Bukefalos 28 år!

D & H Foalmix !!!

gylle

Trådstartare
Var idag iväg och hämtade första säcken D&H Foalmix till fölisarna. Dock blev jag mkt förvirrad när jag på den fullständiga innehålls förteckningen läser att det innehåller 1,2 mg selen per kg (rekommenderad dagsdos av fodret för 5-8mån 1-2 kg), med tanke på att behovet av selen vid 5-6mån är 0,6 så blir det ju en rejäl överfodring av selen vid 2 kg giva så får de ju i sig 2,4 mg selen (en vuxen stor häst behöver 1). Detta verkar ju inte riktigt klokt.
 
Sv: D & H Foalmix !!!

Är ju inte svensktillverkat eller gjort för våra marker. I england kanske de har andra rekommendationer vad gäller selen och lägger sig närmare "gränserna"?

En teori.
 
Sv: D & H Foalmix !!!

Ring återförsäljaren och fråga. I england räknar de efter andra värden så vi måste räkna om analysen så den motsvarar de värdena vi går efter. Detta gäller iallafall protein och energin, kan ju gälla selen också...
 
Sv: D & H Foalmix !!!

Men det kan ju inte stämma. Upptagningsförmågan hos våra hästar kan väl inte vara annorlunda än för engelska hästar?

Däremot kan engelska hästar behöva mer eller mindre av vissa saker, beroende på vad de engelska markerna ger för värden på det engelska grovfodret...
 
Sv: D & H Foalmix !!!

Kanske förklarade lite luddigt... På Dodson & Horrells produkter ska man räkna om analysen. Man tar bort 5% av energin och 10% av proteinet. (enligt återförsäljaren) Då får man fram de siffrorna vi använder oss av här i Sverige. (Mj och smbrp) Vet inte om man även bör räkna om mineralerna och vitaminerna. Ska maila återförsäljaren och fråga...
 
Sv: D & H Foalmix !!!

Varför ska man räkna om analysen, vad är det som skiljer? Jag har fodrat med D&H utan att få denna information, och vi köpte direkt från generalagenten.
 
Sv: D & H Foalmix !!!

I England återger man energi-innehållet i DE smältbar energi, och i Sverige använder ME omsättbar energi. I grova drag är DE x 0,86 = ME.
Dock har jag lärt mig att proteinberäkningen är samma??

Tycker också att selen-innehållet låter högt? och överdosering är inte nyttigt...
Det foder jag ger, innehåller 0,4 mg selen per kg foder.
För det finns väl också någon mängd i grovfodret, även om den är liten? Hittar inte det nu...
 
Sv: D & H Foalmix !!!

I början av året skrev jag till Brogaarden och frågade om just analysen osv, här är en del av det svar jag fick. Resten av mailet rörde andra frågor jag hade. Mailet kom den 26/1-06.


Ja, England och en stor del av övriga värden räknar lite annorluna än vad Sverige gör. Det är ganska knepigt att få exakt rätt siffror eftersom allt är beroende på exakt vilka råvaror och i vilken mängd dessa ingår. En generell tummregel är att om du drar av 5% från energin och 10% från proteinet hamnar du någorlunda rätt.
 
Sv: D & H Foalmix !!!

Och ganska nyligen skrev jag och frågade eftersom jag läst här på Buke om att man måste gånga MJ med något och Proteinet med 85%.
Det svar jag fick var (enl Brogaardenisweden.com) att MJ skulle jag inte ändra ,bara Proteinet om jag ville ha det i Smrp. Så FoalMix har alltså 135 i Smrp som exempel. Det ledde till att jag inte kan använda det fodret eftersom den då inte passade in i foderstaten, vilken tuuuur , eftersom alla här säger olika :crazy: . Mustang protein+ blev det istället, billigare och närmare var det också :D
 
Sv: D & H Foalmix !!!

*suck* De verkar ju inte kunna bestämma sig hur de ska ha det med siffrorna... :mad: Ska maila och fråga, man undrar ju också om resten av analysen stämmer. Vad är det för vits med att analysera grovfodret och räkna ut foderstaten om man inte kan lita på kraftfodrets värden?? :confused:
 
Sv: D & H Foalmix !!!

Finns mustang protein i müsliform eller är det bara pellets ?
Hur ligger den i värden då ?
 
Sv: D & H Foalmix !!!

De har en hemsida där foderanalysen på alla deras foder, även det i musliformat, står
: mustangfoder.se
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
995
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 710
Senast: isafore
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 173
Senast: dramatik
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
17 859
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp