Då var det dags igen

H

Häst 2004

:confused: :confused: :confused: :cry:

Har släppt mitt sto på bete!
Samma jobbiga beteende när vi ska ta ut henne ur hagen som förra året, ska inte följa med, springer rakt på mig, kan ej stå stilla så att vi kan kolla sår osv...
Jag tar fram hjälm, kedja, longerlina o pisk.
Känns som att vi börjar om från början med vår markträning....
Som tur är lyckas jag ganska snabbt att få med mig henne, går fram o tillbaka o gör vändningar mm , klappar o berömmer, hon får godsaker o vi släpper in henne igen! I dag när vi hämtade henne var hon betydligt lugnare - men är ändå väldigt kaxig mot mig - känns inte kul ! Vi gick en lång runda utan ngn större problem förutom vändningarna som ska ske bort från hagen där kompisarna går - där trilskas hon rejält - jag lyckas ändå få min vilja igenom! När vi kommer tillbaka och är utanför hagen igen ignorerar hon mig igen - börjar studsa , springer framför mig osv. Blir så jäkla förbannad att jag dänger till henne med longerlinan i sidan och mot huvudet och går fram o tillbaka och ger mig inte förrän hon helt lungt kan gå där och vända åt båda håll utan problem! Och efter det blir hon helt plötsligt helt spak ( efter att jag dängt till henne med linan) hon sänker huvudet och går bredvid mig from som ett lamm....
Men ska jag verkligen behöva ta till de här metoderna för att hon ska lyssna på mig ? (Ska tillägga att jag inte använder pisken utan har den endast i handen o visar henne den) tycker att jag fick gå väldigt långt idag, vifta o dänga med linan , usch , gillar inte att ta i så.... Har tränat mycket markträning med henne o på hemmaplan funkar det BRA, men tydligen var inte mitt ledarskap helt befäst???
 
Sv: Då var det dags igen

Troligtvis ser hon dig inte som en självklar ledare och känner sig därför inte trygg med dig precis som du själv skriver.. Det är bara att sätta igång med ledarskaps övningar. Det borde finnas en hel del tips inne på NH-forumet. Lycka till!!
 
Sv: Då var det dags igen

Har tränat mycket med henne från marken! Har dessutom tagit hjälp av duktiga tränare och det har fungerat väldigt bra .
Har kännts som om hon respekterar mig som ledare, har gått många o långa rundor med henne lungt snett bakom mig !
Jag har iof märkt att det inte har fungerat lika bra när det kommer andra saker som distraherar henne, men då har det räckt att jag sagt till henne så har hon direkt fogat sig !
Men det är kanske skillnad när de släpps på bete o kommer mer i frihet!? Hon är mycket svårare o nå!
Men jag tränar vidare med henne !
Tack för svar!
 
Sv: Då var det dags igen

Men va tråkigt att höra :(

Allt har ju verkligen fungerat kanon i höst/vinter/vår....
Hur är hon om någon annan går in och hämtar henne?


Skicka henne till mig så ska jag tukta henne :devil:
(som om inte jag har nog med bråkiga hästar :angel: )
 
Sv: Då var det dags igen

Hej hej :)
Väntade på att du skulle svara :)

Det går ju mycket bättre än förra sommaren, och att gå in o hämta henne är inga problem...( Det är ingen annan som provat ännu )Fast jag hade inte väntat mig att hon skulle kaxa mot mig igen... Än så länge har jag fått min vilja igenom, och jag ger inte upp än:devil:
Men visst blir jag besviken när hon faller tillbaka igen:crazy:

Kan tänka mig att du har nog med din "ängel" :)
 
Sv: Då var det dags igen

Det är bara att kämpa på som du gör, ge inte upp!!
Se det positivt att det inte är lika illa som förra sommaren, för då var hon HEMSK!!

Klart hon testar dig, det kommer hon nog alltid göra :angel:
 
Sv: Då var det dags igen

Jovisst, jämför jag med förra sommaren så ....

Och jag får nog inse att hon kommer testa o sätta mitt tålamod på prov hela tiden, mer el mindre....


Än så länge håller jag ut:) Är ju så glad för henne:love:

Men när det är motigt finns ibland funderingar på byte till D-ponny, valack :rofl:
 
Sv: Då var det dags igen

Vad är det för häst du har?

Häst 2004 skrev:
Jovisst, jämför jag med förra sommaren så ....

Och jag får nog inse att hon kommer testa o sätta mitt tålamod på prov hela tiden, mer el mindre....


Än så länge håller jag ut:) Är ju så glad för henne:love:

Men när det är motigt finns ibland funderingar på byte till D-ponny, valack :rofl:
 
Sv: Då var det dags igen

Häst 2004 skrev:
Men när det är motigt finns ibland funderingar på byte till D-ponny, valack :rofl:

Du kan få min!:smirk: Vill inte stå uppbunden, blir knäpp av flugor, bromsar och mygg och är "rädd" för flugspray. INGET fungerar, han är har ett väldigt tufft psyke och svår att säga till, reagerar för inget. Inte heller rädd för något utan låtsas bara...:mad:

För övrigt är han en urgo skogsmulle som är hur trygg som helst att rida ut på:love: . Däremot lat och tappar gnistan i paddock. Och trots detta vill jag inte sälja honom... jag är väl knäpp antar jag:cool:
 
Sv: Då var det dags igen

Ett envist sådant :d
Men väldigt snäll o trevlig när man får henne med sig :love:
 
Sv: Då var det dags igen

OK :-)

Lät precis som ett 2-årigt nordsvenskt brukssto i min omedelbara närhet :angel:

Har tränat mycket hantering under våren men släppte henne på bete den 27/5, har sedan dess inte tagit henne ur hagen, bävar inför juli då vi måste börja repetera träningen inför premieringen i augusti :eek:

Vimsan skrev:
Kan svara åt Häst 2004 ;)

Det är ett sjuårigt halvblods sto.
 
Sv: Då var det dags igen

Jag har fått för mig att sto är mer besvärliga än valackar, har säkert att göra med deras brunst.... De får väl pms liksom vi :D

I eftermiddags kunde vi lungt ta henne ur hagen - däremot väldigt svårt att få henne o stå still när vi skulle borsta o göra henne iordning ( sonen skulle skritta henne en liten runda ), när vi väl kom i väg, jag på cykel och sonen till häst gick det bara bra , hon gnäggade några ggr åt de andra, var annars hur snäll som helst !
När vi kom tillbaka efter ridturen var hon lugn som en filbunke trots att kompisarna gnäggade efter henne... Vi kunde lungt pyssla om henne, leda henne i grimma o grimskaft:love:
Hon slutar aldrig att förvåna mig denna häst... Fattar inte varför hon måste testa och åter testa!? Det värsta är när hon tränger mig med bogen, ngn som har ngt bra tips hur jag ska göra då ?

Svar till Vimsan:Jag letar sadel för fullt, har hittat en hippo ( samma som Zandro har ) Försöker hitta en på närmre håll så att jag kan prova...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 910
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp