D-vitaminbrist

MissFideli

Trådstartare
Tog prover i fredags och fick reda på att jag ligger lågt i d-vitamin och b12. Så nu ska jag tillskotta!
Men nyfiken som jag är, är min D-vitaminbrist normal för Sverige denna tid på året? Hade 32 på proverna, referensvärde 75-250.
 
Solklart att Dvitaminet går ner på vintern. Så minskande Dvitaminnivåer borde vara normalt, även om du verkar ligga lågt.
-- Jag har ätit Dvitamin- tillskott de senaste fyra åren. SÅ BRA :banana: jag har haft väldigt mycket mindre antal infektioner och det bästa av allt, min återkommande årliga januari-depp har försvunnit.-
Så jag rekommenderar alla att äta dvitamin, även om vissa läkare säger att det är överdrivet med tillskott..
 
Alltså kan den till fullo bero på årstiden eller är det brist på bra föda också?

Den enda källan till d-vitamin i maten är väl fet fisk, och det behöver man äta rätt mycket av för att få i sig några mängder. Möjligen lever också, men det bör man nog inte äta så mycket av att man täcker in behovet av d-vitamin. (Det finns även tillsatt i mjölk, men det tror jag är för att öka kalciumupptaget så det är inga stora mängder.) På våra breddgrader står solen bara högt nog för att vi ska kunna producera användbara mängder d-vitamin några timmar mitt på dagen under 3-4 månader på året, det är inte mängden solljus som avgör (det behövs inte många minuter) utan strålningstypen som avgörs av vinkeln (och moln, föroreningar, osv).
 
Men nyfiken som jag är, är min D-vitaminbrist normal för Sverige denna tid på året? Hade 32 på proverna, referensvärde 75-250.

Jaa du "Därom tvistar de lärde" :)

Enligt personlig erfarenhet (dvs ingen som helst vetenskaplig bevisning) så har jag två söner som definitivt mår bättre med extra intag under vintern. VC-läkarna har dock vägrat provtagning i alla år, så jag har inga mätvärden på dom.
Då pratar vi inte de futtiga 400 IE som rekommenderas av myndigheterna, utan det är minst 2000 IE per dag för att ge effekt.
Själv äter jag ganska mycket fet fisk, vet inte om det är därför jag inte märker skillnad om jag tar extra D eller inte. Utan extra D till grabbarna går de in i någon slags vinterdvala och vaknar upp först i april nån gång.
 
Tog prover i fredags och fick reda på att jag ligger lågt i d-vitamin och b12. Så nu ska jag tillskotta!
Men nyfiken som jag är, är min D-vitaminbrist normal för Sverige denna tid på året? Hade 32 på proverna, referensvärde 75-250.

Det är ganska lågt, hoppas du fick tillskott på recept och att din läkare följer upp så att du verkligen får upp nivåerna. Det kan absolut vara kostrelaterade orsaker över att det är vinter, äter du av mat som har d-vitamin (ägg och fet fisk framförallt om jag minns rätt. Finns även i svamp som sett rätt sorts solljus)? Är du ute och visar hud mitt på dagen under sommaren? Gör man inte sånt så behöver man tillskott. Så enkelt är det.

Ett av de kostrelaterade tipsen jag fått kring min egen d-vitaminbrist (var nere på 15 som lägst) var att det finns laktosfri mjölk som har högre halter tillsatt d-vitamin än den vanliga mjölken.
 
Tog prover i fredags och fick reda på att jag ligger lågt i d-vitamin och b12. Så nu ska jag tillskotta!
Men nyfiken som jag är, är min D-vitaminbrist normal för Sverige denna tid på året? Hade 32 på proverna, referensvärde 75-250.

För några år sedan presenterades en doktorsavhandling på ämnet där man testat hypotesen att barn med vissa livsmedelsallergier skulle ha större risk att drabbas av d-vitaminbrist än barn som åt "normalkost". Men det visade sig att INGET barn i studien hade bra nivåer av d-vitamin utan alla låg lägre än rekommenderade nivåer. Detta tolkades som att man kan anta att en mycket större del av den svenska befolkningen än man tidigare trott har för låga värden av d-vitamin, även om inte alla dessa ligger så lågt att det definieras som "brist". Jag har inte sett om man fortsatt forskningen på en vidare åldersgrupp - men det hade varit väldigt intressant att veta!
 
Min läkare är mycket noga med att inte sätta in tillskott om inte brist finns. Men därför är hon också bra på att kräva prover. Vi har pratat om det här med den typiska d-vitaminbristen här uppe i norr, men jag glömde fråga om mina värden var "normalt för låga" eller om dom är lägre än "normalt" för årstiden här. Inga tillskott på recept, jag hade köpt redan så det var ingen idé. Ska äta extra d-vitamin och fylla på med b12 och så tillbaka om en månad för lite uppföljning och nya prover om 3 månader. Ska äta mer fett också hat jag lovat :angel:
 
Min läkare är mycket noga med att inte sätta in tillskott om inte brist finns. Men därför är hon också bra på att kräva prover. Vi har pratat om det här med den typiska d-vitaminbristen här uppe i norr, men jag glömde fråga om mina värden var "normalt för låga" eller om dom är lägre än "normalt" för årstiden här. Inga tillskott på recept, jag hade köpt redan så det var ingen idé. Ska äta extra d-vitamin och fylla på med b12 och så tillbaka om en månad för lite uppföljning och nya prover om 3 månader. Ska äta mer fett också hat jag lovat :angel:

Generellt anser man att D-vitamin under 50 är lågt men över 25 kräver ingen behandling.
 
Generellt anser man att D-vitamin under 50 är lågt men över 25 kräver ingen behandling.

Beroende på om man har någon sjukdom.

Jag är själv satt på tillskott året runt på 2000 IE/dag året utan mer kontroller och hade ett värde på någonstans mellan 46 och 49 för något år sedan ( kommer inte ihåg exakta värden mera )
 
Stämmer verkligen det? Som jag förstått det så ska under 50 behandlas. Det är bara lättare brist då men det ska fortfarande behandlas.

Som sagt: det är mycket tyckande och tänkande och lite vetande.

Generellt sett rekommenderas inte behandling om man ligger över 25 även om det räknas som "otillräckliga nivåer".
"brist" definieras egentligen som nivåer under 25.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Tog nya prover förra måndagen och jag undrar lite kring mitt järnvärde. Har legat bra tidigare, kring 22, nu helt plötsligt var jag...
Svar
4
· Visningar
606
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
315
Senast: Fiorano
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 012
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp