Cytotec i samband med spiralinsättning

kolblakkur

Trådstartare
Har blivit ordinerad tre Cytotectabletter vaginalt i samband med spiralinsättning. De ska sättas in 10 timmar innan spiralinsättningen. Är det någon som har erfarenhet av Cytotec i samband med spiralinsättning? Hur reagerade ni? Mensvärk/kramper?
 
Har blivit ordinerad tre Cytotectabletter vaginalt i samband med spiralinsättning. De ska sättas in 10 timmar innan spiralinsättningen. Är det någon som har erfarenhet av Cytotec i samband med spiralinsättning? Hur reagerade ni? Mensvärk/kramper?
Har du haft spiral innan? Det gör rätt ont en tid efter insättningen.
 
Har blivit ordinerad tre Cytotectabletter vaginalt i samband med spiralinsättning. De ska sättas in 10 timmar innan spiralinsättningen. Är det någon som har erfarenhet av Cytotec i samband med spiralinsättning? Hur reagerade ni? Mensvärk/kramper?
Jag får cytotec vid insättning/byte. Lite mensvärkliknande smärta men inte akut ont på något sätt.
 
Jag tror att det var vad jag fick när jag skulle ta bort en cysta i livmodern. Minns bara en lätt kramp av cytotecen. Men jag hade aldrig mensvärk så min livmoder är kanske inte så benägen att krampa.
 
Jag tror att det var vad jag fick när jag skulle ta bort en cysta i livmodern. Minns bara en lätt kramp av cytotecen. Men jag hade aldrig mensvärk så min livmoder är kanske inte så benägen att krampa.
Jag har rätt mycket mensvärk men fick inte heller särskilt ont, men det kan säkert variera
 
Det behöver det inte alls göra. Haft två eller tre spiraler och inte haft ont efteråt. Känt av det lite, men inte ont.
Det går väl aldrig att säga att det gör si eller så ont, men vanligast är nog att det känns rätt rejält.

Jag har fått cytotec av annan anledning. Hände noll och intet dvs inte heller någon smärta. Men gissar att det är vanligare att det känns som lätt mensvärk.
 
Jag fick Cytotec vid min första insättning av spiral (är nu på min andra, som sattes in av någon som är betydligt mer van och helt utan bekymmer eller cytotec) efter ett misslyckat insättningsförsök. Kändes som rejäl mensverk. Oklart hur mycket av obehaget efteråt som var cytotec och hur mycket som var nyinsatt spiral.
 
Satt in spiral både med och utan cytotec, kände nog ingen större skillnad. Det kanske är lite mindre smärtsamt att föra in mätsonden och sedan spiralen om man inte behöver vidga livmodertappen så mycket.
 
Jag hade bara ont efter den spiral som sattes in innan jag fått barn. De två efter har knappt känts.
Jag är helt okunnig men är det någonsin nödvändigt med cytotek till den som fött barn?

Jag hade ont efter barn också, men det var mer som lite rejälare mensvärk dvs hanterbart med smärtlindring. Första gången höll jag typ på att kräkas av smärta, och jag var helt oförberedd också.
 
Jag är helt okunnig men är det någonsin nödvändigt med cytotek till den som fött barn?

Jag hade ont efter barn också, men det var mer som lite rejälare mensvärk dvs hanterbart med smärtlindring. Första gången höll jag typ på att kräkas av smärta, och jag var helt oförberedd också.
Ingen aning, hade inte hört talas om cytotec annat än i samband med abort eller MA innan denna tråden.
 
Jag är helt okunnig men är det någonsin nödvändigt med cytotek till den som fött barn?

Jag hade ont efter barn också, men det var mer som lite rejälare mensvärk dvs hanterbart med smärtlindring. Första gången höll jag typ på att kräkas av smärta, och jag var helt oförberedd också.
Ingen aning, hade inte hört talas om cytotec annat än i samband med abort eller MA innan denna tråden.
Från vad jag förstått så är det något som varierar mellan olika mottagningar (och eventuellt regioner). På mottagningen som skrev recept (och satte in) min andra Mirena så var Cytotec i samband med spiralinsättning något de var väldigt frågande till. Det är förmodligen en av de större barnmorskekoncernerna här i Stockholm och troligen så sätter BM där mer spiraler på en vecka än vad många andra gör på en månad eller år. I samband med min första spiral (i annan region) så verkade Cytotec vara rutin efter ett misslyckat försök.
 
Från vad jag förstått så är det något som varierar mellan olika mottagningar (och eventuellt regioner). På mottagningen som skrev recept (och satte in) min andra Mirena så var Cytotec i samband med spiralinsättning något de var väldigt frågande till. Det är förmodligen en av de större barnmorskekoncernerna här i Stockholm och troligen så sätter BM där mer spiraler på en vecka än vad många andra gör på en månad eller år. I samband med min första spiral (i annan region) så verkade Cytotec vara rutin efter ett misslyckat försök.
Jag har satt in tre st, första på familjeplaneringen på Akademiska sjukhuset, de andra på lokala mvc. Det har aldrig nämnts.

När jag satte in första efter förlossningen trodde jag bm skämtade när hon sa att det var klart, jag kände ingenting 😁
 
Jag har satt in tre st, första på familjeplaneringen på Akademiska sjukhuset, de andra på lokala mvc. Det har aldrig nämnts.

När jag satte in första efter förlossningen trodde jag bm skämtade när hon sa att det var klart, jag kände ingenting 😁

Min andra som sattes av en mycket van BM gick också ruggigt fort, tog mig nog längre tid att plocka av och på kläder och skor än att få spiralen insatt. Den kändes dock rejält (men skulle inte beskriva det som ont) men då har jag aldrig varit gravid.

Första spiralen (med cytotec) är satt på VC i Örebro (om någon känner sig manad att göra en översikt!)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: M_Elin
·
Fritid Under en sommar spenderar jag många timmar på olika badplatser, mestadels simmandes runt i vattnet då både jag och mitt barn är mer...
Svar
4
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp