D/S gårdhund - en hund som sticker?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pralin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 924
P

pralin

Har blivit mer och mer intresserad av skaffa en d/s gårdhund men har blivit lite oroad över att jag på flera ställen har läst om ägare till denna ras som har släppt iväg sina hundar och sedan inte sett skymten av dem på cirka 40 minuter - 7 timmar, och det värsta är att ägarna inte verkar se något konstigt i det. Jag är medveten att det även har att göra med hur man som ägare har tränat hunden på inkallning men är detta någon slags fenomen som finns bland DSG, att de bara stickar iväg, och att man som ägare snällt får tåla det?

Sv: D/S gårdhund - en hund som sticker?

Ingen aning, men den ende DSG:n som jag känner gör just som du beskriver;)

Jag har haft en DSH i 13 år & hon var den härligaste & lydigaste hunden jag varit med om. Hon gick alltid lös här hemma & kom när man kallade på henne.
Min mormor har haft uppfödning på sånna i många många år & hon brukar inte heller ha några problem med dom. Härliga hundar enligt mig.
Men sen är dom ju såkallade "råtthundar" så får dom vittring på något kan jag tänka mig att dom gärna vill ge sig iväg, men som sagt jag har inte haft problem med det.

Jag är inne på min tredje gårdshund nu, en tik liksom de förra. Alla tre har jag alltid haft lösa hemma utan problem. Den första tiken övertog jag när hon var fyra år gammal, och hon tog sig några egna utflykter i början (dvs hon rymde för mig, jag släppte inte ut henne vind för våg) - kunde vara borta 1 - 3 timmar - men kom alltid tillbaka. De utflykterna slutade hon dock med efter ett tag, och sedan var det inga problem att ha henne lös.

Jag vet inte om hanhundar är mer benägna att sticka iväg på egen hand, har en känsla av att tikar är mer hemkära. Den tik jag har nu går aldrig längre bort än att hon hör när jag ropar på henne. De gånger hon inte kommer vid inkallning brukar hon vara på besök inne hos närmaste grannen där hon får köttbullar :)

Vill man han en liten, pigg, alert och väldigt sällskaplig hund, så är D/S gårdshund en toppentrevlig ras!

Hej!
Har just köpt min första D/S Gårdshund och den uppfödare jag köpte av hade alltid sina hundar lösa. Två tikar och en hane som va väldigt lydiga.
Men sen har de såklart jakt i sig, så jag kan tänka mig att om man ej har så bra grundlydnad att de "sticker".
Har själv en Engelsk setter hane sen innan som används till jakt och går VÄLDIGT stort. Så jag är van vid hundar med mycket spring i benen.
Nu har jag min valp lös så mycket som möjligt, för det är nu jag kan springa ifatt henne om hon sticker.
//Mimmi

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
749
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag... 6 7 8
Svar
154
· Visningar
25 227
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 525
Senast: Zuzzi
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
7 009
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka