D&H 16 + vs. ultimate balancer

A

Alanis

JAg var i foderaffären igår och blev helt säker på att jag skall börja ge 16 + till min 20-åring. Hon föll ur ordentligt i vintras för första gången och inte ens Krafft Groov hjälpte.

Eftersom jag använder örter från D&H tror jag på deras koncept och tycker att 16 + låter jättebra.
När jag väl gick därifrån och bläddrade i katalogen såg jag ett annat foder som verkade jättebra: ultimate balancer: maximerar matsmältningseffekten, MSM, Mobilitu, biotin, omega 3 och 6, etc, samt med lågt stärkelseinnehåll och LÄMPLIGT för hästar och ponnier i riskzonen för fång. Det hade dessutom högre fettvärde och proteinvärde än 16+.

Någon annan som använt Ultimate balancer?

Vad tror ni, vad skalll jag välja?

Många tack för förslag och hjälp!

-Alanis
 
Sv: D&H 16 + vs. ultimate balancer

*putt* , snälla om ni så bara har testat Ultimate Balancer så skriv en rad :bow:

-Alanis
 
Sv: D&H 16 + vs. ultimate balancer

Är det inte lättare att räkna ut en foderstat? Har du analyserat höt? Krafft Groov innehåller inte speciellt mycket protein jämfört med andra fodermedel och om hästen faller ut så är det troligtvis pga proteinbrist.
 
Sv: D&H 16 + vs. ultimate balancer

Vilket foder som är bra eller inte hänger ju helt och hållet på det grovfoder du ger. Kraftfodret är ju bara till för att komplettera de brister som grovfodret har, och utan analys vet man ju inte vilka de bristerna är innen de syns på hästen, och då har det gått ganska långt...

Och om hästen föll ur i vintras så berodde det säkert på att du hade ett dåligt hö, och du har väl inte samma nu till vintern igen?

Man har inget att förlora på att analysera grovfodret, speciellt inte om man har unga, gamla eller dräktiga hästar! :idea:
 
Sv: D&H 16 + vs. ultimate balancer

"Och om hästen föll ur i vintras så berodde det säkert på att du hade ett dåligt hö, och du har väl inte samma nu till vintern igen? "

Nja, så enkelt är det inte. Hon hade ett väldigt bra hö vintras, eller januari-mars när det var som sämst med hennes vikt. Foderstaten räknades ut enligt program av foderrådgivare och eftersom hon inte tog sig på det beräknade så fick hon MYCKET mer hö än hon skulle behöva enligt uträkningen.
Jag kommer antagligen att ha ett lika bra hö i vinter, har inte fått analyssvaret ännu, så jag tror inte att det är det det beror på.

Men jag tar åt mig rådet och låter återförsäljaren av D&H hjälpa mig att räkna på D&H-foder. Anledningen till att jag fastnat för detta märke är att jag gillat deras tidigare produkter väldigt bra.

-Alanis
 
Sv: D&H 16 + vs. ultimate balancer

Jag har ingen erfarenhet av Ultimate Balancer, men jag vet att Sixteen Plus fungerade väldigt bra på en äldre häst i stallet som lätt tappade vikt på gamla dar. Han gick upp bra i hull, och hästens ägare är väldigt nöjd med fodret!
 
Sv: D&H 16 + vs. ultimate balancer

Gamla hästar behöver mer protein. Tror inte det är bevisat om de har större behov eller om upptaget försämras.
Se till att lägga hästen på en högre kvot än normalt.
// Linda
 
Sv: D&H 16 + vs. ultimate balancer

16 + är det bästa jag någonsin gett en äldre häst, de håller sig så himla fina på det! Började med Ultimate Balancer igår till min dotters ponny, hon får bara det men om man läser om UB här så verkar det som om man kan ge 50 g per 100 kilo kroppsvikt utöver den vanliga foderstaten om hästen har lätt för att falla ur.

Men som någon skrivit tidigare så är ett bra hö det viktigaste!

Ska uppdatera om någon månad hur fodret fungerar, kan tillägga att 16 + är trevligare att fodra med, müesli och luktar gott, UB är små, små pelletsar men luktar gott, inte lika gott som 16 + men het OK.

*lite svamligt på slutet*
 
Sv: D&H 16 + vs. ultimate balancer

Ultimate balancer kostar ca 370:- för 15-20 kg :angel: , måste bara tala om det då en kompis till mig skulle köpa det fodret och fick en chock :eek: ang priset.
 
Sv: D&H 16 + vs. ultimate balancer

Nej har inte använt ultimate balancer men använder H& D build-up till mitt fullblod som alltid behöver lägga på sig ;) Det kan jag rekommendera och hästarna älskar det :)
 
Sv: D&H 16 + vs. ultimate balancer

Visst är det dyrt men det går åt så himla lite, min ponny får 4 dl = 300 g om dagen (hon väger 300 kg) en säck väger 20 kg så en säck räcker i två månader... När hon fick pasture mix så räckte en säck för 200 kr i knappt en månad alltså tjänar jag mer än 15 kr per månad :idea: :banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp