Då livet är slut

Att ta bort en frisk häst är faktiskt mord.

Mord ska väl straffas med fängelse. Jag har ju skickat flera hästar till slakt och anmält detta till förbundet för att tala om det för hästregistret. Men jag har ändå inte fått en polisanmälan för mord på mig och har heller inte suttit i fängelse för detta. Så att slakta en häst kan väl då inte anses för mord :confused:
 
Vad händer med dina hästar om du hamnar på sjukhus ett halvår? Har du någon som tar hand om dom då eller ska de avlivas i det läget också?

En rak fråga utan några värderingar.
 
Nej, inte alls Snuffsis. Då träder nämligen en av mina försäkringar in som jag har vid sidan om min tränarlicens. Den täcker timkostnaden för att göra de vardagliga sysslorna ang skötsel av hästarna, dvs jag kan betala en person för att denne gör mitt vardagliga jobb om jag blir så illa däran :smirk:
 
Men i så fall borde du ju kunna göra samma sak om du dör. Se till att det finns pengar avsatta till att ta hand om hästarna i t.ex två månader. På denna tid borde någon du har tillit till hinna sälja till rätt person.
 
Jag tror nog att du begriper vad jag menar utan att behöva dra en parallell mellan mord/fängelse.
Tyvärr är djuren inget värda i vårt så annars lag tunga samhälle.
Men för den sakens skull tycker jag inte att man öppet skall driva med att det är korrekt att ta bort ett frisk djur.
Om du kan försäkra dig om att dina hästar skulle få vård om du hamnade på sjukhus
i 6 månader, hur kan du vara så säker på att de får det bra då?

Fram för en öppen debatt tack!
Skall det vara korrekt att ta bort ett friskt djur?
Eller talar inte det bara om vår ofantliga egoism att styra det vi betalat för.
 
Tror inte att Gammeln driver det hela, utan det är så han vill ha det.

Med tanke på det överskott på travare det finns och hur många av dem hamnar inte på slakttransporter, eller hos folk son inte tar väl hand om dem så förstår jag att Gammeln hellre vill att de ska slaktas omg. i Sverige.

Själv vet jag att det finns människor runt mig som jag skulle komma överlåta mina hästar åt och som skulle ta hand om dem väl om jag skulle ramla av pinnen nu, men hade jag inte det så skulle jag göra som Gammeln, hellre slakta dem än att det ska hamna hos folk med "noll koll" oavsett om de är friska eller inte.

Varken vi eller ett djur har ont av att dö, men däremot att hamna i orätta händer,
 
Fram för en öppen debatt tack!
Skall det vara korrekt att ta bort ett friskt djur?
Eller talar inte det bara om vår ofantliga egoism att styra det vi betalat för.

Den debatten kan vi inte ta här, för detta är JURIDIK forum :smirk:
 
Men Gammeln har väl inte travare som inte "duger" på banan? det är ju tävlingshästar vi talar om? En fd tävlingstravare förstår jag också om man hellre tar bort.

Eller är det jag som har för höga tankar om dina hästars kapacitet, Gammeln? ;)

Jag har, precis som Domaren, människor jag litar på som jag hoppas tar hand om hästfrågan till mig (får nog ta ett snack med dom om det här...).
 
Men om jag ställer om frågan då.
Skall det vara JURIDISKT korrekt att ta bort en frisk häst?
(Då måste väl frågan ligga rätt, eller???)
 
Ja det tycker jag, vad skulle vara juridiskt inkorrekt med det tycker du??
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 919
Senast: Sirap
·
Samhälle En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: Ramona
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 944
Hästmänniskan Hej på er. Imorgon ska min älskade, underbaraste lilla häst få somna in efter flera år med olika hältor och krämpor. Från början var jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 830
Senast: Tokmaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp