D-ponny eller storhäst direkt?

ylvalill

Trådstartare
Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle verkligen behöva en större häst att rida. Eftersom hon redan nu är 170 cm lång och troligtvis växer en dm till under de närmaste åren så var min första tanke att det vore lika bra att gå direkt på en storhäst, men efter att ha varit och tittat på ett par stycken är jag inte lika säker på att det är rätt strategi. Dottern rider bra, hon är i princip uppväxt på hästryggen och har bra balans och fin känsla, men hon saknar fortfarande styrka och väger ju typ ingenting så en stor häst (även av något mindre modell) blir väldigt mycket häst för henne. Kanske vore det trots allt bättre att mellanlanda på en d-ponny?

Det som talar emot d-ponny är väl framför allt att jag är rädd att den kommer vara urvuxen på nolltid men att jag ändå inte kommer klara av att sälja den (hästarna blir familjemedlemmar som jag har lite svårt att göra mig av med… :o). Sen tänker jag också att en d-ponny blir svårare för mig att hjälpa till med. En storhäst skulle jag också kunna rida emellanåt, om dottern har mycket annat en period eller så, men en d-ponny tror jag nog inte att jag borde rida. Nu har dottern hittills inte varit så intresserad av att tävla, men det vet man ju aldrig hur det blir framåt och om hon skulle vilja tävla så gissar jag att en ponny skulle vara att föredra ett antal år till.

Skulle behöva lite hjälp att resonera. Vad har ni för erfarenheter kring detta? Hur skulle ni gjort? Kan säga att det hjälper ju inte heller att marknaden ser ut som den gör just nu med hysteriska priser och hästar som säljs på nolltid…
 
Vad är det som gör att du inte tror du kan rida d-ponny? Vikt/längd?
Om det är längden så kan jag hälsa att den spelar inte så stor roll, jag är 176 och kan fortfarande rida C ponny. Är ponnyn lite viktbärande och man inte väger väldigt mycket mer än va ponnyn skulle klara av ser jag inga problem med det.

Om det blir d-ponny sikta på någon som är maxad, alternativ leta efter en häst som är runt 150.
Man kanske inte hittar rätt häst direkt me det kommer nog dyka upp.

Vad säger dottern själv?
 
Ur tävlingssynpunkt skulle jag säga att det absolut är roligast för henne att mellanlanda på D-ponny. Hon är bara tretton år, att redan nu gå upp och behöva tävla mot vuxna på stor häst är inte roligt. En ponny av lite grövre modell slukar dessutom mycket (mycket!) ben på ryttaren och gör att om det är mest hennes längd som får dig att tveka så trollar det bort mycket.

Jag funderade i samma banor när jag skulle gå över från B-ponny, jag var också tretton år. Mina föräldrar är inte hästmänniskor, det fanns ett halvblod av mindre modell (under 1,60, pappan var halvblod och mamman ponny) i mitt dåvarande stall som skulle säljas och som jag var väldigt förtjust i. Mina föräldrar var också förtjusta i tanken att det var en häst jag kunde ha "alltid" sen, att den inte skulle behöva bytas ut. Men dåvarande stallägaren sa precis just det till mig, att med en större ponny skulle jag ha roligare än att redan då gå upp och tävla på stor häst. Jag var dock liten till växten, har små föräldrar och är idag inte 1,60 ens som vuxen. Min B-ponny var inte urvuxen, jag fortsatte rida honom i flera år, men jag fick inte tävla honom längre än det år jag fyllde 13.

Det blev en maxad C-ponny för mig. Flera av mina betydligt längre kompisar har ridit henne utan att det ser konstigt ut. En ponny som är ytterligare tio cm högre borde inte vara några större problem tänker jag? Men allting är ju individbaserat. Hittar ni en trevlig mindre häst så spelar inte några centimeter så stor roll, särskilt inte om dottern inte vill tävla.
 
Om det blir d-ponny sikta på någon som är maxad, alternativ leta efter en häst som är runt 150.
Alltså känner man sig lagom på en häst runt 150 kan man nog garanterat rida en maxad D med :D
Min häst till höger är typ 151-152, den vita är en maxad D-ponny.

1628507319897.png
 
Vad är det som gör att du inte tror du kan rida d-ponny? Vikt/längd?
Om det är längden så kan jag hälsa att den spelar inte så stor roll, jag är 176 och kan fortfarande rida C ponny. Är ponnyn lite viktbärande och man inte väger väldigt mycket mer än va ponnyn skulle klara av ser jag inga problem med det.

Om det blir d-ponny sikta på någon som är maxad, alternativ leta efter en häst som är runt 150.
Man kanske inte hittar rätt häst direkt me det kommer nog dyka upp.

Vad säger dottern själv?
Det är framför allt viktmässigt som jag tänker att jag nog inte ska rida en d-ponny. Väger uppemot 75 kg till mina 170 cm. Men det är klart att en grövre maxad d-ponny är ju sannolikt mer viktbärande än en nätt häst på 155 cm, så det är ju inte bara höjden på hästen som avgör.
 
Ur tävlingssynpunkt skulle jag säga att det absolut är roligast för henne att mellanlanda på D-ponny. Hon är bara tretton år, att redan nu gå upp och behöva tävla mot vuxna på stor häst är inte roligt. En ponny av lite grövre modell slukar dessutom mycket (mycket!) ben på ryttaren och gör att om det är mest hennes längd som får dig att tveka så trollar det bort mycket.

Jag funderade i samma banor när jag skulle gå över från B-ponny, jag var också tretton år. Mina föräldrar är inte hästmänniskor, det fanns ett halvblod av mindre modell (under 1,60, pappan var halvblod och mamman ponny) i mitt dåvarande stall som skulle säljas och som jag var väldigt förtjust i. Mina föräldrar var också förtjusta i tanken att det var en häst jag kunde ha "alltid" sen, att den inte skulle behöva bytas ut. Men dåvarande stallägaren sa precis just det till mig, att med en större ponny skulle jag ha roligare än att redan då gå upp och tävla på stor häst. Jag var dock liten till växten, har små föräldrar och är idag inte 1,60 ens som vuxen. Min B-ponny var inte urvuxen, jag fortsatte rida honom i flera år, men jag fick inte tävla honom längre än det år jag fyllde 13.

Det blev en maxad C-ponny för mig. Flera av mina betydligt längre kompisar har ridit henne utan att det ser konstigt ut. En ponny som är ytterligare tio cm högre borde inte vara några större problem tänker jag? Men allting är ju individbaserat. Hittar ni en trevlig mindre häst så spelar inte några centimeter så stor roll, särskilt inte om dottern inte vill tävla.
Hon har framför allt (väldigt) långa ben, så på så sätt är det kanske just en grövre d-ponny som skulle funkat bäst. Bara den inte blir tungriden för det. Men det kanske mest är mina fördomar som spökar. :o Hennes b-ponny är känslig och lätt för hjälperna, ganska reaktiv, och det är nog egentligen den typen av häst jag tror hon gör sig bäst på.

Det är absolut så att individen är det viktigaste. Kanske man helt enkelt ska leta brett och se vad det blir man fastnar för.
 
Alltså känner man sig lagom på en häst runt 150 kan man nog garanterat rida en maxad D med :D
Min häst till höger är typ 151-152, den vita är en maxad D-ponny.

Visa bifogad fil 75086
Ja, det är inte så stor skillnad på 148 och 150. ;)De hästar vi tittat på hittills har varit strax över 160 cm i mkh, då blir skillnaden lite större. För mig som har en rejält byggd herre på 170 så är 160 fortfarande litet. :D
 
Vad är det som gör att du inte tror du kan rida d-ponny? Vikt/längd?
Om det är längden så kan jag hälsa att den spelar inte så stor roll, jag är 176 och kan fortfarande rida C ponny. Är ponnyn lite viktbärande och man inte väger väldigt mycket mer än va ponnyn skulle klara av ser jag inga problem med det.

Om det blir d-ponny sikta på någon som är maxad, alternativ leta efter en häst som är runt 150.
Man kanske inte hittar rätt häst direkt me det kommer nog dyka upp.

Vad säger dottern själv?
Gällande vad dottern säger själv så är hon mer fokuserad på om hästen i fråga är söt än hur stor den är. :D
 
Ja, det är inte så stor skillnad på 148 och 150. ;)De hästar vi tittat på hittills har varit strax över 160 cm i mkh, då blir skillnaden lite större. För mig som har en rejält byggd herre på 170 så är 160 fortfarande litet. :D
En centimeter av för skorna och alltid runda neråt, så tekniskt sett hade förmodligen min donna kunnat vara en ponny på en bra dag med :angel: Tur att man är gammal nog att det inte spelar någon roll :D

Jag hade inte oroat mig så mycket för din storlek om jag vore du. En cob, mara eller liknande brukar inte se särskilt märkliga ut med ryttare i den sizen.

Hade tittat efter en större ponny som tar längd. Även om dottern inte är så intresserad av att tävla tänker jag att det generellt är roligare att ha valmöjligheten att vara med på samma villkor som andra i samma ålder.
 
Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle verkligen behöva en större häst att rida. Eftersom hon redan nu är 170 cm lång och troligtvis växer en dm till under de närmaste åren så var min första tanke att det vore lika bra att gå direkt på en storhäst, men efter att ha varit och tittat på ett par stycken är jag inte lika säker på att det är rätt strategi. Dottern rider bra, hon är i princip uppväxt på hästryggen och har bra balans och fin känsla, men hon saknar fortfarande styrka och väger ju typ ingenting så en stor häst (även av något mindre modell) blir väldigt mycket häst för henne. Kanske vore det trots allt bättre att mellanlanda på en d-ponny?

Det som talar emot d-ponny är väl framför allt att jag är rädd att den kommer vara urvuxen på nolltid men att jag ändå inte kommer klara av att sälja den (hästarna blir familjemedlemmar som jag har lite svårt att göra mig av med… :o). Sen tänker jag också att en d-ponny blir svårare för mig att hjälpa till med. En storhäst skulle jag också kunna rida emellanåt, om dottern har mycket annat en period eller så, men en d-ponny tror jag nog inte att jag borde rida. Nu har dottern hittills inte varit så intresserad av att tävla, men det vet man ju aldrig hur det blir framåt och om hon skulle vilja tävla så gissar jag att en ponny skulle vara att föredra ett antal år till.

Skulle behöva lite hjälp att resonera. Vad har ni för erfarenheter kring detta? Hur skulle ni gjort? Kan säga att det hjälper ju inte heller att marknaden ser ut som den gör just nu med hysteriska priser och hästar som säljs på nolltid…
Leta både och tycker jag.
Om dottern vill tävla så är det ju inte ovanligt med unga juniorer på häst idag då många blir långa tidigt.
 
Min första häst fick jag när jag var 12 år. De var en äldre rutinerad herre på 158 cm i mankhöjd. Arabiskt fullblod/ New forest. Såg ut som en arab i kroppen men med ponny lugg och svans 😅 Han var utbildad upp till msv dressyr och typ 1.30 i hoppning i sin ungdom. Den absolut bästa läromästare jag haft, där fick jag verkligen lära mig rida på riktigt. Han var inte tung riden för fem öre så länge du gjorde rätt. En rolig herre som vi hitta i en tidningsannons i lokala tidningen (på den tiden gick de att hitta sånt där ;-) ). Han leta ett sista hem där han fick lära någon ny att rida. Så de finns absolut pärlor där ute bara man råkar hitta dem. Jag var lång för min ålder då och ponny var väl inte riktigt aktuellt. Även om min nästa häst efter honom blev en maxad c ponny Haflinger.
 
Min första häst fick jag när jag var 12 år. De var en äldre rutinerad herre på 158 cm i mankhöjd. Arabiskt fullblod/ New forest. Såg ut som en arab i kroppen men med ponny lugg och svans 😅 Han var utbildad upp till msv dressyr och typ 1.30 i hoppning i sin ungdom. Den absolut bästa läromästare jag haft, där fick jag verkligen lära mig rida på riktigt. Han var inte tung riden för fem öre så länge du gjorde rätt. En rolig herre som vi hitta i en tidningsannons i lokala tidningen (på den tiden gick de att hitta sånt där ;-) ). Han leta ett sista hem där han fick lära någon ny att rida. Så de finns absolut pärlor där ute bara man råkar hitta dem. Jag var lång för min ålder då och ponny var väl inte riktigt aktuellt. Även om min nästa häst efter honom blev en maxad c ponny Haflinger.
Låter som en dröm, men en sån lär man väl inte kunna köpa till ett hanterbart pris i dagens läge… :(
 
Jag skulle satsa på en krallig maxad d, det kan du också rida och dottern kan ha den i flera år.
Inte tung och klumpig utan en bärig modell.
Exakt så, bara för att den är kraftigare behöver den inte vara tung och klumpig. Min maxade C var korsning welsh-arab (ganska nätta raser båda alltså) och hon trollade bort mycket av ryttarens längd bara på hur hon var byggd. Hon kändes betydligt större än min nuvarande new forest som egentligen är högre.
 
Jag tror inte det spelar någon större roll. Har hon många kompisar som hon tävlar och tränar ihop med på ponny? För att hålla kvar dem är det kanske roligast för henne med en D-ponny. Är hon inte så beroende av en gemenskap kan en storhäst funka lika bra. Numera finns det ju childrenklasser (1,20 i hoppning och ca LA i dressyr) för barn mellan 12-14 år och därefter kan man ju rida som junior. Finns många som tävlar som juniorer redan som unga tonåringar och jag tror hon kan få minst lika roligt med en storhäst. En storhäst eller grov ponny måste inte vara tungriden och jobbig, det finns känsliga och lättridna sådana också ;)
 
Jag är själv lång och gick ganska tidigt över på storhäst. Red iof på ridskola och ibland fick jag rida en maxad d-ponny, men mest storhästar. Tyckte det var rätt skönt faktiskt, inte minst för att jag sedan började på ridsportsgymnasium där det bara var storhästar och då var jag redan "van" med det - om man nu får säga så. Är kanske en annan sak om det är ens egna häst, då kan man ju leta efter en individ som passar och hålla ögonen öppna för både maxade D och storhästar. :)
 
Tycker att det beror helt på om hon vill tävla eller inte. I så fall är det nog roligare med ponny (om hon inte är för tung förstås). Annars spelar det väl absolut ingen roll om det är en ponny eller en mindre storhäst. Det är individen som räknas. Det är inte svårare att rida en mindre storhäst än en D-ponny. Man ska ju ändå inte rida på styrka.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp