D-ringar vs. fullcheek

Gwaeron

Trådstartare
Från hästens synvinkel, är det nån skillnad på Dringar och fullcheek? Är nåt tyngre än det andra, vad ligger stadigast, vad är tydligast i sin verkan? Sen undrar jag om det existerar ett Dringsbett med helt vanlig tredelad mundel, helst rätt smal.

Hästen har lite problem för hon tycker vanliga tredelade är aldeles för rörliga, hon pillar runt med det en massa. Men hon gillar inte raka bett heller, de är tydligen för orörliga istället :smirk: Nu tänkte vi då satsa på ett smalt böjligt oledat bett och ett tredelat som sitter lite mer stilla. Bettringar är tyvär inte ett alternativ, de funkar utmärkt när de väl sitter på, men hon vill inte öppna munnen för bettet när de sitter på. Tar man av dem gapar hon aldeles frivilligt för precis samma bett :crazy: Visst skulle vi kunna fortsätta med bettskivorna, hon går väldigt bra på dem när man rider, men vi vill ju att hon ska vara helt nöjd :)

Sv: D-ringar vs. fullcheek

Tvådelat anser vi är en styggelse :p Eller nåt åt det hållet. Det enda vi har provat med avskydde hon. Jag känner också att jag föredrar Dringar... Men finns det då tredelade Dringsbett? Har aldrig sett några...

Om du bara vill ha den extra stabiliteten kan du kanske prova ett eggbett? Borde vara lättare att hitta som tredelat än vad ett D-bett är.

Skulle också rekommendera ett äggbett, prova i alla fall. Jag har ett tredelat och det fungerar jättebra!
Vad har du för böjligt oledat bett? Låter som någonting man borde prova. Kan du tipsa om något?

Böjligt oledat bett? Ett syntetbett ;)

Till båda:
Jag tror inte helt på eggbett, de känns som att de är för rörliga ändå. Med tanke på att det inte är helt gratis att skaffa massa bett så vill vi ju helst då hitta det vi tror på mest och köra plan B sen ifall det behövs :)

Pessoa magic betten, var hittar man såna? Finns de i tredelat?

Sprenger har några olika modeller av tre-delade D-ringsbett, men de är dyra tyvärr. På Hästbiten finns exempelvis deras modell "KK Ultra Dynamic" (från stl 11.5 och uppåt) för 895 kr. Horze har samma modell fast endast i stl 12.5.

Och det är ändå inte de dyraste betten från Sprenger.;) Men jag kan tipsa om att hålla utkik efter begagnade Sprenger-bett, man kan komma undan avsevärt billigare då.:idea:

Men prova ett fullcheek, eller kanske ett fulmer om fullcheeket blir för "stumt". Det blir ju kanske inte riktigt lika stilla för hästen iofs.

De båda finns ju lätt att få tag i som tredelade :)

Jag ska ner på Jägersro idag, i shoppen där har de alla möjliga och omöjliga bett, kan kika efter ett D-bett till dig :)

Kolla att längden är rätt, det är inte så att det blir skramligt pga för långt bett?

Med eggbett ska man ha något kortare bett än annars lärde jag mej och det gör stor skillnad.

Kanske kan du låna av nån och prova, så slipper du köpa?

Jo det blir väl att prova ett fullcheek, ifall vi inte på nåt mirakulöst sätt hittar ett jättebilligt begagnat sånt där sprengerbett :angel: För stumt tror jag inte ett delat bett kan bli, hon är väldigt petig med hur saker får röra sig i munnen... Hopplösa häst :crazy:

TACK! :D Ser du nåt spännande så hojta till omedelbart:D

Nope längden är helt rätt, har ingen bild utan bettskivor men det är garanterat inte för långt. Jag har provat att flytta det nåt hål upp och ner men det har inte hjälpt tillräckligt. Hon är en sån där häst som stör sig oproportionerligt på småsaker...

Tack för tipset :) Ska komma ihåg det. Tyvär rider alla här omkring på lösa ringar eller tvådelade bett (som hon avskyr), eller andra saker som inte passar oss. Tex pessoa, scissorbett osv. Dessutom har hon ganska liten mun, 11,5 cm bara... Inte så lätt att låna då när alla andra har storkäftade halvblod:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka