Cytostatikabehandling atopisk allergi hund

fijja

Trådstartare
Någon som vet ngt om att behandla med cytostatika för omgivningsallergi på hund?
Har en gammal hund och han får mycket biverkningar av långtidsbehandling med kortison så veterinären föreslog att testa detta.
Jag försöker googla men hittar inget om det.
Någon med erfarenhet?
 
Någon som vet ngt om att behandla med cytostatika för omgivningsallergi på hund?
Har en gammal hund och han får mycket biverkningar av långtidsbehandling med kortison så veterinären föreslog att testa detta.
Jag försöker googla men hittar inget om det.
Någon med erfarenhet?
Är du säker på att det inte är cytopoint veterinären menar?
 
Är du säker på att det inte är cytopoint veterinären menar?
Oj nu blir jag osäker.. hon skulle maila mig i eftermiddag och även skriva recept då.. jag kan ju ha hört fel 😵‍💫 får återkomma när hon mailat.

Edit. Nu när jag googlade det så tror jag du har rätt, får be moderator ändra rubriken kanske 😅 för vill gärna ha erfarenheter från den medicinen .
 
Min multiallergiska hund får cytopoint vid behov. Förut behövde han en spruta var 5:e vecka men efter foderbyte i januari gick det 5 månader innan han behövde ny spruta. Nu har det gått 3 månader sedan senaste spruta och jag ser inget behov av att fylla på än.
 
Min multiallergiska hund får cytopoint vid behov. Förut behövde han en spruta var 5:e vecka men efter foderbyte i januari gick det 5 månader innan han behövde ny spruta. Nu har det gått 3 månader sedan senaste spruta och jag ser inget behov av att fylla på än.
Ok! Har du märkt några biverkningar? Min hund får väldigt mkt från kortison när han går på det länge..
 
Ok! Har du märkt några biverkningar? Min hund får väldigt mkt från kortison när han går på det länge..
Nej inga alls. Han fick Apoquel tidigare och då fick han biverkningar och blev knäpp mentalt. Han blev sig själv igen när vi slutade med Apoquel.
 
Min foderallergiska hund får cytopoint var fjärde vecka och funkar jättebra på det. Hon behöver dock högre dos än vanligt för att bli helt klådfri
 
Mallen har fått en dos cytopoint och är nästan helt klådfri, så tänker fortsätta med iallafall en dos till. Testat både apoquel och cyklosporin innan och ingen av de gjorde henne klådfri.
 
Mallen har fått en dos cytopoint och är nästan helt klådfri, så tänker fortsätta med iallafall en dos till. Testat både apoquel och cyklosporin innan och ingen av de gjorde henne klådfri.
Ok ja kortisonet gjorde ju min hund klådfri helt klart men efter ett år på en låg dos så känns det som han åldrats många många år.. så jag hoppas jag kan byta ut det. Men verkar finnas mer saker att testa då iaf.
Får man ge injektionen själv? Eller måste man till veterinären varje gång?
 
Min foderallergiska hund får cytopoint var fjärde vecka och funkar jättebra på det. Hon behöver dock högre dos än vanligt för att bli helt klådfri
Får du ge injektionen själv eller måste du till veterinären varje gång? 🙂
 
Ok ja kortisonet gjorde ju min hund klådfri helt klart men efter ett år på en låg dos så känns det som han åldrats många många år.. så jag hoppas jag kan byta ut det. Men verkar finnas mer saker att testa då iaf.
Får man ge injektionen själv? Eller måste man till veterinären varje gång?
Till vet varje gång om jag förstod det rätt, första fick hon hos vet iaf.
 
Han har nu fått två injektioner med en månads mellanrum, den sista för en vecka sedan.
Än så länge fungerar det inte… hur fort hjälpte det era hundar? Är det värt att testa en tredje? 🙁
 
Han har nu fått två injektioner med en månads mellanrum, den sista för en vecka sedan.
Än så länge fungerar det inte… hur fort hjälpte det era hundar? Är det värt att testa en tredje? 🙁
Be dem höja dosen. Poppy vägde 2,6kg men hon fick dos för 3-3,5kg har jag för mig för om hon fick mindre så funkade det inte. Min veterinär sa att man kan överdosera cytopoint rätt så friskt utan att det är någon fara
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
509
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: Myrten
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 359
Senast: monster1
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 543
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp