Bukefalos 28 år!

pepp

Trådstartare
Min burk på 5000IE börjar ta slut, så måste köpa mer.
Får gärna finnas på apotea :)

Har ni några tips?
Äter annars: omega3, B12, järn och så funderar jag på zink kanske?
 
Äter d-vitamin från Puori från september - maj eftersom jag arbetar natt, men den ligger på 2500IE per kapsel (120 kapslar/burk). Den beställer jag från apotea.
 
Jag har tidigare köpt Holistics d vitamin på 5000IE. Brukar då även köpa deras Magnesium. Blir väldigt seg på vintern.
 
Märker ni skillnad på hur ni känner er när ni tar kosttillskott? :)

Jag är något av en skeptiker till kosttillskott men kan dricka c-vitaminbrustabletter för att de smakar gott. Försökte med d-vitamintabletter en gång men då mådde/började jag må helt motsatt till hur jag hoppades tabletterna skulle få mig och må :p.

Om jag får chansen att lämna blod igen så kommer jag förstås ta järntabletterna man får, så jag är inte HELT skeptisk 🙃.
 
I början när jag tog D-vitamin (började en senhöst) blev jag märkbart piggare efter en vecka. Tar samma som nämnts tidigare i tråden (Puori). Efter lite mer än ett år fick jag tyvärr anmärkningar på mina levervärden (årlig provtagning via Werlabs) och fick kommentaren att dra ner på drickandet (dricker ett glas/vecka :D).

Visade sig vara för mycket D-vitamin (tydligen) så jag har dragit ner på tillskotten. Varannan dag på vintern är dosen nu, och levervärdena har hämtat sig.
 
Min flatmate menar att typ alla i norra europa bör äta d vitamin då vi inte får tillräckligt med solljus - märker ni som tar det skillnad?

Äter bara järntabletter då jag hade för låga värden när jag donerade blod, men har funderat på både vitamin och b12 - den senare då jag äter mkt veganska oxh inte alltid så regelbundet äter andra grejer med tillräckliga nivåer med b12, men har en naturlig misstänksamhet mot kosttillskott :p
 
Märker ni skillnad på hur ni känner er när ni tar kosttillskott? :)

Jag är något av en skeptiker till kosttillskott men kan dricka c-vitaminbrustabletter för att de smakar gott. Försökte med d-vitamintabletter en gång men då mådde/började jag må helt motsatt till hur jag hoppades tabletterna skulle få mig och må :p.

Om jag får chansen att lämna blod igen så kommer jag förstås ta järntabletterna man får, så jag är inte HELT skeptisk 🙃.

Jag tror inte jag känner nån skillnad. Hade en paus i sommar, det enda var väl att jag sov sämre?
 
Äter d-vitamin från Puori från september - maj eftersom jag arbetar natt, men den ligger på 2500IE per kapsel (120 kapslar/burk). Den beställer jag från apotea.
Jag blir lite förvånad, eftersom det alltid verkar vara ordning och reda på dig. ;) Jag (som har D-vitamin på recept) har fått höra att man ska passa sig för kosttillskott eftersom att innehållet inte är lika kontrollerat som läkemedel. Det som säljs på fysiska apotek tror jag också behöver vara kontrollerat, men inte nätapotek (eller kosttillskottsaffärer då). Men de här kanske återfinns i fysiska apotek också?
 
Min flatmate menar att typ alla i norra europa bör äta d vitamin då vi inte får tillräckligt med solljus - märker ni som tar det skillnad?

Äter bara järntabletter då jag hade för låga värden när jag donerade blod, men har funderat på både vitamin och b12 - den senare då jag äter mkt veganska oxh inte alltid så regelbundet äter andra grejer med tillräckliga nivåer med b12, men har en naturlig misstänksamhet mot kosttillskott :p

Jag borde förmodligen behöva D-vit eftersom jag inte tål sol... men varje gång jag testat ballar min mage ur (har testat alla varianter inkl veganska). Att äta D-vit som eget tillskott funkar inte för mig. Det är lite D-vit i mina kalcium/magnesium-kapslar så det får räcka. Googlar man lite så är det inte jätteovanligt att folk blir dåliga i magen av större doser D-vit.
 
Brukar använda Holistics D-vitamin, antingen 5000 IE eller 2000 IE (då tar jag två). Ligger ständigt lågt i mitt D-vitaminvärde, även sommartid, troligtvis pga min hypotyreos. Har koll på mina värden via provtagning så jag inte bara tar för att jag tror att jag behöver. Förra provtagningen låg D-vitaminet på 57 trots intag av tillskott...

Dags för provtagning igen nästa vecka, blir intressant att se hur det ligger till nu efter en solig sommar med mycket utevistelse. Tar även B12, selen, zink, järn.
 
Brukar använda Holistics D-vitamin, antingen 5000 IE eller 2000 IE (då tar jag två). Ligger ständigt lågt i mitt D-vitaminvärde, även sommartid, troligtvis pga min hypotyreos. Har koll på mina värden via provtagning så jag inte bara tar för att jag tror att jag behöver. Förra provtagningen låg D-vitaminet på 57 trots intag av tillskott...

Dags för provtagning igen nästa vecka, blir intressant att se hur det ligger till nu efter en solig sommar med mycket utevistelse. Tar även B12, selen, zink, järn.
Men är det då ingen läkare som skriver ut D-vitamin till dig? Eller rekommenderar de Holistics...?
 
Men är det då ingen läkare som skriver ut D-vitamin till dig? Eller rekommenderar de Holistics...?
Har för mig att detta diskuterats vid annat tillfälle och om jag minns rätt så skriver inte alla läkare ut eftersom det finns receptfritt. Jag har också fått på recept men det är ju mest för att det ska bli mer ekonomiskt.
 
Jag blir lite förvånad, eftersom det alltid verkar vara ordning och reda på dig. ;) Jag (som har D-vitamin på recept) har fått höra att man ska passa sig för kosttillskott eftersom att innehållet inte är lika kontrollerat som läkemedel. Det som säljs på fysiska apotek tror jag också behöver vara kontrollerat, men inte nätapotek (eller kosttillskottsaffärer då). Men de här kanske återfinns i fysiska apotek också?
Menar du att det skulle vara skillnad på vitamintillskott beroende på om det säljs på apotek eller inte?
Du tänker inte på naturläkemedel nu?
 
Om jag glömmer bort att ta extra D-vitamin under vinterhalvåret brukar jag bli förkyld, är det nästan aldrig annars. Jag jobbar skift och kontorstider och med tanke på hur regniga vintrarna blivit så får jag inte tillräckligt med sol för att klara mig.
 
Menar du att det skulle vara skillnad på vitamintillskott beroende på om det säljs på apotek eller inte?
Du tänker inte på naturläkemedel nu?
Svaret blir väl lite både och, men det finns ju företag som tillverkar naturläkemedel/kosttillskott som också säljer preparat med D-vitamin i. I all hast hittade jag den här länken som förklarar problematiken lite: https://lakartidningen.se/klinik-oc...ott-av-d-vitamin-kan-gora-mer-skada-an-nytta/

Lägger till, menar alltså att ett fysiskt apotek har med kontroll på vad som säljs, och att nätapotek oftare säljer kosttillskott, ibland i vitaminformat. Problemet är alltså att man inte riktigt har koll på nivåerna ibland. Att de inte är vad som står på burken.
 
Svaret blir väl lite både och, men det finns ju företag som tillverkar naturläkemedel/kosttillskott som också säljer preparat med D-vitamin i. I all hast hittade jag den här länken som förklarar problematiken lite: https://lakartidningen.se/klinik-oc...ott-av-d-vitamin-kan-gora-mer-skada-an-nytta/

Lägger till, menar alltså att ett fysiskt apotek har med kontroll på vad som säljs, och att nätapotek oftare säljer kosttillskott, ibland i vitaminformat. Problemet är alltså att man inte riktigt har koll på nivåerna ibland. Att de inte är vad som står på burken.
Men det där handlar ju om effekten av d-vitamin. Inte att d-vitamin som säljs i nätbutiker skulle vara annorlunda än de som säljs på apotek, förutom dosen såklart.
 
Länkar till livsmedelsverkets granskning av D-vitamin i kosttillskott från 2016. Den allmänna slutsatsen var då:

"29 % av kosttillskotten hade analysvärden som låg utanför det tillåtna intervallet för märkningsuppgifterna. Av dessa var det nio som innehöll för lite vitamin D/dagsdos. Resultatet är bekymrande eftersom vitamin D rekommenderas för vissa riskgrupper, samtidigt som det är riskabelt om vitaminen överdoseras, vilket gör det än mer viktigt att informationen till konsumenter är korrekt. Tillverkarna ska kunna redovisa hur de säkerställer att kosttillskotten innehåller den dagsdos som står på förpackningen. Detta är särskilt viktigt då Livsmedelsverket rekommenderar vissa grupper att ta vitamin D som tillskott. Resultaten från kontrollprojektet understryker vikten av att prover tas ut för att verifiera märkningsuppgifterna för kosttillskotten. Tillverkarna och importörerna måste vid kontroll kunna redogöra för hur de säkerställer produktens innehåll."

https://www.livsmedelsverket.se/glo...amin-d-i-kosttillskott-rapport-nr-21-2016.pdf
 
Men det där handlar ju om effekten av d-vitamin. Inte att d-vitamin som säljs i nätbutiker skulle vara annorlunda än de som säljs på apotek, förutom dosen såklart.
Inte delen om problemen med försäljning via internet. :)

"På DN Debatt skrev den tidigare missbruksutredaren Gerhard Larsson om det akuta behovet av samordnad nationell kontroll av kosttillskott och energidrycker. I dag ligger ansvaret på den kommun där företaget finns. En anslutande artikel tog upp att ett särskilt problem är försäljningen över internet, vilken är mycket svårare att kontrollera. En granskning 2013 visade att man inte kan lita på vad som står på pillerburken. Ett preparat som enligt förpackningen skulle innehålla 125 μg (5 000 IE) vitamin D3 innehöll nästan dubbelt så hög dos, 232,8 μg (ca 9 300 IE) [4], dvs långt över den övre toleransgränsen 100 μg (4 000 IE) som European Food Safety Authority angett."
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Äter en del vitaminer i form av kapslar och det är hemskt! Kräks nästan av varje och det är flera stycken 😂 ibland ”fastnar” de halvvägs...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 742
Senast: Shaggy
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
650
Senast: Otherside
·
Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 737
Senast: vilde
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp