Då kör vi på ny sjukningsansökan

Det är nog min första dagbokstråd. Vad jag minns. Men just nu tycker jag synd om min själv och behöver kräkas ut min skit någonstans. Så, "Hej jag heter Amha och är trasig"

Well. Jag har återigen skickat in till läkare att jag behöver "sjukintyg"/uttalande. Den här vändan är det deltidssjukning från studier. 50% närmare bestämt. Hjärnan är inte tillräckligt läkt för att ha en chans att hinna med i studierna och det kanske den aldrig blir. Jag vet inte hur många intyg jag fått där det står något i stil med "patienten har problem x vilket gjort att hen har haft problem att hinna med i studierna men /.../" när CSN sagt att nä, Amha får inte bidrag för denna termin pga saknade poäng. I vanliga fall, i min nuvarande situation, hade jag sagt att nä, hjärnan är inte tillräckligt läkt för att plugga och så hade jag sjukat mig från studier utan CSN och gått tillbaka till jobbet med någon sorg om att jag minsann aldrig blir klar med de jäkla studierna. Nu har jag sagt upp mig för att jag inte ska kunna göra så igen. Jag vet inte om det var bra eller dåligt men förhoppningsvis ger det väl något positivt.

Flera gånger har jag tänkt "vem i hela friden vill anställa en person som inte är frisk nog att plugga heltid? Vad ska jag göra när jag har min examen? Gå tillbaka till mitt gamla jobb? Sätta mig i kassan på ICA?". Det svider lite varje gång folk på något märkligt vänster lyckas få godkänt samtidigt som de jobbar var och varannan dag och dessutom kan komma med uttalanden som "det är bara att /.../". Ja man tackar. Antingen har jag valt fel linje eller så är de någon variant av superman (eller jag är kass?).

Jag kräks på detta! När ska jag bli klar? Om 10 år?
 

Usch, jag förstår att det är tufft.

Kan du få intyg på din nedsättning och kanske få ändra på examinationsmomenten? Nu vet jag ju inte vad du inte får godkänt på, men de sedvanliga tentorna i tentasalar där man bara sitter och ska spotta ur sig information som man har pressat in i huvudet har så vitt jag vet visat sig vara rätt ineffektiva ändå. Oftast glömmer man ju det mesta ändå 2 timmar efter provet och dessutom så är det ju inte alls så man jobbar om man jobbar med det sedan.

I min utbildning har vi mest haft olika skrivuppgifter eller redovisningar som examinationer - något jag är tacksam för.
 
Usch, jag förstår att det är tufft.

Kan du få intyg på din nedsättning och kanske få ändra på examinationsmomenten? Nu vet jag ju inte vad du inte får godkänt på, men de sedvanliga tentorna i tentasalar där man bara sitter och ska spotta ur sig information som man har pressat in i huvudet har så vitt jag vet visat sig vara rätt ineffektiva ändå. Oftast glömmer man ju det mesta ändå 2 timmar efter provet och dessutom så är det ju inte alls så man jobbar om man jobbar med det sedan.

I min utbildning har vi mest haft olika skrivuppgifter eller redovisningar som examinationer - något jag är tacksam för.
Ja men det är upp till läraren att bestämma om de vill lägga andra examinationer. Sen är det ju inte bara tentor utan diverse "småtjafs" som ska in längs kursernas gång.
 
Vet inte om jag har konkreta förslag utom att bråka med CSN (ha!). Enligt sina egna regler ska de vara flexibla just vid sjukdom, särskilt med din sorts problematik. Vet hur otroligt tufft det är, men ge inte upp din ambition! Du fixar det här även om det tar lite längre tid än planerat.

Kram! 😍🥰😘
 
Ja men det är upp till läraren att bestämma om de vill lägga andra examinationer. Sen är det ju inte bara tentor utan diverse "småtjafs" som ska in längs kursernas gång.
Är det verkligen det? Jag har för mig att de har skyldighet att anpassa examinationer utifrån den funktionsvariationen man har? Men jag kan givetvis ha missuppfattat.
Kan du få göra kurserna på halvfart istället? Jag menar, om 10 år är du fortfarande 10 år äldre - oavsett om du har studerat eller inte. Så om du verkligen vill studera så hade jag satsat på det - och låtit det ta den tid det tar. Förutsatt att det fungerar rent ekonomiskt såklart.
 
Ja men det är upp till läraren att bestämma om de vill lägga andra examinationer. Sen är det ju inte bara tentor utan diverse "småtjafs" som ska in längs kursernas gång.
Nu har inte jag superkoll. Men borde inte den "riktiga" vägen för att få en stabil studiesituation vara att ansöka om anpassning? Anpassad studiegång för att läsa på mindre än 100%, anpassning av hur vissa moment, tentor utförs osv. Ska inte alla universitet numera ha någon kontaktperson/vägledning för sådana frågor som du kan bolla med?
 
Vet inte om jag har konkreta förslag utom att bråka med CSN (ha!). Enligt sina egna regler ska de vara flexibla just vid sjukdom, särskilt med din sorts problematik. Vet hur otroligt tufft det är, men ge inte upp din ambition! Du fixar det här även om det tar lite längre tid än planerat.

Kram! 😍🥰😘
:heart Det är faktiskt försäkringskassan jag måste börja med, vetefan om det är bättre men min läkare är mästare på att skriva intyg så jag hoppas!

Är det verkligen det? Jag har för mig att de har skyldighet att anpassa examinationer utifrån den funktionsvariationen man har? Men jag kan givetvis ha missuppfattat.
Kan du få göra kurserna på halvfart istället? Jag menar, om 10 år är du fortfarande 10 år äldre - oavsett om du har studerat eller inte. Så om du verkligen vill studera så hade jag satsat på det - och låtit det ta den tid det tar. Förutsatt att det fungerar rent ekonomiskt såklart.
Ja, det är upp till lärarna. De ska anpassa osvosv men anpassningarna kan vara en bit på vägen och inte helt som jag egentligen kanske hade mått bäst av. I mitt fall kan de alltså välja att placera mig i ett enskilt rum, ev med uppläsning av frågor, skriva på dator /.../ i stället för salstenta pga miljöombytet, andra elevers stress etc gör att jag blir kaos i huvudet. Antagligen hade det varit bäst med hemtenta men jag kan inte begära det utan det är om lärare är ok med det. Kommer ha en omtenta i januari som hemtenta pga välvilja hos lärare.

Nu har inte jag superkoll. Men borde inte den "riktiga" vägen för att få en stabil studiesituation vara att ansöka om anpassning? Anpassad studiegång för att läsa på mindre än 100%, anpassning av hur vissa moment, tentor utförs osv. Ska inte alla universitet numera ha någon kontaktperson/vägledning för sådana frågor som du kan bolla med?
Jag har anpassningar. Flera stycken. Både i form av hjälpmedel från vården och anpassningar från skolan. Kompletterade en anpassning för bara ett par veckor sedan också. Att man ska få anpassningar är dock inte samma sak som att kunna kräva att man får anpassning X utan väldigt specifika anpassningar är det lärare som beslutar om de är ok med att ordna. Annars får man nöja sig med de "vanliga" såsom mer tid, mindre rum, egna rum, uppläsning av frågor, skriva på dator /.../. I mitt fall kan jag naturligtvis läsa på mindre än 100% men det kommer bli svårt att få avklarat hela kurserna samma år. Det hade ju varit trevligt att få pengar också vilket gör att jag måste gå via f-kassan och läggas som sjukad på 50%.
 
Kan du kanske välja kurser där examinationen inte är salstenta? Jag själv gör så emellanåt, innan jag söker kurserna. Men min examen är allmän så jag har inga kurser jag måste gå riktigt. Väntar nu på en salstenta som jag gjorde mot bättre vetande, men får jag inte godkänt på den så har jag bestämt mig för att helt enkelt skippa den kursen och lägga in något annat istället. Salstentor är djävulens påfund om du frågar mig.

Håller tummarna för att du hittar en lösning.
 
I mitt fall kan jag naturligtvis läsa på mindre än 100% men det kommer bli svårt att få avklarat hela kurserna samma år. Det hade ju varit trevligt att få pengar också vilket gör att jag måste gå via f-kassan och läggas som sjukad på 50%.
Nu kanske det inte är aktuellt för dig men det ska gå att få läsa med lägre studietakt och få helt studiemedel. Sedan kan man i efterhand ansöka om att få lånet nedskrivet med det man behövt låna extra för att gå fler terminer. Men alla utbildningar fungerar inte att omvandla till deltid pga. hur de är upplagda.
 
Kan du kanske välja kurser där examinationen inte är salstenta? Jag själv gör så emellanåt, innan jag söker kurserna. Men min examen är allmän så jag har inga kurser jag måste gå riktigt. Väntar nu på en salstenta som jag gjorde mot bättre vetande, men får jag inte godkänt på den så har jag bestämt mig för att helt enkelt skippa den kursen och lägga in något annat istället. Salstentor är djävulens påfund om du frågar mig.

Håller tummarna för att du hittar en lösning.
Vet inte vad det skulle vara för någon kurs. Det tillhör ovanligheterna att det finns någon med alternativ till salstenta. En kurs har vi betat av som var hemtenta i grupp. Enda anledningen var att kursen är helt hopplös och det var standard att minst hälften av eleverna kuggade salstentor och det blev omtenta på omtenta på omtenta (dvs tog mycket tid från de som skulle rätta och göra nya tentor till eleverna) för många elever. Det såg alltså ut så varje år 🤷‍♀️ Kursen var känd som mardrömskurs.
 
Nu kanske det inte är aktuellt för dig men det ska gå att få läsa med lägre studietakt och få helt studiemedel. Sedan kan man i efterhand ansöka om att få lånet nedskrivet med det man behövt låna extra för att gå fler terminer. Men alla utbildningar fungerar inte att omvandla till deltid pga. hur de är upplagda.
Det är ju det jag håller på med nu. CSN säger att jag ska börja hos f-kassan och behöver då något uttalande från läkare för att sedan gå vidare till CSN med f-kassans utlåtande/godkännande.
 
Vet inte vad det skulle vara för någon kurs. Det tillhör ovanligheterna att det finns någon med alternativ till salstenta. En kurs har vi betat av som var hemtenta i grupp. Enda anledningen var att kursen är helt hopplös och det var standard att minst hälften av eleverna kuggade salstentor och det blev omtenta på omtenta på omtenta (dvs tog mycket tid från de som skulle rätta och göra nya tentor till eleverna) för många elever. Det såg alltså ut så varje år 🤷‍♀️ Kursen var känd som mardrömskurs.
Nej jag vet ju inte vad du studerar. Det är bara 90 poäng som behöver vara inom det ämnet man ska ha examen i för att man ska kunna ta en allmän kandidatexamen (plus något på högre nivå). Vad du sen kompletterar med är valfritt. Jag tänker att det bara är att söka på det ämnet du är intresserad av på antagnings sida och se vad du hittar? En del läser ju harry potter kunskap så det finns verkligen allt möjligt att välja på.

Ja vi har också haft sådana kurser. Matte och statistik - jag har tack o lov hyfsat lätt för de ämnena så jag klarade mig.
 
Nej jag vet ju inte vad du studerar. Det är bara 90 poäng som behöver vara inom det ämnet man ska ha examen i för att man ska kunna ta en allmän kandidatexamen (plus något på högre nivå). Vad du sen kompletterar med är valfritt. Jag tänker att det bara är att söka på det ämnet du är intresserad av på antagnings sida och se vad du hittar? En del läser ju harry potter kunskap så det finns verkligen allt möjligt att välja på.

Ja vi har också haft sådana kurser. Matte och statistik - jag har tack o lov hyfsat lätt för de ämnena så jag klarade mig.
De inom det området på den skolan verkar älska salstentor ;) röra mig till långtbortistan för annan skola är inte helt lockande heller pga hjärnan fuckar tillräckligt bara jag byter kurs.
 
Flera gånger har jag tänkt "vem i hela friden vill anställa en person som inte är frisk nog att plugga heltid? Vad ska jag göra när jag har min examen? Gå tillbaka till mitt gamla jobb? Sätta mig i kassan på ICA?".
Vad utbildar du till? Är det ett bristyrke?

Vi anställer ”alla” med examen inom området känns det som. Man får helt enkelt vara glad om man får någon och har inte råd att vara kräsen.
 
Vad utbildar du till? Är det ett bristyrke?

Vi anställer ”alla” med examen inom området känns det som. Man får helt enkelt vara glad om man får någon och har inte råd att vara kräsen.
Det är ett yrke på uppsving kan man säga så det går säkert
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 940
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp