Då var vinterdepressionen här

Yay! Not!! Jag visste att den skulle komma men hoppades ändå att jag skulle slippa. Tji fick jag 😞 Jag är ännu tröttare än jag brukar och har nästan konstant ångest och känner hopplöshet och att allt är meningslöst. Jag har ingen matlust och har tappat nästan 2kg på två veckor och dricker inte tillräckligt heller vilket såklart gör att jag blir ÄNNU tröttare och får huvudvärk. Att jag blev rätt dålig efter covidvaccinationen förra veckan har ju inte gjort saken bättre för nu blir jag andfådd för minsta lilla också, men det hoppas jag att det släpper snart.

Jag vet inte hur jag ska klara vintern när jag är så dålig redan innan den ens har börjat. Det är nästan så det känns skönt att två av hundarna måste vila pga skador för då slipper jag ha lika dåligt samvete för att det inte blir några långpromenader.

Jag äter redan d-vitamin och en massa andra kosttillskott så tror inte att jag kan lägga till något där och att öka elvanse har inte heller gjort någon större skillnad.

Mest en gnälltråd för tyvärr tror jag inte att det finns något som kan göra allt bättre 😞
 

Jag hade verkligen behövt äta för jag är jättehungrig, matt och huvudet dunkar och alvedon hjälper inte men bara jag tänker på mat så tar det stopp och hungern försvinner tills jag slutar tänka på den. Då kommer den tillbaka tills jag börjar fundera på att äta igen. Inte ens hallonmousse, milkshake eller jordgubbscheesecake vill jag ha och det brukar jag ha ständiga cravings över i vanliga fall. Ätstörningen inom mig jublar såklart över viktnedgången men jag vill ju gå ned i vikt på ett hälsosamt sätt genom att träna och äta rätt och inte genom att svälta mig. Jag är dessutom jätterädd att sabba ämnesomsättningen ännu mer så jag går upp ännu lättare i vikt i framtiden än vad jag redan gör
 
Något som är positivt är iallafall att jag har bara två marsvin kvar och de bor numera i köket och både jag och marsvinen trivs jättebra med det! Det är så skönt att slippa släpa mig ned i djurrummet varje dag! Visst, deras bur är inte alls lika stor nu men jag märker att de gillar uppmärksamheten de får så jag tror inte att de bryr sig så mycket. Epica sover ändå för det mesta så hon hade nog trivts även i en ännu mindre bur bara hon haft ett hus hon gillat. Nosti far upp och ned i rampen som en galning och han hade behövt en kompis med lika mycket energi som han har så snart ska jag åka till en uppfödare och titta på en hona och se om vi klickar med varandra. Jag har flera erbjudanden men jag tar det ett djur i taget för jag vill inte skaffa mer än en till och om jag tittar på flera så kommer jag att bli frestad att köpa mer än en och det vill jag inte. Så det måste verkligen klicka 100% med den nya så det inte blir fel
 
Jag hade verkligen behövt äta för jag är jättehungrig, matt och huvudet dunkar och alvedon hjälper inte men bara jag tänker på mat så tar det stopp och hungern försvinner tills jag slutar tänka på den. Då kommer den tillbaka tills jag börjar fundera på att äta igen. Inte ens hallonmousse, milkshake eller jordgubbscheesecake vill jag ha och det brukar jag ha ständiga cravings över i vanliga fall. Ätstörningen inom mig jublar såklart över viktnedgången men jag vill ju gå ned i vikt på ett hälsosamt sätt genom att träna och äta rätt och inte genom att svälta mig. Jag är dessutom jätterädd att sabba ämnesomsättningen ännu mer så jag går upp ännu lättare i vikt i framtiden än vad jag redan gör

Kan du tvinga dig att äta fast du inte känner dig hungrig just då? Tror (från vad jag kommer ihåg av dina tidigare trådar) du skulle må bra både fysiskt och psykiskt av att följa ett matschema med åtminstonde 2-3 regelbundna mål varje dag.
 
Kan du tvinga dig att äta fast du inte känner dig hungrig just då? Tror (från vad jag kommer ihåg av dina tidigare trådar) du skulle må bra både fysiskt och psykiskt av att följa ett matschema med åtminstonde 2-3 regelbundna mål varje dag.
Jag har jättesvår att tvinga mig och speciellt att tvinga ned nyttig mat (det finns i princip ingen enkel nyttig mat jag tycker om 😕). Samtidigt så kan jag inte ha god mat hemma för då nästan hetsäter jag tills det tar slut.
Jag lyckades få ned ett par chokladpannkakor till slut men det är det enda jag har ätit idag.

Jag tror också att jag hade kunnat må något bättre om jag åt ordentligt men jag vet inte hur
 
Nu har jag lyckats peta i mig lite linssoppa också men klarade inte att äta allt. Det hjälpte dock direkt lite mot huvudvärken.
Kan inte sova vilket är väldigt jobbigt eftersom jag måste upp i tid imorgon för hundarna ska till fysioterapeuten. Jag har haft fullt upp hela kvällen så har inte kunnat förbereda alls i princip så jag måste göra allt imorgon bitti och jag är typ död på morgonen. Där är jag väldigt tacksam över att jag har elvansen för utan den så tar det flera timmar innan jag är någorlunda vettig i skallen.
Positivt är iallafall att det jag fått gjort ikväll är att ha fått sålt all webbing jag haft liggande. Var tvungen att beställa typ hur mycket som helst för att få rätt rosa färg till mina hundar men nu har jag fått in vad allt kostade plus lite extra så mina hundars selar blir nästan gratis 😁 Nu väntar jag bara på att strassen ska komma också och sedan ska jag försöka hålla mig ifrån att göra fler selar till dem för nu har de massor 😅
 
Somnade vid 4.30 och vaknade vid 7.30 😑 Vet inte riktigt hur jag ska klara att åka till fysioterapeuten utan att krascha men hundarna måste dit så det är bara att bita ihop och ta kraschen när jag kommer hem. Funderar på om jag ska gå och köpa en cheesecake så jag iallafall kan få i mig något att äta innan jag kör
 
Somnade vid 4.30 och vaknade vid 7.30 😑 Vet inte riktigt hur jag ska klara att åka till fysioterapeuten utan att krascha men hundarna måste dit så det är bara att bita ihop och ta kraschen när jag kommer hem. Funderar på om jag ska gå och köpa en cheesecake så jag iallafall kan få i mig något att äta innan jag kör

Hur har det gått i dag?
 
Det gick bra hos fysioterapeuten! Båda hundarna har gjort framsteg men det är fortfarande en bit kvar på båda så ny tid i slutet av månaden och tills dess har vi fått lite övningar att göra hemma.

Jag själv var väl inte i världens bästa skick men med hjälp av ångestdämpande och elvanse lyckades jag ta mig igenom dagen. När jag kom hem var det nästan raka vägen till sängen och sedan halvslumrade jag till kvällskissen med hundarna och sedan somnade jag faktiskt tidigt och sov hela natten.

Idag har jag också varit iväg hela dagen så är helt slut och har ångest för det. Jag skulle till marsvinsuppfödaren till helgen var tanken men min vän skulle dit idag och hämta hö eftersom hon ändå skulle till veterinären och det blir bara ett par mils omväg så istället för att åka till helgen och lägga en massa extra pengar på bensin så följde jag med idag som chaufför istället för min väns man. Så vi var först hos veterinären ett bra tag men sedan hade vi ändå några timmar att slå ihjäl för uppfödaren kunde inte förrän hon slutade jobbet så vi åkte ned till Stoff&stil för att kolla tyg är alltid kul. Jag hittade rosa tyg med katter som ska bli en ny sweatshirtklänning för min gamla är så urtvättad och lite småsaker som är bra att ha.
Sedan var det äntligen dags att åka till uppfödaren och jag fick med mig världens sötaste lilla texelflicka hem 😍 Hon är bara fem månader men har redan en jättebra kropp och så bra päls och typ så jag kommer förhoppningsvis kunna ställa ut henne med bra resultat! Lite försiktig men ändå nyfiken när hon satt i famnen och drog sig inte undan när jag klappade så det känns som att det finns bra potential där också! Uppfödaren hade en annan hona också men jag föll pladask för denna 😍 Hon heter Cookie Dough i stamtavlan men hon kommer att få ett annat vardagsnamn. Det lutar starkt åt Ailyn men jag funderar även på Noora och Floor.
 
00937E7C-C8DF-453D-97B2-1CA5A7363E7D.jpeg
 
Jättesöt! :love: :love: :love: Grattis!

Låter som en lång och "tuff" dag, ja - hoppast du kan vila upp dig ordentligt i helgen då, nu som du inte behöver åka iväg till uppfödaren under helgen. :)
 
Helgen var inte rolig. Ailyn vägrade äta så jag och min vän turades åt att mata till hon kom igång igen efter 1,5 dygn. Pga det så valde jag att avbryta karantänen och ringormsbehandlingen och helt enkelt hålla tummarna. Jag litar på att uppfödaren inte med vetskap säljer smittade djur men ringorm är lurigt och kan ligga dolt låååång tid så det kan till och med redan finnas hos mig men att det inte brutit ut på mina djur. Sanering och behandling är ett helvete så jag hoppas verkligen att det inte ligger och lurar 😓
Ailyn är iallafall pigg och glad igen och Nosti gillar henne skarpt. Epica är inte lika pepp men Nosti är jätteduktig och går emellan dem så fort någon börjar gruffa. Ailyn är helt sjukt fin! Tyvärr har Nosti tuggat på hennes päls och jag hoppas verkligen att han inte tänker fortsätta med det för jag vill verkligen kunna ställa ut henne!

På fredagen var jag på praktiken och sedan har jag varit däckad hela helgen och har inte ens orkat träffa pojkvännen 😞
Idag har jag fått mycket gjort men jag har verkligen fått tvinga mig och är helt slut nu så vet inte hur jag ska orka ta den sista tvätten. Och av någon anledning så fick någon av hundarna för sig att pissa i min nybytta säng 😫 Så yay 😑
 
Såhär bor grisarna nu ☺️ Ursäkta allt skräp på golvet. Städade buren innan idag men kraschade innan jag kunde städa golvet. Alla springer upp och ned i rampen men Epica trivs bäst på övervåningen och Nosti på golvet. Ailyn verkar hittills föredra golvet men jag har sett henne på övervåningen och i rampen flera gånger. Buren känns dock lite liten för tre så jag får se om jag bygger ut den in under bordet
61B280DD-2415-4420-AE59-DD4D8032604F.jpeg
 
Jag håller på att gå igenom alla bilder på datorn och sortera dem och fy vad jobbigt det är att se bilderna där jag vägde 5kg mindre :cry: Att fem små sketna kilon kan göra så mycket i utseendet och känslan över sin kropp
 
Jag håller på att gå igenom alla bilder på datorn och sortera dem och fy vad jobbigt det är att se bilderna där jag vägde 5kg mindre :cry: Att fem små sketna kilon kan göra så mycket i utseendet och känslan över sin kropp

Sitter precis och tittar på ett program på Netflix där några kvinnor jobbar på att bli vän med sina egna kroppar. Det är ju tyvärr så att vi ofta har helt orealistiska förväntningar på hur vi ska/vill se ut...

Istället för att fokusera på de delar vi inte är helt nöjda med, så borde vi lyfta fram det vi gillar med våra kroppar. :heart

Om du blir ledsen av att titta på bilderna, tycker jag du ska låta bli. Gör det en annan dag istället, och försök njuta av hur fina de är och hur fin DU är.
 
Sitter precis och tittar på ett program på Netflix där några kvinnor jobbar på att bli vän med sina egna kroppar. Det är ju tyvärr så att vi ofta har helt orealistiska förväntningar på hur vi ska/vill se ut...

Istället för att fokusera på de delar vi inte är helt nöjda med, så borde vi lyfta fram det vi gillar med våra kroppar. :heart

Om du blir ledsen av att titta på bilderna, tycker jag du ska låta bli. Gör det en annan dag istället, och försök njuta av hur fina de är och hur fin DU är.
Jag tycker inte att jag har orealistiska förväntningar. Det jag stör mig allra mest på är att jag är så otränad och att jag inte klarar att göra något åt det trots att det borde vara så lätt att lägga in lite yoga, promenader, cykling och stretching varje vecka. Men jag klarar inte det hur gärna jag än vill och det får mig att känna mig så förbannat oduglig 😭 Jag tror faktiskt inte att jag hade brytt mig lika mycket om vågen om jag bara hade kunnat träna så jag inte är så dallrig. Trots att jag är ganska smal så har jag ändå mycket fett som dallrar eftersom jag verkligen har noll muskler.

Sedan hade det såklart varit allra bäst om jag bara accepterat att det är såhär jag ser ut och varit nöjd med det men jag kan inte 😞

Och titta på alla bilderna måste jag tyvärr för jag måste hinna sortera och datummärka alla innan datorn går sönder och det är massor av minnen som kommer upp som jag inte vill att de ska komma upp men just nu har jag inget val 😞
 
@sorbifolia Men överlag håller jag med dig om att samhället överlag har helt skeva och orealistiska kroppsideal. Det är så sjukt med all redigering som görs för att få fram kroppar som kanske 0,1% av världens befolkning har naturligt och i vissa fall (framförallt från Kina, Japan och Sydkorea om man går efter instagram) är det helt omöjliga ideal att nå oavsett vad man gör
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 472
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 460
Senast: karl_h
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp