Cytostatika o håravfall, erfarenheter? Egna o/e närståendes

Status
Stängd för vidare inlägg.
På fredag skall dom ju sticka in en nål i lungan för att suga ut celler så de kan avgöra mer exakt vad det är som syns på röntgen o datortomografi i min ena lunga. Tar 7 - 10 dagar att få svar, så ev kommer behandling inte igång före årsskiftet. Den 20/12 skall jag på utökad spirometri.

Hur skall jag göra med håret om jag får kemoterapi? Klippa kort i snygg frisyr eller låta det rasa allteftersom? Jag har axellångt hår som varit mörkblont, nu med mycket silver i, det är väldigt tjockt, har det mest i knut när det inte är superkort, vilket var för något år sedan.

Hur går det till, får man peruk eller är det sjal eller flint som gäller? Tankarna börjar snurra.

Btw, har talat med sonen som gärna vill ha fortlöpande uppdateringar.
 

På fredag skall dom ju sticka in en nål i lungan för att suga ut celler så de kan avgöra mer exakt vad det är som syns på röntgen o datortomografi i min ena lunga. Tar 7 - 10 dagar att få svar, så ev kommer behandling inte igång före årsskiftet. Den 20/12 skall jag på utökad spirometri.

Hur skall jag göra med håret om jag får kemoterapi? Klippa kort i snygg frisyr eller låta det rasa allteftersom? Jag har axellångt hår som varit mörkblont, nu med mycket silver i, det är väldigt tjockt, har det mest i knut när det inte är superkort, vilket var för något år sedan.

Hur går det till, får man peruk eller är det sjal eller flint som gäller? Tankarna börjar snurra.

Btw, har talat med sonen som gärna vill ha fortlöpande uppdateringar.
@vallhund beklagar verkligen att du blivit sjuk och jag håller tummarna att det ska gå så bra som möjligt för dig på alla sätt och vis. :heart
 
Ang håravfallet.

Mitt började rasa och då tog jag hjälp av avkomman och klippmaskinen. Hon drog av alltihop.
Några få löjliga strån växte och dem rakade jag bort i duschen varje morgon. Använde inte peruk eller sjal. Sjal ser bara löjligt ut. Det syns så förfärligt väl att det inte finns något hår under. I mina ögon ser sjal värre ut än ett naket huvud.

Att huvudhåret försvann var inte så jobbigt, jag fick en del komplimanger faktiskt. Att ögonfransar och ögonbryn också rasade kändes tyngre. Att jag slapp raka armhålor och ben var bara ett plus. Det håret har inte heller kommit tillbaka.

När det regnade var det kallt! Då hade jag en sjal svept över huvud och axlar. Samma när det var alltför bitande kallt. Plus att jag använde en snygg hatt på våren när jag skulle på större tillställningar.
 
Jag tycker sjal är snyggt, så man får ju välja.
Min kompis fick ögonbryn fixade gratis via en tjej som gör sånt åt sjuka på sin fritid. Peruken var extremt välgjord, och användes när allt rasade och tills det växt ut nån centimeter.
 
Hur går det för er o hur mår barnen?

Det är ca ett år sedan exakt han åkte in och han fick diagnosen, så det har gått mycket upp och ner, för oss alla. Förra julen var inte så mycket att hänga i julgranen ;) Jag är sjukskriven nu 50% sedan någon vecka tillbaka, skulle egentligen behöva 100% men att ha villa, barn, bilar, hundar, häst osv på 2 sjuklöner? Not so much..... Men jag har ju jullov from 20/12 så hoppas jag kan chilla då iaf.
 
Det är ca ett år sedan exakt han åkte in och han fick diagnosen, så det har gått mycket upp och ner, för oss alla. Förra julen var inte så mycket att hänga i julgranen ;) Jag är sjukskriven nu 50% sedan någon vecka tillbaka, skulle egentligen behöva 100% men att ha villa, barn, bilar, hundar, häst osv på 2 sjuklöner? Not so much..... Men jag har ju jullov from 20/12 så hoppas jag kan chilla då iaf.
Ta hand om er! Ring/skriv om du behöver prata.
 
Det blev lite lätt kaotiskt igår.
"Någon hade klantat sig o det var inte jag. Läkaren som gjorde bronkoskopin beställde tid åt mig den 7/12, han visste inte vilken veckodag det var, men det gjorde jag eftersom jag hade tvättstugan den 5, tvättar alltid på onsdagar.

Precis när jag satt på kaffekokaren så ringde en radiolog från sjukhuset o undrade vart jag tagit vägen o om jag var fastande, det var jag o färdtjänst visade sig från sin bästa sida o iväg for jag. Det var alltså på torsdagen.

Halvnäck o massa ryggtvätt o stick senare fick jag ligga kvar på IVA över dagen för obs. Nu är jag hemma igen o tänker inte röra ett finger mer än nödvändigt."

Om detta räknas för smärtfritt är jag inte säker på att jag vill vara med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp