Djurrelaterat :D

hola

Trådstartare
Mer för mig själv den här dagboken, ville testa var det var. :cool:
Igår red jag ena hästen och andra fick gå vid hand eftersom den inte kan gå i skritten. Måste ta tag i det någon dag. Så att jag kan släppa in den där medan jag fixar stallet. Samtidigt är det ju nice att gå en sväng. :up: Bara tråkigt att det var dåligt väder igår, annars kunde man promenerat ju. :D
Idag ska den stora få rida ut en sväng, den fick skritta på vägarna runt stallet i måndags men gnäggade efter vännerna, dock blev den inte särskilt orolig men det hjälpte inte att vi mötte två hästar under turen. Den gnäggade på mig i hagen för första gången i förrgår, och har även gjort det igår, känner mig älskad när jag har två hästar gnäggandes när jag kommer till stallet. :love:

Ponnyn ska tävla imorgon, årsdebut ihop. Inte allt för taggad tyvärr, om jag ska vara helt ärlig. Tycker att jag inte riktigt är sådär skitbra, pfft. Kan inte ens lägga en tiometersvolt i trav i hörnen. Just det som är med i LB:1. Sedan håller vi på att träna skolor på ponnyn och bygga upp styrka in i de svårare rörelserna, samtidigt som jag inte ens kan lägga tiometerstravvolt. :banghead:
Jo, men alltså. Jag kan det, har lyckats få 7.5or på volterna i både galopp och trav. :angel:
Hjälper inte att en av ponnysarna i startfältet, startat klassen på 77% innan. Och en annan tjej som tidigare tävlat i mitt lag, ska göra sin tävlingsdebut på hennes ponnyhingst. Hon har tävlat SM innan.
Nu vet jag att fokuset inte ligger på att vinna men samtidigt så känner man ju sig inte bäst ifall man ska tävla mot såna ryttare. Då blir det automatiskt dåligt bara. Pfft

Aja, fokuset ska väl vara på att "ha kul" och "göra sitt bästa", men det är svårt att ha kul och göra sitt bästa om man inte är så bra. Nu är det sista LB:1 för oss och sedan är det LA:1 och LA:P klasser och sedan nationellt kval osv osv osv. Lite stress. Förra året startade vi LB:1 på 68 och jag är långt ifrån nöjd, under den ritten var jag på väg att utgå pga min pissiga känsla, släppte tygeln med ena handen för att sträcka upp den men skärpte till mig och sa, "nu är det tre rörelser kvar". Tror vi hade någon såndär stor miss med 4 också. Har vi ofta eftersom jag inte kan koncentrera mig. Hon hade också hoppat väck för alla jäkla vattenpölar, så jag såg till att träna på att gå genom vattenpölar efter den tävlingsdagen, hehe.

Vill inte ligga på fucking 65-68 procent, vill inte ligga på 6or och 6.5or. Vill koncentrera mig, vill rida bra, vill rida noggrant. Jag är för bra på att ge upp innan jag försökt, så jag är bra på något i alla fall :up:
Sen startade jag LA:1 på 71% men det var ett engångstillfälle med en 5a där med. En snäll domare dessutom. Vill göra en sista LB och sen gå upp till LA. Med tanke på att jag oftast ligger på 67 i LB och som max placerat mig 4a där.

Nej men alltså. Ska fan skärpa mig nu och göra mitt bästa imorgon. Ska ha kul, har inte tävlat sen förra året och har utvecklats en hel del. Ponnyn är känsligare för hjälperna och har musklat på sig, bärigheten och styrkan är på g men inte på FEI-nivå än så att säga.
Ponnyn är helt fantastisk, missförstå mig inte. Jag älskar den över allt annat och om jag inte gjort det skulle jag sålt den för länge sedan eftersom det är ett projekt.
Jag ska bara ta tag i mig själv heh.

Hoppas bara jag får ha på min musik under bilresan så blir jag lite hypad, haha. Så att pappa inte spelar sin tråkiga musik. Typ rockmusik-ish. Nej tack, behöver min egna spellista tack, min spellista med XXXTentacion, Trippie Redd, Billie Eilish, Ski Mask, Lil Skies, sånt där och inte tenacious d. Inte rock :cry::cry::cry::cry:

Så taggar vi upp med lite uppvärmning utomhus på vallarna/skogsstigarna och sedan lite kort jogging inomhus, inte långt pass. Tror det blir bra att lägga till lite utomhusridning.
Både för mig och ponnyns skull. Hade ett tråkigt pass i onsdags där jag var lite stressad eftersom jag skulle hinna hoppa storhästen. Det var inte så kul att rida då och jag kunde inte få gjort några bra hörnpasseringar ens. Ponnyn var lite spänd och jag blev lite stressad av det med. Så passet ledde inte direkt framåt, så jag satt av ganska fort eftersom det bara var en sån dag. Ston, ni vet.
Däremot var storhästen riktigt kul att rida i onsdags, vi hoppade som sagt. Den överhoppar och är tyvärr inte så rutinerad, såldes som en "misslyckad hopphäst". Vi tog oss över 120. 50 cm hoppar han som 1 meter. Sen när det ligger på 90+ så blir han bättre och koncentrerar sig, jag försöker mest bara hänga med och inte störa han medan han lätt hittar avstånd själv. Den hoppar fint, och sen när den blir lite mer rutinerad så kommer det vara en toppenhäst, det vet jag.

Phew, nu har jag fått skriva av mig lite, det var allt jag ville :D:D:D

hola:s ev trådar under: Dagbok Annonser Överallt
Håller tummarna för dig på tävlingen imorgon! :up: Bra att du fokuserar på att ha kul! :)

Prata med din pappa i dag om att du behöver lyssna på din musik innan tävlingen för att bli peppad - så kan han få lyssna på rock efteråt istället, det borde vara en bra deal för er båda. :D Eller så får du ha hörlurar...

hola

Trådstartare
Så. Lite uppdatering :D Härlig säsongsstart med ponnyn på 70.179% och en asbra känsla, trots att folket på läktaren rörde sig och smällde i en dörr, vilket fick ponnyn att hoppa till ganska rejält. Så lite småmissar men en nice känsla då ponnyn bjöd på, vilket varit vårt största problem. :up:
Nu sitter jag på Espresso House med en caffe latte och funderar på om jag ska ta bussen till skolan eller hem. :rage: Om jag åker till skolan ska jag gå till SYV:en angående praktik och gymnasie.
Vår kommun har stängt av all praktik på häststall, jag som ville tillbaka till Sanna Nilsson Dressyr. :cry: Ska få någon form av särbehandling och eventuellt skugga på ett hästgymnasium. Praoen har varit en asbra chans för mig eftersom jag får jobba med det jag antagligen kommer jobba med i framtiden, jag har fått chansen att göra precis det jag hoppas på att göra i framtiden och fått chansen att rida grymma hästar.
Jag skulle eventuellt till min tränare och praoa där, hon är beridare på Gunnarlunda. Nu är det förstört. Om inte min särbehandling går igenom för kommunen :banana:
Fan vad jobbigt att ha mig som elev :meh:

Ja ja. Man kanske kan lura kommunen och säga att man ska till ett företag, som egentligen innebär ridning? Mamma höll inte med om att det var en bra idé iaf :rofl:

hola

Trådstartare
Idag en lugn tur i skogen, men iskallt och mulet! Står att det ska snöa nästa vecka, trots att vi haft uppåt 10 grader hela denna veckan? 😕
Vi joggade även på vallen för några dagar sedan, och då var det verkligen sån där magisk solnedgång.
Så blir det dimmigt också, så lyser det här mörkt oranga ljuset upp dimman så att man literally går i nån form av oranget sken. Magiskt :love:
26138

hola

Trådstartare
Hoppning i fredags, hoppade bana på 1 meter. Gick bra, men vi jobbar fortfarande på självkänslan ihop.
Idag blir det dressyr, hon skrittades bara för hand igår.
Måste fokusera på galoppvolterna, jag har haft lite problem med att placera ut dem i lagom storlek. Men det börjar bli bättre :sneaky:
Rytm., tryck och takt blir bara bättre och bättre också, det är riktigt kul att jobba med det. :up: Förvänd galopp blir också bara bättre.
Ponnyn blir bara starkare och bärigare, det känns som att vi utvecklas och kommer framåt ihop, och det är kul att känna att ponnyn verkligen vill samarbeta och blir motiverad av att vi jobbar ihop.
Och det har varit ca 8 grader nu senaste veckan. Och solen har lyst och gjort så att det känns ännu varmare. Så sitter jag här, i köket bakom datorn, och kollar ut genom fönstret. Så ligger det snö på marken. SNÖ. Alltså det ligger snö, det snöar inte bara utan det ligger alltså ett lager. Dude 😭
Kommer säkert töa bort idag men det står att det ska bli ännu mer snö i veckan?? Varmchoklad-väder, så ska fixa en kopp och fortsätta lyssna på Creepypodden. :cautious:

hola

Trådstartare
Superfin hästis på gårdagens träning. På söndag, om exakt en vecka, ska vi starta La:1.
Utifrån träningen igår så kändes det som om vi kunde starta FEI 🤣 Mer styrka så sitter det. Och då kommer framåtbjudningen bli bättre.
Hur som helst ska jag fortsätta jobba på galoppvolterna eftersom jag är dålig på att placera ut dem. Sedan finslipa lite halter ur galopp så kommer det nog kännas riktigt bra. :) Tänker att jag vill starta någon till LA efter nästa veckas, men sedan måste jag upp i LA:P klasserna.
Men det känns fantastiskt kul att verkligen jobba på det svåraste som jag och ponnyn kommer tävla i, att verkligen rida dem delarna. Svårare än såhär blir det inte liksom. Förutom att vi ska ha höga poäng på rörelserna. Så det är bara att finslipa och stärka. ☺
http://instagr.am/p/BuzPpT5nAFf/

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

Radannonser

• Medryttare i Örebro

Hästnyheter

Bukefalos