D-ponny eller storhäst direkt?

Tyckte TS skrev att dottern INTE var tävlingsinteresserad? Och isf ser jag ingen anledning att hon ska behöva en ponny... ska man sattsa seriöst på tävlandet vore det annorlunda.

Om du (TS) har svårt att sälja så skulle jag köpa en storhäst, risken om ni köper ponny är att dottern inom kort kommer känna sig för lång på ponnyn och bli ledsen för att hon vuxit ur den. En liten storhäst på 155-160 vore väl perfekt, och oftast billigare med. :)
 
Tänk inte att en större blir "tyngre" att rida! Det är ju inte råstyrka man siktar mot att använda sig av. Räcker man nedanför vulstren har man förutsättningar att inverka och få även en riktigt stor häst gå bra och för lätta hjälper :DÄr det mest hoppning eller dressyr hon är inriktad på? För med en dressyrhäst blir ju större gång=mer gång att följa med i som kräver mer bålstyrka av en men det är väl det. Låter dock som hon är mer inriktad mot hoppning? Säger som någon annan sa. Sök rätt individ. När du beskriver att det viktigaste för henne är att hästen är söt(känner igen det hos mig själv;)) är nog det viktigaste att hitta just DEN hästen med en "person" hon gillar, även om du som förälder såklart kanske får vara den nyktra i sammanhanget så det blir ett rimligt val utefter vad hon vill göra med hästen.
 
Jag började rida stor häst (travare på dryga 160) som 12-åring, som medryttare. Jag var förvisso lång men lätt, så innan dess hade jag mest fått rida mindre ponnys på ridskolan och hos kompisar. Men det var inga konstigheter alls, jag bytte också till storhästgrupp på ridskolan ganska snart därpå för jag tyckte stora hästar var roligare :p

Jag saknade inte alls ponny, kunde göra precis samma saker med hästen upplevde jag. Hade med henne på ridläger, red barbacka i snön, busgalopperade i skogen, var med på P&J osv. Och då var hästen också fortfarande aktiv på banan, så hon var förmodligen lite starkare än genomsnitts-"vanliga"-hästen.

Jag skulle säga att det bästa är att leta efter en häst som passar, oavsett om den är över eller under 148.
 
Tänk inte att en större blir "tyngre" att rida! Det är ju inte råstyrka man siktar mot att använda sig av. Räcker man nedanför vulstren har man förutsättningar att inverka och få även en riktigt stor häst gå bra och för lätta hjälper :DÄr det mest hoppning eller dressyr hon är inriktad på? För med en dressyrhäst blir ju större gång=mer gång att följa med i som kräver mer bålstyrka av en men det är väl det. Låter dock som hon är mer inriktad mot hoppning? Säger som någon annan sa. Sök rätt individ. När du beskriver att det viktigaste för henne är att hästen är söt(känner igen det hos mig själv;)) är nog det viktigaste att hitta just DEN hästen med en "person" hon gillar, även om du som förälder såklart kanske får vara den nyktra i sammanhanget så det blir ett rimligt val utefter vad hon vill göra med hästen.
Dottern är mest dressyrinriktad och det är nog framförallt rörelsemönstret som blir största skillnaden om hon ska gå direkt från sin ponny till storhäst. Men det är klart att det finns storhästar med mer eller mindre gång också. Långa ben så det räcker för storhäst har hon absolut men jag upplever att vissa hästar nästan kan bli lite ”nonchalanta” när det kommer upp en väldigt lätt ryttare på ryggen på dem.
 
Dottern är mest dressyrinriktad och det är nog framförallt rörelsemönstret som blir största skillnaden om hon ska gå direkt från sin ponny till storhäst. Men det är klart att det finns storhästar med mer eller mindre gång också. Långa ben så det räcker för storhäst har hon absolut men jag upplever att vissa hästar nästan kan bli lite ”nonchalanta” när det kommer upp en väldigt lätt ryttare på ryggen på dem.
Det finns ju väldigt många korta/små vuxna som rider stora hästar. Jag själv är typ 161 cm (väger mer än din dotter dock men ändå) och har ridit hästar på över 180 cm utan problem. Den allra största var en 4-årig dressyrhäst med mycket gång på 184 cm. Visst, det var stort, men jag tyckte inte att det kändes svårare på grund av storleken. Min medryttarhäst nu är 175 cm. Hästen jag själv hade var 157 med liten gång naturligt (gick dock att rida fram massor och han hade ganska mycket tryck framåt av sig själv) och han kunde lätt ridas av både barn (9 år) och min betydligt längre/tyngre pappa.

Jag själv känner mig bekväm med allt från C-ponny och uppåt. Ridning har så himla lite med styrka i förhållande till hästen att göra. Visst, det krävs absolut mer bålstyrka för att sitta stilla på en häst med stora gångarter än en som rör sig mer sparsamt, men även en liten och lätt ryttare kan absolut rida en sådan häst. Det handlar betydligt mer om teknik än att man ska ta i när man rider.
 
Det finns ju väldigt många korta/små vuxna som rider stora hästar. Jag själv är typ 161 cm (väger mer än din dotter dock men ändå) och har ridit hästar på över 180 cm utan problem. Den allra största var en 4-årig dressyrhäst med mycket gång på 184 cm. Visst, det var stort, men jag tyckte inte att det kändes svårare på grund av storleken. Min medryttarhäst nu är 175 cm. Hästen jag själv hade var 157 med liten gång naturligt (gick dock att rida fram massor och han hade ganska mycket tryck framåt av sig själv) och han kunde lätt ridas av både barn (9 år) och min betydligt längre/tyngre pappa.

Jag själv känner mig bekväm med allt från C-ponny och uppåt. Ridning har så himla lite med styrka i förhållande till hästen att göra. Visst, det krävs absolut mer bålstyrka för att sitta stilla på en häst med stora gångarter än en som rör sig mer sparsamt, men även en liten och lätt ryttare kan absolut rida en sådan häst. Det handlar betydligt mer om teknik än att man ska ta i när man rider.
Jag tänker att det är svårt att jämföra. Vuxna har ju ofta ridit längre och hunnit utveckla större skicklighet som kompenserar för att man är liten. Jag är också en liten person, rider de flesta hästar ändå men vissa hästar är bara för stora för att det ska bli bra. Har dock inte med mankhöjd att göra utan mer kroppsbyggnad och annat.

Jag tror också att det är svårare att hitta storhäst som lyssnar lika bra på ett tanigt barn än ponny, mest för att det fortfarande är så himla vanligt att folk rider på styrka.
 
Det finns ju väldigt många korta/små vuxna som rider stora hästar. Jag själv är typ 161 cm (väger mer än din dotter dock men ändå) och har ridit hästar på över 180 cm utan problem. Den allra största var en 4-årig dressyrhäst med mycket gång på 184 cm. Visst, det var stort, men jag tyckte inte att det kändes svårare på grund av storleken. Min medryttarhäst nu är 175 cm. Hästen jag själv hade var 157 med liten gång naturligt (gick dock att rida fram massor och han hade ganska mycket tryck framåt av sig själv) och han kunde lätt ridas av både barn (9 år) och min betydligt längre/tyngre pappa.

Jag själv känner mig bekväm med allt från C-ponny och uppåt. Ridning har så himla lite med styrka i förhållande till hästen att göra. Visst, det krävs absolut mer bålstyrka för att sitta stilla på en häst med stora gångarter än en som rör sig mer sparsamt, men även en liten och lätt ryttare kan absolut rida en sådan häst. Det handlar betydligt mer om teknik än att man ska ta i när man rider.
Instämmer! Jag upplever det inte alls tyngre/svårare att rida en häst på 1,80 + än en D-ponny t ex. Har helt med individ att göra och inte med storlek. Och jag är liiiiiten själv. :)
 
Jag tänker att det är svårt att jämföra. Vuxna har ju ofta ridit längre och hunnit utveckla större skicklighet som kompenserar för att man är liten. Jag är också en liten person, rider de flesta hästar ändå men vissa hästar är bara för stora för att det ska bli bra. Har dock inte med mankhöjd att göra utan mer kroppsbyggnad och annat.

Jag tror också att det är svårare att hitta storhäst som lyssnar lika bra på ett tanigt barn än ponny, mest för att det fortfarande är så himla vanligt att folk rider på styrka.
Jag tänker att det nog är mer individuellt. Jag har stött på extremt tungridna storhästar (som hänger i handen, inte går fram för skänkeln etc) likväl som ponnys. Enligt min erfarenhet finns det tung-/svårridna hästar i alla storlekar.
 
Dottern är mest dressyrinriktad och det är nog framförallt rörelsemönstret som blir största skillnaden om hon ska gå direkt från sin ponny till storhäst. Men det är klart att det finns storhästar med mer eller mindre gång också. Långa ben så det räcker för storhäst har hon absolut men jag upplever att vissa hästar nästan kan bli lite ”nonchalanta” när det kommer upp en väldigt lätt ryttare på ryggen på dem.
En lätt B i dressyr är ju en lätt B oavsett om det är en ponny eller en stor häst hon sitter på. Det blir inte lika tydligt som i hoppningen där hindren blir ganska markant högre om man hoppar över både C- och D-ponny och går direkt till stor häst (jag slutade själv med hoppning när jag var tvungen att börja rida stor häst, hindren blev helt enkelt för höga). Hur hög är hennes nuvarande ponny?

Jag som själv haft B-ponny av lite mindre mått, tyckte det var skillnad i steg och liknande redan när jag bytte till C-ponny, så det är nog nästan ofrånkomligt att hon kommer tycka att en större häst, oavsett mankhöjd kommer röra sig mycket större än hennes nuvarande ponny. Jag hade ändå ridit större hästar redan innan, den ridskolan jag gick på mellan åtta och tolv års ålder hade mest stora hästar och några enstaka D-ponnyer. Det var först när jag började sjuan som jag bytte till en ridskola som hade renodlade ponnygrupper. Säger som de andra, gå på individ och inte mankhöjd.
 
Dottern är mest dressyrinriktad och det är nog framförallt rörelsemönstret som blir största skillnaden om hon ska gå direkt från sin ponny till storhäst. Men det är klart att det finns storhästar med mer eller mindre gång också. Långa ben så det räcker för storhäst har hon absolut men jag upplever att vissa hästar nästan kan bli lite ”nonchalanta” när det kommer upp en väldigt lätt ryttare på ryggen på dem.
Förstår hur du menar och håller med. Att alla stora och små hästar skulle gå för lika lätta hjälper är ju en hästvärldens utopi och sanningen är väl att många lyssar sämre när de har en lättare ryttare med mindre kraft att sätta i såklart. Det är ju en dressyr/lydnadsfråga och man kan ju åtgärda det men det är kanske inte direkt det roligaste projektet att ta sig an som ung tjej som ska få en ny häst. Jag hade kollat på både ponnies och hästar, är det någon som ser trevlig ut så prova tycker jag oavsett om den är 1,45 eller 1,70! Får man se en film tycker jag ofta man kan bilda sig en uppfattning om den är van att gå för mjukare/lättare hjälper eller tvärtom.
 
Tänk inte att en större blir "tyngre" att rida! Det är ju inte råstyrka man siktar mot att använda sig av. Räcker man nedanför vulstren har man förutsättningar att inverka och få även en riktigt stor häst gå bra och för lätta hjälper :DÄr det mest hoppning eller dressyr hon är inriktad på? För med en dressyrhäst blir ju större gång=mer gång att följa med i som kräver mer bålstyrka av en men det är väl det. Låter dock som hon är mer inriktad mot hoppning? Säger som någon annan sa. Sök rätt individ. När du beskriver att det viktigaste för henne är att hästen är söt(känner igen det hos mig själv;)) är nog det viktigaste att hitta just DEN hästen med en "person" hon gillar, även om du som förälder såklart kanske får vara den nyktra i sammanhanget så det blir ett rimligt val utefter vad hon vill göra med hästen.
Fast det är svårt att rida hästar som är på tok för stora för ryttaren.
Rider man en häst som är alldeles för stor får man lära om hästen att funka för den nya ryttaren eftersom skänklarna hamnar fel.
Och eftersom ryttaren är 13 år ska hon ha en häst som hon kan lära sig och utvecklas sin ridning på.
 
Rent generellt vill jag bara påpeka att hästens mankhöjd egentligen säger väldigt lite om hurdan den är att rida. Jag, som är relativt liten, hade inga som helst problem att rida mitt dåvarande sto som var 177 cm i mankhöjd och precis hur lättriden som helst, men samtidigt trivs jag egentligen bäst med hästar som är strax under 160 - som å andra sidan inte behöver vara ett dugg mer lättridna bara för att de är mindre.
Fast det är svårt att rida hästar som är på tok för stora för ryttaren.
Rider man en häst som är alldeles för stor får man lära om hästen att funka för den nya ryttaren eftersom skänklarna hamnar fel.
Och eftersom ryttaren är 13 år ska hon ha en häst som hon kan lära sig och utvecklas sin ridning på.
Om flickan är 170 cm lång ska det nog väldigt mycket till för att en häst ska bli "på tok för stor" för henne.

Rätt häst har ingen särskild storlek.
 
Om hon inte vill tävla tycker jag att ni ska satsa på att hitta rätt häst och strunta i mankhöjden.
När jag var sex år var jag med på en träningstävling med en släktings halvblod på 176 cm, det var inga problem då hästen var tillräckligt känslig för hjälperna. Men jag hade svårt för att få min shettis att gå fram då han inte lyssnade.
 
Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle verkligen behöva en större häst att rida. Eftersom hon redan nu är 170 cm lång och troligtvis växer en dm till under de närmaste åren så var min första tanke att det vore lika bra att gå direkt på en storhäst, men efter att ha varit och tittat på ett par stycken är jag inte lika säker på att det är rätt strategi. Dottern rider bra, hon är i princip uppväxt på hästryggen och har bra balans och fin känsla, men hon saknar fortfarande styrka och väger ju typ ingenting så en stor häst (även av något mindre modell) blir väldigt mycket häst för henne. Kanske vore det trots allt bättre att mellanlanda på en d-ponny?

Det som talar emot d-ponny är väl framför allt att jag är rädd att den kommer vara urvuxen på nolltid men att jag ändå inte kommer klara av att sälja den (hästarna blir familjemedlemmar som jag har lite svårt att göra mig av med… :o). Sen tänker jag också att en d-ponny blir svårare för mig att hjälpa till med. En storhäst skulle jag också kunna rida emellanåt, om dottern har mycket annat en period eller så, men en d-ponny tror jag nog inte att jag borde rida. Nu har dottern hittills inte varit så intresserad av att tävla, men det vet man ju aldrig hur det blir framåt och om hon skulle vilja tävla så gissar jag att en ponny skulle vara att föredra ett antal år till.

Skulle behöva lite hjälp att resonera. Vad har ni för erfarenheter kring detta? Hur skulle ni gjort? Kan säga att det hjälper ju inte heller att marknaden ser ut som den gör just nu med hysteriska priser och hästar som säljs på nolltid…
Själv är jag 14 år och strax över 170cm lång. väger inte jättemycket jag heller. Jag kan ju bara prata utifrån mina erfarenheter men för mig hade det i det läget varit klart bäst med en storhäst, dock känslig och inte så tungriden. Jag blev medryttare på en liten storhäst som 11-åring och det var inga problem eftersom hästen var väldigt snäll och ganska känslig. Idag är jag medryttare i ett stall där jag bara rider storhästar, varav en är en tävlingshäst på ca 180cm i mankhöjd, även om han är lite spooky ibland är han väldigt snäll och känslig så det är inga problem. Känner mig dock lång på d-ponnyerna jag hoppar på ridskolan och känner själv att jag rider bäst på storhäst, även om en d-ponny säkert inte har problem med att bära upp min längd och vikt. Men jag skulle absolut ha gått på storhäst, leta efter en känsligare men inte alldeles för het typ bara så går det säkert bra!
Lycka till, hälsningar Astrid :)
 
Dottern är mest dressyrinriktad och det är nog framförallt rörelsemönstret som blir största skillnaden om hon ska gå direkt från sin ponny till storhäst. Men det är klart att det finns storhästar med mer eller mindre gång också. Långa ben så det räcker för storhäst har hon absolut men jag upplever att vissa hästar nästan kan bli lite ”nonchalanta” när det kommer upp en väldigt lätt ryttare på ryggen på dem.

Om dottern inte ska tävla och inte aktivt önskar sig en ponny - så tycker jag att nu ska köpa stor häst. Titta på snälla lite äldre hästar. Det behöver inte vara nåt flashigt med en massa gång.

Är den någorlunda utbildad så är det inte svårt att rida upp känsligheten på den, om ni anser att den är lite "nonchalant".
 
Min dotter är i samma ålder (13), men är lite kortare än din. Vi har precis köpt D-ponny till henne. En stor häst blir för mycket just nu. Min dotter väger 35-40 kg och är 156 cm. Även om hon nu nått en längd som många vuxna har så har hon alldeles för lite bålstyrka för att hänga med i en stor hästs rörelsemönster. Det är klart att det är individuellt hur en häst rör sig. Men om du köper en som är lite för stor behöver den vara väldigt snäll och kanske också markbunden, och då är risken att hon ändå vuxit ur den kapacitetsmässigt om några år. Jag tror inte att du behöver vara rädd för att en D-ponny inte ska orka med dig. Du rider den väl för att få igenom något då och då, och kommer nog inte att vara den ryttaren som gör konditionsträning och terränghoppning med den?

Men hittar du den individen som bara är perfekt, och den råkar vara storhäst så är det ju bara att slå till! :-)
 
Det är framför allt viktmässigt som jag tänker att jag nog inte ska rida en d-ponny. Väger uppemot 75 kg till mina 170 cm. Men det är klart att en grövre maxad d-ponny är ju sannolikt mer viktbärande än en nätt häst på 155 cm, så det är ju inte bara höjden på hästen som avgör.
Det beror ju extremt mycket på hur D-ponnyn ser ut, tänker jag. Jag har en islandshäst som är 145 cm, inte grov men med rejäla och korrekta ben, bred ganska kort rygg och hyfsat djup i bålen. Han bär upp mina 174 cm med långa ben väldigt bra utan att kännas det minsta "tung" att rida, och jag skulle utan att tveka låta en ryttare som du rida på honom. Han har burit tyngre ryttare än så utan problem (väger själv nånstans mellan 65 och 70). Nu menar jag inte att ni ska köpa just islandshäst, men den typen av häst - rejält byggd utan att vara grov - kan funka väldigt bra både för din vikt och för din dotters längd!

Jag sällar mig alltså till dem som tycker ni ska gå på D-ponny! Beroende på tävlingsintresse mm är det ju inte ens säkert att din dotter "växer ur" en D-ponny någonsin (jag har ju bevisligen inte gjort det).
 
Jag har inte läst hela tråden, utan bara början. Jag gick över till storhäst på ridskolan när jag var 13 år och var runt 152 cm lång. Min första häst var en storhäst på 165 cm med ett stort steg, behövde mycket stöd i munnen och jag var 156 cm lång då. Det var svårt i början eftersom det är svårare att rida storhäst (mer halvhalter, mer förberedelse, större rörelser och mer timing) jämfört med ponny. Men det är något som man får ge lite tid för att få en chans att komma in i det.

Gällande muskelstyrkan i överkroppen så är det något som kommer successivt och en sak som man får träna upp. Jag var inte särskilt stark i kroppen när jag gick över till storhäst. Däremot lärde jag mig rida på ett helt annat sätt och utvecklades mycket i min ridning.

Jag ser det inte som något negativt att gå över till storhäst i början av tonåren :)
 
Stallägarens döttrar har gått över på häst vid 13 år då de är långa och de tyckte själva att det var mer utvecklande för deras ridning. Med en mamma som kan hjälpa till att rida ser jag inget problem med att gå över på häst.
Att vara lång på ponny tycker jag ofta begränsar dem i utvecklingen. De tappar sits och det kan vara svårt med balansen.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp