Då var vinterdepressionen här

Yay! Not!! Jag visste att den skulle komma men hoppades ändå att jag skulle slippa. Tji fick jag 😞 Jag är ännu tröttare än jag brukar och har nästan konstant ångest och känner hopplöshet och att allt är meningslöst. Jag har ingen matlust och har tappat nästan 2kg på två veckor och dricker inte tillräckligt heller vilket såklart gör att jag blir ÄNNU tröttare och får huvudvärk. Att jag blev rätt dålig efter covidvaccinationen förra veckan har ju inte gjort saken bättre för nu blir jag andfådd för minsta lilla också, men det hoppas jag att det släpper snart.

Jag vet inte hur jag ska klara vintern när jag är så dålig redan innan den ens har börjat. Det är nästan så det känns skönt att två av hundarna måste vila pga skador för då slipper jag ha lika dåligt samvete för att det inte blir några långpromenader.

Jag äter redan d-vitamin och en massa andra kosttillskott så tror inte att jag kan lägga till något där och att öka elvanse har inte heller gjort någon större skillnad.

Mest en gnälltråd för tyvärr tror jag inte att det finns något som kan göra allt bättre 😞
 

Just nu sitter jag med helt sjukt shoppingbegär för jag har fått in några extra hundralappar jag inte räknat med och jag har så mycket grejer jag vill ha! Jag behöver egentligen inget av det utan det är ”bara” villhöver, men pga medicinerna så känns det typ som att jag kommer att dö om jag inte får grejerna jag vill ha.

Jag vet att jag borde skicka alla pengar till mamma direkt så jag inte kan köpa något men just nu klarar jag inte det trots att jag vet att jag troligen snart kommer att behöva köpa en ny dator om nuvarande fortsätter som den gör nu. Min telefon gick sönder förra veckan och där hade jag sådan extrem tur att jag fick en telefon till superpris från en bukefalist och de pengarna jag då sparade in genom att inte behöva köpa en helt ny telefon hamnade på veterinärkontot utan att jag handlade upp dem så där känner jag mig duktig! Så nu borde jag verkligen göra samma sak med pengarna jag har fått in nu men det är så svårt 😫
 
Nu satte jag faktiskt över pengarna! Att skriva i tråden var nog sparken jag behövde för att ta mig i kragen. Jag har 350kr kvar men de ska räcka till mat och allt annat som skulle behövas så de kan jag inte shoppa upp på villhövergrejer
 
Ätit för mycket spagetti och har halvt panik nu för jag hade glömt att jag åt pizza igår
 
Nu satte jag faktiskt över pengarna! Att skriva i tråden var nog sparken jag behövde för att ta mig i kragen. Jag har 350kr kvar men de ska räcka till mat och allt annat som skulle behövas så de kan jag inte shoppa upp på villhövergrejer
Vad bra! 👏😁

Ätit för mycket spagetti och har halvt panik nu för jag hade glömt att jag åt pizza igår

Du, det spelar ingen roll. Verkligen. Du behöver inte tänka på vad du åt i går, det inverkar inte på vad du kan äta i dag. Ingen friska människor (som inte har en ätstörning) tänker så. Om du ätit så mycket att du är dålig så får du ta det lugnt tills det går över, finns inget annat att göra. Gjort är gjort. Försök mäta upp mängden innan du lagar till spaghettin nästa gång, kanske? 🙃 Jag ääääälskar spaghetti, så jag kan äta typ hur mkt som helst, men brukar försöka göra en "lagom" portion, har lärt mig ungefär hur mycket nu efter lite testande. 😅
 
Jag har ingen diagnostiserad ätstörning och passar varken in på anorexi, bulimi eller ortorexi men någon ätstörning och skev kroppsuppfattning har jag ju säkert.

Just nu har jag panik för jag har ätit så jävla mycket de sista dagarna men jag har inte orkat röra mig knappt alls för jag är så trött hela tiden och kylan gör allt så mycket värre. Det är iskallt hemma för elen är så dyr så jag vill inte göra någonting för jag fryser, samtidigt så hade jag ju inte frusit så mycket om jag rört på mig. Men jag orkar inte röra på mig. Så fort jag gör något som kräver energi så får jag sota för det dagarna efter för då är jag helt slut, har ångest och ont i kroppen. Oavsett hur mycket jag än vilar så verkar inte kroppen kunna återhämta sig och hjärnan blir bara mer och mer potatismos för varje vecka känns det som
 
Jag har ingen diagnostiserad ätstörning och passar varken in på anorexi, bulimi eller ortorexi men någon ätstörning och skev kroppsuppfattning har jag ju säkert.

Just nu har jag panik för jag har ätit så jävla mycket de sista dagarna men jag har inte orkat röra mig knappt alls för jag är så trött hela tiden och kylan gör allt så mycket värre. Det är iskallt hemma för elen är så dyr så jag vill inte göra någonting för jag fryser, samtidigt så hade jag ju inte frusit så mycket om jag rört på mig. Men jag orkar inte röra på mig. Så fort jag gör något som kräver energi så får jag sota för det dagarna efter för då är jag helt slut, har ångest och ont i kroppen. Oavsett hur mycket jag än vilar så verkar inte kroppen kunna återhämta sig och hjärnan blir bara mer och mer potatismos för varje vecka känns det som

Men du...? Att frysa tar ju jättemycket energi. Så det är inte alls konstigt att du inte lyckas återhämta dig om du fryser hela tiden.... Kan du ha åtminstonde ett varmt rum? Eller gå med jacka och mössa inne så du håller dig varm?
 
Men du...? Att frysa tar ju jättemycket energi. Så det är inte alls konstigt att du inte lyckas återhämta dig om du fryser hela tiden.... Kan du ha åtminstonde ett varmt rum? Eller gå med jacka och mössa inne så du håller dig varm?
Fast så var det redan innan det blev kallt också, men kylan gör det ännu värre såklart. Jag har satt igång ett element nu men jag kan bara ha igång det ibland för förra året tredubblades elkostnaden när jag hade elementet igång och i år är den redan dyrare än normalt trots att jag inte haft någon värme alls igång. I vanliga fall brukar jag ha det varmt i badrummet.

Jag betalar ingen el i min lokal så tanken är att jag ska ha det varmt där för att få ned mig dit så jag kan träna hundarna och mig själv för det är där jag har cykeln men jag känner mig själv så med 99,9% säkerhet så kommer jag bara att ligga under dubbla täcken hemma istället och vara sur på mig själv
 
Fast så var det redan innan det blev kallt också, men kylan gör det ännu värre såklart. Jag har satt igång ett element nu men jag kan bara ha igång det ibland för förra året tredubblades elkostnaden när jag hade elementet igång och i år är den redan dyrare än normalt trots att jag inte haft någon värme alls igång. I vanliga fall brukar jag ha det varmt i badrummet.
Hur kallt har du det i lägenheten utan någon värme alls på? Du kanske kan använda elfilt när du sitter i soffan? Vet inte hur mycket el en sådan drar, men det borde ju vara långt mindre än ett element i alla fall.
 
Fast så var det redan innan det blev kallt också, men kylan gör det ännu värre såklart. Jag har satt igång ett element nu men jag kan bara ha igång det ibland för förra året tredubblades elkostnaden när jag hade elementet igång och i år är den redan dyrare än normalt trots att jag inte haft någon värme alls igång. I vanliga fall brukar jag ha det varmt i badrummet.

Jag betalar ingen el i min lokal så tanken är att jag ska ha det varmt där för att få ned mig dit så jag kan träna hundarna och mig själv för det är där jag har cykeln men jag känner mig själv så med 99,9% säkerhet så kommer jag bara att ligga under dubbla täcken hemma istället och vara sur på mig själv

:heart

Kan du ställa iordning en mysig fåtölj med varm gosig filt eller något liknande nere i lokalen? Då kanske steget att ta sig dit blir lite mindre?
 
Hur kallt har du det i lägenheten utan någon värme alls på? Du kanske kan använda elfilt när du sitter i soffan? Vet inte hur mycket el en sådan drar, men det borde ju vara långt mindre än ett element i alla fall.
Jag har ingen termometer men tillräckligt kallt så att folk påpekar det när de kommer hit och så till och med den inte frusna hunden vill ligga under täcket.
Jag har en elfilt som jag brukar använda i sängen men den hade jag glömt bort att jag hade. Så den åker fram nu!
:heart

Kan du ställa iordning en mysig fåtölj med varm gosig filt eller något liknande nere i lokalen? Då kanske steget att ta sig dit blir lite mindre?
Jag har en soffa där nere som är bekväm men jag måste städa och ställa i ordning allt där nere för det är totalt kaos från att jag hade marsvinen där och för att jag ställt ned all återvinning och annat skräp jag inte orkat slänga plus att jag har verkstaden bredvid och verktygen har en förmåga att hamna precis överallt, speciellt nu när jag byggt ny bur till marsvinen.

Tanken är att göra i ordning så golvet blir tomt så jag kan träna och busa med hundarna och så har jag träningscykel till mig och gåband till hundarna så de kan skritträna när fysioterapeuten ger klartecken. Det finns också en vibrationsmaskin som jag ska se om den går att använda. Jag har köpt ett balansben till hundarna att träna på och ska fixa snuffelmattor så de kan få sin mat där. Jag vill också ha en lekhörna till marsvinen så de kan följa med ned. Soffan ska rengöras så vi får en myshörna och så ska jag försöka hitta ett kylskåp för det som står där är trasigt.

Så det finns MÅNGA planer för att förbättra både mitt, hundarnas och marsvinens liv men alldeles för lite ork att genomföra dem 😓
 
EFACC033-EF65-4598-B3AA-61161AE7A09A.jpeg
Utgångsläget
 
Mitt huvud funkar inte 😭 Det känns som att jag håller på att bli galen av frustrationen och ångesten är skyhög 😭 Jag kan inte koncentrera mig alls. Jag kan inte göra någonting mer än att stirra ut i intet. Inte ens ligga och färglägga eller skriva datum på foton i datorn. Bara att skriva detta är en utmaning som jag knappt klarar och jag vet inte vad jag ska ta mig till 😭
 
Mitt huvud funkar inte 😭 Det känns som att jag håller på att bli galen av frustrationen och ångesten är skyhög 😭 Jag kan inte koncentrera mig alls. Jag kan inte göra någonting mer än att stirra ut i intet. Inte ens ligga och färglägga eller skriva datum på foton i datorn. Bara att skriva detta är en utmaning som jag knappt klarar och jag vet inte vad jag ska ta mig till 😭

Har du någon du kan ringa och prata med? Om du orkar prata i telefon.....?
 
Har du någon du kan ringa och prata med? Om du orkar prata i telefon.....?
Klarar i princip ingenting när det blir så 😞 Det blir totalt tvärstopp i skallen och jag kan inte göra någonting för jag kan inte koncentrera mig en sekund. Att ta elvanse eller attentin hjälper oftast men jag vill inte behöva käka sådana hela dagarna för att överhuvudtaget kunna göra något alls och jag kan inte ta dem på kvällarna. Jag kan inte minnas att det var så illa innan jag började med dem men det är så längesedan nu så jag vet inte. Vet bara att det blev mycket bättre på många sätt efter att jag började med dem. Men jag märker oftast direkt när de börjar gå ur kroppen för då blir jag extremt trögtänkt på en gång men inte alltid paniktvärstoppkanintetänkaalls som igår kväll och i morse
 
Inte blivit mycket gjort idag men jag lyckades tvinga mig till att städa till marsvinen. Det är den största nackdelen när de har så liten bur och är tre för nu behöver jag städa var 6-8 dag istället för varannan vecka.
Börjat planera lite inför utställningen på lördag och jag ligger långt efter precis som vanligt och då ska jag inte ens ställa men jag försöker tänka att allt jag inte får med mig denna gången kan jag ta nästa gång istället. Just det ja! Jag sydde klart kökshanddukarna med marsvin på också. De har bara legat i ett år 🙄

Det som är mest akut just nu är hundpromenad för Poppy har en ”vägrakissadag” så hon har bara kissat en gång idag trots att vi har varit ute
 
Blev ingen riktig promenad för det regnar och då vägrar alla att gå 😑 men efter att jag släppte Poppy lös på innergården så kissade och bajsade hon äntligen efter mycket om och men och funderande
 
03F65069-6986-4775-9079-E3B7C53878AD.jpeg
Idag blev det äntligen en promenad! Jag och mamma har också tömt djurrummet på smutsigt spån och hö. Och så var vi och fikade. Jag älskar våra torsdagar 💖
Och Pärla är badad och klippt äntligen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 472
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 460
Senast: karl_h
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp