Bukefalos 28 år!

Då var det vinter (o sulor)!

morris

Trådstartare
Jag antar att det här är ett ämne som kommer upp varje år, men, men...
I helgen ska hovis för första gången sätta på snösulor på pållarna, o jag håller tummarna för att de ska fungera. Jag är evinnerligt trött på styltor under ridturerna... :mad:

Vad är er erfarenhet av sulor? Jag vet att de funderar bra på is-hästar men hur är det med dem med större hovar? Nån skillnad? Håller de även bort snön när de går i hagen?
 
Stor skillnad ! Visst kan det bli lite små-styltor men de faller av av sig själva.
Har man en gång haft snösulor så vill man inte vara utand dem en endaste dag vintertid.
 
När jag har skor på hästen under vintern så har jag alltid snösulor på också. Det är inte 100% fritt från styltor men det är mycket bättre än utan i alla fall.
Min kuse har Stora fötter och det spelar ju in det också :)
 
Åh, vad tevligt!
Min pålla har rätt stora hovar, så jag var lite orolig för att sulorna inte ska hjälpa...
 
Det finns både hela sulor osså dom som ser ut som en hästsko med luftkanal längt in. Dom sistnämnda är helt klart att föredra, har aldrig upplevt styltor med dom. OCh ja, dom slipper även styltor i hagen. :)
 
Måste lägga mig i och slå ett slag för barfotakusar vintertid! Inga styltor, bra vassa kanter som funkar som brodd, skönt för häst och hovmekanism...

Nu får jag väl stryk... :D
 
VÄLDIGT många hästar kan tyvärr inte gå barfota ens vintertid om de ska ridas, då de blir ömfotade.
Det beror också mycket på var i landet man bor, hurdana vintrar man har. HÄR t.ex har vi sällan mer en några cm snö, om ens det. Den frusna buckliga marken är VÄRRE att gå på än om det är snö eller inte fruset.
Och det är bara dumt att plocka av skorna för några veckors vinterföre om hästen går skodd övriga delar av året.

Min erfarenhet är att med snösulor på och ordentligt med broddar (när det är snö och/eller isigt) så kan man rida i ALLA väder och underlag...
 
Väldigt stor skillnad! Min lilla flicka har 5:or och hon har aldrig några problem med några styltor. Lycka till!

MVH/ Zanna :rofl:
 
Min häst kan inte gå barfota eftersom han har haft väldigt sneda ben som liten och fortfarande sliter snett om han inte har skor. :(

M.
 
barfota är inte så mkt bättre. det är hemsk halkigt då. (jag har haft barfota hästar)

då föredrar jag brodd och sulor
 
Nej, man kan förstås inte ta av skorna på en häst som har problem med ömfotadhet. Inte heller är det väl särskilt lämpligt i de södraste landskapen där det, precis som du säger, är störst problem med bucklig, frusen mark. Jag vet inte exakt hur en snösula ser ut, men jag kan tänka mig att en vanlig, hel sula snarare är till gagn för hästar under den buckliga perioden.

Själv låter jag mina hästar gå oskodda under vintertid (och även under sommarbetet) dels för att jag vägrar ha brodd i hagen och tycker att det är mycket obehagligt att släppa ut obroddade hästar i en isig hage, dels för att jag är av den skolan som anser att en väl arbetande hovmekanism är till godo för alla hästar och därför i möjligaste mån vill låta dem gå barfota. Jag avser då längre perioder på minst två månader (och bara för hästar som inte blir ömfotade av barfotagång).
 
Snösulor är toppen! :bow: Vinterskott är inte riktigt vinterskott om pålle inte fått snösulor också ;).

Jag använder sådana med luftkanal, de är svarta och är 'armerade' med ett tunt nät inuti. De håller MINST en vintersäsong, ofta två.
 
Hur snösulor ser ut ser du om du klickar på länken jag hade i mitt förra inlägg.

Om hästen inte behöver sulor pga ömhet i vanliga fall så klarar den sig utmärkt med dessa sulor även vintertid. Man undviker gärna hela sulor om man inte MÅSTE ha dem. Snösulorna lämnar ju hoven "öppen" och fyller ändå en BRA funktion. :)
 
Mina erfarenheter är att de fungerar väldigt bra. Det blir nästan aldrig styltor, och om det skulle börja packa sig snö så faller det ur inna det hinner bli så mycket att de stör hästen. Oftast är min hästs hovar tomma när han kommer in från hagen/ridtur. Förra vintern tog jag bort en stylta under hela snö-tiden om jag inte minns fel. :)
 
Jag tycker jag kan rekommendera Hippogripskorna. De är av en blandning av gummi etc, annonserade i ridsport o köpte dem på Globen då det var Sth Horse Show.

Lena
 
Jag har runt om. Varför snåla med att bara ha fram?

Jag funderar just om jag skulle ringa hovis o be honom slå på gummiskor denna vintern oxå. Det var himla bra förra året. Får fundera vidare på det någon dag till.
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 577
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 130
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 928
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp