D-ponny eller storhäst direkt?

Det är framför allt viktmässigt som jag tänker att jag nog inte ska rida en d-ponny. Väger uppemot 75 kg till mina 170 cm. Men det är klart att en grövre maxad d-ponny är ju sannolikt mer viktbärande än en nätt häst på 155 cm, så det är ju inte bara höjden på hästen som avgör.
Jag är 168 cm lång, men väger 75-77 kg beroende på dag och jag rider glatt d-ponny. Jag rider även unga ponnys och ärligt talat är det ingen ponny som någonsin klagat på vikten. Nu är jag ju balanserad och kan rida, men det kan ju du med. Sen är det stor skillnad på hur stor man känner sig. På min haflinger som är 145 cm känner jag mig inte ett dugg stor, medan jag på grannens d-ponny som är 147 cm känner jag mig större eftersom hon har så kort hals.

Här rider jag en d-ponny (Connemara) på 144 cm. Förutom att sadeln åkt fram, tycker jag själv inte att jag storleksmässigt ser konstig ut på denna ponnyn.
https://www.instagram.com/p/BpPCCrWiGda/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Jag tror inte det spelar någon större roll. Har hon många kompisar som hon tävlar och tränar ihop med på ponny? För att hålla kvar dem är det kanske roligast för henne med en D-ponny. Är hon inte så beroende av en gemenskap kan en storhäst funka lika bra. Numera finns det ju childrenklasser (1,20 i hoppning och ca LA i dressyr) för barn mellan 12-14 år och därefter kan man ju rida som junior. Finns många som tävlar som juniorer redan som unga tonåringar och jag tror hon kan få minst lika roligt med en storhäst. En storhäst eller grov ponny måste inte vara tungriden och jobbig, det finns känsliga och lättridna sådana också ;)

Men både children och junior är väl om man kommit upp en bit?

När jag red lätta klasser som tonåring fick jag tävla mot de vuxna eftersom jag hade häst.
Inte alltid så lätt att konkurrera med de som hade 20-30 års mer erfarenhet trots snäll häst.

Då hade jag mycket hellre tävlat ponny mot jämnåriga.
 
Hon har framför allt (väldigt) långa ben, så på så sätt är det kanske just en grövre d-ponny som skulle funkat bäst. Bara den inte blir tungriden för det. Men det kanske mest är mina fördomar som spökar. :o Hennes b-ponny är känslig och lätt för hjälperna, ganska reaktiv, och det är nog egentligen den typen av häst jag tror hon gör sig bäst på.

Det är absolut så att individen är det viktigaste. Kanske man helt enkelt ska leta brett och se vad det blir man fastnar för.
Om hon inte är så intresserad av tävling, så skulle jag rösta för att ni hittar rätt individ, och sedan ser ni hur stor den är.

Vi har en maxad d-ponny som alla tror är stor häst. Jag är 165 cm och det funkar utmärkt att rida honom med min längd.

Vi har också en övervuxen ponny som är ca 155 cm. Hon är nättare, men känns inte för liten.

D-ponnier som mäter 148 cm är betydligt dyrare än hästar som är lite mindre.

Om jag vore 13 år, och inte kände för att tävla så mycket, så hade jag tyckt att en "stor häst" på 155 vore roligt. Den kan man tävla i på pay n jump på valfri höjd, och dressyrprogram i storhästklass fungerar ju också helt utan problem.

En annan reflektion jag har med barn och tävlande, är att just d-ponny- tiden känns som mycket press.
Både kompisar, föräldrar kanske och/eller en själv.

Våra barn är totalt ointresserade av tävling, och de har därför inte ens brytt sig om att vi har en "storhäst" respektive ponny.
 
Jag är 168 cm lång, men väger 75-77 kg beroende på dag och jag rider glatt d-ponny. Jag rider även unga ponnys och ärligt talat är det ingen ponny som någonsin klagat på vikten. Nu är jag ju balanserad och kan rida, men det kan ju du med. Sen är det stor skillnad på hur stor man känner sig. På min haflinger som är 145 cm känner jag mig inte ett dugg stor, medan jag på grannens d-ponny som är 147 cm känner jag mig större eftersom hon har så kort hals.

Här rider jag en d-ponny (Connemara) på 144 cm. Förutom att sadeln åkt fram, tycker jag själv inte att jag storleksmässigt ser konstig ut på denna ponnyn.
https://www.instagram.com/p/BpPCCrWiGda/?utm_source=ig_web_copy_link
Jag håller med angående halsen längd! Den är nästan avgörande för hur stor man känner sig.

Jag red stallkompisens arabkorsning som är 147 cm. Alltså en ynka centimeter lägre än vår ponny.

Det kändes helt fel! Hans korta hals och lite trippigare steglängd, avgjorde liksom hela känslan.

Bifogar en bild på hur mina 165 cm ser ut på vår ponny.
Screenshot_20210810-075121_Instagram.jpg
 
Men både children och junior är väl om man kommit upp en bit?

När jag red lätta klasser som tonåring fick jag tävla mot de vuxna eftersom jag hade häst.
Inte alltid så lätt att konkurrera med de som hade 20-30 års mer erfarenhet trots snäll häst.

Då hade jag mycket hellre tävlat ponny mot jämnåriga.
Det var just det rådet jag fick när jag funderade i samma banor som TS. Men då ville jag tävla och var liten till växten också. Steget i hoppning i allra lättaste klassen är ju dessutom hela 30 centimeter om man som i mitt fall då hade behövt gå från B-ponny direkt till stor häst. Jag hade behövt tävla lätt A på B-ponny för att ens komma upp på den nivån som en stor häst som ska gå 0,90.

Däremot red jag stor häst på ridskolan från och med åttan. Det var egentligen för att slippa rida i ponnygruppen där det gick en klasskamrat som mobbades (det var en liten ridskola, så det var typ bara den gruppen som matchade min kunskapsnivå, de andra ponnygrupperna var för nybörjare). Men det var en rolig erfarenhet och skönt att komma upp bland vuxna och slippa intrigerna bland ponnyungarna. Så vill man inte tävla så ser jag inga hinder med att välja stor häst direkt istället.
 
Jag tror inte det spelar någon större roll. Har hon många kompisar som hon tävlar och tränar ihop med på ponny? För att hålla kvar dem är det kanske roligast för henne med en D-ponny. Är hon inte så beroende av en gemenskap kan en storhäst funka lika bra. Numera finns det ju childrenklasser (1,20 i hoppning och ca LA i dressyr) för barn mellan 12-14 år och därefter kan man ju rida som junior. Finns många som tävlar som juniorer redan som unga tonåringar och jag tror hon kan få minst lika roligt med en storhäst. En storhäst eller grov ponny måste inte vara tungriden och jobbig, det finns känsliga och lättridna sådana också ;)
Det är nog hälften ponny och hälften storhäst bland hennes kompisar så gemenskapen borde hon kunna få oavsett vad det blir. Dock är det väl just tävlandet på den nivå hon testat hittills som blir lite svårt. LA i dressyr är inga problem (även om jag inte sett så många childrensklasser häromkring) men att gå upp och tävla 120 i hoppning är knappast aktuellt. Men å andra sidan tror jag hon är rätt nöjd med att starta P&J i hoppning och då väljer man ju höjden fritt.
 
Tycker att det beror helt på om hon vill tävla eller inte. I så fall är det nog roligare med ponny (om hon inte är för tung förstås). Annars spelar det väl absolut ingen roll om det är en ponny eller en mindre storhäst. Det är individen som räknas. Det är inte svårare att rida en mindre storhäst än en D-ponny. Man ska ju ändå inte rida på styrka.
Ingen risk hon skulle vara för tung, hon väger dryga 40 kg…
 
Jag är 168 cm lång, men väger 75-77 kg beroende på dag och jag rider glatt d-ponny. Jag rider även unga ponnys och ärligt talat är det ingen ponny som någonsin klagat på vikten. Nu är jag ju balanserad och kan rida, men det kan ju du med. Sen är det stor skillnad på hur stor man känner sig. På min haflinger som är 145 cm känner jag mig inte ett dugg stor, medan jag på grannens d-ponny som är 147 cm känner jag mig större eftersom hon har så kort hals.

Här rider jag en d-ponny (Connemara) på 144 cm. Förutom att sadeln åkt fram, tycker jag själv inte att jag storleksmässigt ser konstig ut på denna ponnyn.
https://www.instagram.com/p/BpPCCrWiGda/?utm_source=ig_web_copy_link
Jag har väldigt begränsad erfarenhet av ponnys själv men tycker att när man läser på nätet (inte minst här på Buke) att det brukar bli lätt hysteriskt när någon frågar om en d-ponny kan klara mer än 60 kg, antar att det är därifrån min uppfattning kommer, men kanske man inte behöver vara så orolig för det trots allt då. Det är ju inte heller en häst till mig vi ska köpa så det kommer ju vara nån enstaka gång som jag rider den, och då antingen i ordentlig balans på banan, eller en lugn tur i skogen.
 
Jag har väldigt begränsad erfarenhet av ponnys själv men tycker att när man läser på nätet (inte minst här på Buke) att det brukar bli lätt hysteriskt när någon frågar om en d-ponny kan klara mer än 60 kg, antar att det är därifrån min uppfattning kommer, men kanske man inte behöver vara så orolig för det trots allt då. Det är ju inte heller en häst till mig vi ska köpa så det kommer ju vara nån enstaka gång som jag rider den, och då antingen i ordentlig balans på banan, eller en lugn tur i skogen.
Det lär inte vara några problem 😊
 
När jag red lätta klasser som tonåring fick jag tävla mot de vuxna eftersom jag hade häst.
Inte alltid så lätt att konkurrera med de som hade 20-30 års mer erfarenhet trots snäll häst.

Då hade jag mycket hellre tävlat ponny mot jämnåriga.
Varför skulle det vara nått problem? Det fick jag åxå göra och var nästan alltid placerad. Bara för att man har 30års erfarenhet så betyder det inte att man är duktig.
 
Jag skulle som så många andra sagt leta brett och se vad ni hittar. Är det en ponny så kan ju du provrida den med och se hur det känns.

Jag minns att jag tyckte det var jättetråkigt att jag blev för lång för fort när jag var liten, fick nästan inte rida b-ponny alls och d-ponnyerna var en ganska kort period det med och då red jag bara på ridskola och hade ingen egen häst.

Numer har jag gått helt över till islandshästar och under perioden när jag red både islänningar och tregångare så minns jag att jag satt på små islänningar som kändes större att rida en en del hästar runt 150. Känslan varierar mycket mellan hästar även om de är lika stora. Viktmässigt bör ni utan problem kunna hitta en D-ponny som orkar bära även dig, det är (återigen en upprepning av tidigare inlägg) mycket viktigare med balansen. Ska din dotter primärt rida hästen så är det ju inte heller varje dag.
 
Jag red arabkorsningar från 145-155 i mina tonår då jag var 170 lång och vägde vältränade 70 kg. Aldrig något problem med någon oproportionerlighet.
 
Jag delade bara min erfarenhet om att tävla (lätta) klasser på storhäst som tonåring.
Min erfarenhet är tvärtom. När jag tävlade som tonåring så var det väldigt blandat med åldrar och skickligheten var åxå varierande. Tycker det är ungefär samma som nu. Många yngre tonåringar som tävlar mot äldre i lätta klasser.
 
Min erfarenhet är tvärtom. När jag tävlade som tonåring så var det väldigt blandat med åldrar och skickligheten var åxå varierande. Tycker det är ungefär samma som nu. Många yngre tonåringar som tävlar mot äldre i lätta klasser.
Men oavsett så är det ju ett enormt hopp att gå från b-ponny till storhäst! För ens egna ridning alltså.
 
Ja. Har man tex ridit på ridskola så har man troligen ridit hästar i olika storlek om man är lång, men har man haft egen liten ponny så är ju inte det lika vanligt. Känns inte rimligt..
Jag har dock sett exempel på 11-åringar som hoppat 90 och 100 cm på storhäst.

Även om det inte tillhör vanligheterna, skall erkännas.

Jag säger som tidigare, viktigast är att det är rätt häst med rätt temperament. Om det är d-ponny eller stor häst har ingen större betydelse, verkar det som.
 
B-ponny är ju dessutom ett ganska brett begrepp. Det kan vara en ponny ~110 cm och en större ponny som är på gränsen till 1,30. Ganska stor skillnad redan där. Min B-ponny var 1,20 och min C-ponny jag skaffade efter honom 1,39. Det hoppet kändes större att göra än när jag sen började rida ett mindre halvblod på 1,58 för min större ponny rörde sig som en stor häst och kändes mycket större än vad hon var. Hade jag gått direkt från min welsh mountain till stor häst hade det blivit ett jättekliv.
 
Eftersom hon verkar gilla att tävla skulle jag absolut satsa på en D-ponny. Många vuxna kan rida D-ponnys, så längden borde inte vara några problem :)

Hört många som ångrade att de gick för snabbt över från ponny till storhäst. Hon har hela livet på sig sen att tävla storhäst :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 602
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp