Då livet är slut

Gammeln

Trådstartare
Om jag skriver en lapp att: "Om jag dör så ska mina hästar slaktas omedelbart. NN har då tillåtelse att rekviera en hästtransport till stallet och se till att hästarna transporteras till slakteri för avlivning".

Gäller detta och är det ok.

Hästarna behöver mat och omvårdnad och dessa kan inte stå och vänta på att mitt dödsbo och testamente ska vara "klart" enligt lagen och att advokat ska ha gjort sitt så att säga. Det är ju inga personer som är intresserade att sköta om mina hästar under den tiden.
 
Jag har också skrivit ett "hästtestamente", och frågade då en jurist om vad som gällde.
Nu har jag än så länge "arikiverat" det i mina föräldrars kassaskåp, men den dagen de är borta så måste jag ju göra ett juridiskt riktigt testamente.

Så jag tror det är så att du måste skriva ditt "kontrakt" på sådant sätt att det gäller rent juridiskt.
Annars kan ju din vän "få fan" om hon slaktar dina hästar!

Banker brukar ju tillhandahålla tjänster när det ska skrivas testamente, så hör med dem!
 
Men inte kan hästarna vänta på att nån ska göra en anmälan till banken och att få öppna ett testamente. Dessutom ska väl ALLA vara närvarande då det öppnas och att samla dessa personer för en viss tidpunkt gör man ju inte precis samma dag, ens inom en vecka :confused:
 
Jag menade inte ett testamente, utan bara ngt annat juridiskt gällande dokument som din vän kan ha.
För annars kan väl dödsboet sätta sig på tvären och kräva din vän på ersättning?
 
Det var det jag menade, är denna enkla lapp ok som jag själv skrivit och som NN kan visa upp på ett möte med advokat EFTER utslaktningen :confused:
 
Jaa, jag ser inte varför det inte skulle vara OK...

...för säkerhets skull: Du och NN bör skriva under, och det bör bevittnas av två personer som då skriver under som vittnen.

...på så sätt är dokumentet svårare att förfalska.
 
Har också en hästlapp fast en lite utförligare plan då jag inte vill att hon går till slakt, om hon inte hunnit bli gammal förstås. Men i dagsläget ser jag helst att hon går tillbaka till uppfödarna.
 
A Du skriver ett vanligt testamente, där du klargör vad som skall göras med dina hästar efter din död.
B Du kan, om du anser det nödvändigt, lämna direktiv i förseglat kuvert, "att öppnas om något händer dig och du därför inte kan sköta hästarna själv", till någon granne, släkting etc. Alt bara öppet meddela detta till berörda parter.

C Jag hoppas verkligen inte, att du menar, att hästarna skulle slaktas, bara för att du själv inte kan ta hand om dom???

LIA
 
A är uteslutet eftersom man aldrig öppnar ett testamente samma dag man dog.

B är då enda alternativet döck EJ ett öppet meddelande eftersom Kopparberg hade en desäng ang att nån på jävulsskap slaktar dom pga av dom trodde jag var död, fast jag egentligen var bortrest :crazy:

Detta är ju den lapp jag undrar om den är juridiskt laglig i alla lägen utan att nån kommer i kläm.

C De kan inte gå tillbaka till uppfödaren eftersom jag själv är uppfödare till dom alla :smirk:. Dessutom ska dödsboet icke sälja dom på nån aktion etc. Så jag tar dom hellre med mig till den andra sidan :)
 
Min tanke var att kombinera A och B.
A Varför stressen?

B Är du bortrest, förutsätter jag att du hursomhelst ordnat med tillsyn? Om inte annat är våra kära myndigheter tvungna att ordna med basskötsel.
Även en lapp enligt B är ju att betrakta som ett testamente.

C ?!? Herreje ... skicka hit dom, vettja! Skall nog se till att dom hamnar på rätt ställe-en. :o

Tro det eller ej, det finns fler än bara du (och jag ;) ) som kan ta hand om hästar på ett bra sätt! Att inte tillåta sina djur att leva vidare, bara för att man själv lämnar in, är botten av själviskhet! Förlåt så mycket, men det är min åsikt. Sådant borde ha försvunnit för c:a 1000 år sedan ihop med asatron.

LIA
 
Kanske har Gammeln här på forumet sett så mkt avarter av hästägare, att han väljer att slakta i stället? Så inte hans älskade hästar kommer i händerna på ngn idiot?

Kan ju säga själv efter tiden här på forumet, att jag nu i högre grad överväger slakt än försäljning av mina hästar! :crazy:
Om jag inte på ngt sätt kan ordna så några jag känner och litar på tar över mina hästar.

Det finns MÅNGA här på forumet jag anser jag hellre skulle slakta mina hästar än sälja till...
 
Det enda rätta för dig är att skriva att JAG ska ha hand om hästarna.Jag tar hand om dom själv,det vet du! :)


/Annelie
 
Det finns alla sorters häst/djur-ägare, såväl i Bukefalos som i verkligheten. Jag håller med om att det är ett elände att hitta någon, man vill sälja till. Ibland önskar jag att man kunde bortse från allt utom prislappen. ;)
Men det går ju inte, så därför går lillbusan kvar här tills vidare.

Ändock vill jag tro att dom olämpliga människorna är i minoritet, och att de flesta hästar har ett någorlunda bra liv.

Skulle jag själv trilla av pinn, hoppas jag att vännerna runt omkring ser till, att djuren hamnar hos rätt folk.
Men ett testamente kanske inte vore fel. Kan man koppla till villkor tro? T ex, den som övertar Lotta får samtidigt disponera en summa pengar till hennes upphälle, så länge hon lever. Överblivna pengar går till Hästars Värn(?). Lotta är utdömd pgav ryggmärgsskada, men hon är en underbar kuse och trygg vagnshäst.

LIA
 
känner du ingen du tyscker är värd dina hästar? Som skulle ta hand om dom bra?
Det är några få personer som skulle kunna få min häst om jag inte skulle kunna ha kvar honom.
 
Sista vilja och testamente borde ju vara samma sak.
Alltså: för att ett testamente ska vara riktigt i juridsik mening krävs:

* Att testamentet är skriftligt
* Att du har två vittnen som skriver under (myndiga)
* Att du är över 18 år

Det är vad jag känner till efter en 50 poängs kursi rättskunskap...
 
Givetvis finns det fler än jag som kan ta hand om min hästar
(Även om jag själv anser att jag gör det bäst ;) )
Mina hästar skall skänkas och inte behöva dö p.g.a. min egoism. Med mina häster fäöljer en fond, som går till att försörja dom. Summan på fonden bestämmer man ju själv, men min är väl tilltagen.
Tror att kan man välja den bästa omsorgen för sina hästar och samtidigt se till att de inte kostar förvaltarna något
så har man gjort så mycket man kunnat.

Jag anser mig inte ha rätt att råda över mina hästars liv.
Att ta bort en frisk häst är faktiskt mord.
 

Liknande trådar

Samhälle En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det...
Svar
9
· Visningar
1 740
Senast: Ramona
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 874
Hästmänniskan Hej på er. Imorgon ska min älskade, underbaraste lilla häst få somna in efter flera år med olika hältor och krämpor. Från början var jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 809
Senast: Tokmaja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp