haft kemo med håravfall, har haft huvudbonader istället för peruk.

Samma för mamma. Vissa cellgifter tappar man inte håret av.

Mormor fick peruk via sjukhuset. Gjordes direkt. Såg sen EXAKT ut som hennes vanliga hår.
 
Personer jag känner har fått en summa av landstinget. Sedan har de gått och beställt en peruk som då landsringet betalat, de jag känner valde peruker av några som fanns färdiga, så de såg inte precis ut som den vanliga peruken. Men väldigt likt! Efter första cellgiften började håret ramla av och efter några gånger valde de att raka av allt. Drog man handen genom håret hade man en stor tuss i handen, samma med borstning, stört omöjligt så då ansåg de det bättre att raka av allt.

Däremot en yngre person (syftar på en tjej som var 6 år) valde att inte ha peruk. Hon tyckte inte det passade henne och efter ett tag hade hon vant sig att se sig själv helt utan hår, då tyckte hon det var okej.

En person hade två peruker, en mer sliten som liknade frisyren hon hade innan hon klipte sig och en mer nyklippt som liknade mer hur hennes hår såg ut efter klippning. Dessa två kunde hon sen växla mellan och man såg verkligen inte att det var peruker!
 
Jag personligen hade kört på snagg och sen flint, men om jag skulle velat ha peruk så hade jag köpt från rapunzel.
 
@vallhund Min syster har peruk. Inte på grund av cellgifter dock utan hon har en autoimmun sjukdom som gjort att hon tappat allt hår. Det jag ville säga var bara att det verkligen finns otroliga peruker idag! Det finns nog ingen som skulle gissa att det inte är hennes eget hår:). Så, känner du att du vill ha "kvar" håret i stället för att köra med sjal t.ex. så går det säkert att fixa riktigt bra:up:.
 
Jo ännu lite erfarenheter från syrran @vallhund :). När hennes hår började rasa i tiderna så hade hon först sjal och annat som gjorde att det inte syntes så mycket att det blev tunnare. När det blivit ordentligt tunt rakade hon bort allt. Hon tyckte det var jobbigare med det egna håret kvar då det ändå inte var som det brukat. Blev ju också lättare med peruken när allt var borta tyckte hon. Hon sover ofta med mössa nu för tiden. Hon tyckte det blev kallt om huvudet utan håret. Hoppas du hittar en strategi som du känner dig bekväm med!
 
Min far sade alltid att jag hade vacker huvudform, men han var ju partisk. Sedan jag klippte av nästan allt i 30 årsåldern har jag ofta haft frilla liknande som vägskyltarna för industriområden, typ Marie Fredriksson, så det skall nog gå bra.
 
Min man tappar inget av sin behandling. Det sa läkarna från början att han inte skulle göra. Jag vet inte varför hans kemo inte bidrar till håravfall.

De jag känner i min ålder som har haft kemo med håravfall, har haft huvudbonader istället för peruk.
Hur går det för er o hur mår barnen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp