Däck till tranesläpet

Macken22

Trådstartare
Jag undrar om det är någon som vet vad det sitter för däck på tranesläpet? från -78. Jag tror att det är merceders???
Måste köpa både däck och fälg inför vinter. Hade hoppats kunna ta reda på vad det är för dimention och allt. För då behöver jag inte åka till däckverkstaden och köpa utan kan handla billigare på nätet :cool: eller om det råkar finnas begagnat någonstans...
 
Jag hade tidigare en Trane 89 och det var mercedesfälg med fem bultar, 14 tums däck. Jag tror att du kan hitta informationen på ditt registreringspapper också. Begagnade fälgar brukar gå att hitta ganska billigt.

lyckat till!
 
De allra flesta (åtminstone de svensktillverkade) enkelaxlade släp har mercedesfälgar.
De tvåaxlade har Opelfälgar.
(Gissa om jag blev lycklig när jag hittade en uppsättning gamla dubbdäck just på opelfälgar när vi flyttade hit, kvarlämnade av gårdens förra ägare - jag hade precis bytt släp till boggivarianten, som jag naturligtvis inte hade några vinterhjul till...)!

I övrigt, ta kontakt med en bilskrot/bildemontering så har de säkerligen precis de fälgar du behöver till det pris du vill betala! :)
 
Då har jag gissat rätt!!!! enaxlat är vad jag har.
Det är smart att de har samma typ på alla svensktillverkade!!!!
Det råkade inte ligga kvar ett par merca-däck oxå? :D
smart! bilskroten borde ha bra fälgar.
Det följde bara med sommardäck till mitt släp. Dessutom så var reservdäcket på för liten fälg (och trasigt :crazy:) så det skickade vi iväg på tippen.
Känns lite onödigt att köpa helt nya plåtfälgar. eftersom vi måste köpa både dubbat och ett nytt reservdäck :p
 
Tänk på att du måste ha 6- eller 8 lagers däck (pick-up däck) till enaxlade kärror, alltså inte vanliga bildäck (4-lagers)!!!! Vanliga däck funkar däremot till boggikärror.

mvh Jessica
 
Tja, du kan FÅ mina gamla fula rostiga mercafälgar (med kasserade sommardäck på), som jag har kvar efter mitt enaxlade släp... :D
Men du får komma hit o hämta dem då... Och de behöver nog ett besök hos blästermaskinen för att se hyfsade ut igen... ;)

Nämn för däckverkstan att det ska vara däck tilll enaxlat hästsläp, så får du de däck som ovanstående inlägg påminner om.
Vanliga bildäck är inte gjorda för så tung belastning som det blir i ett enaxlat hästsläp... Men det vet däckförsäljarna..
 
Tack! men jag tror att resan kostar mer än vad det smakar ;)
JAg får nog shoppa "nya" på skroten. eller lyxa till det med nya!
Jag hade aldrig tänkt på att det måste vara speciellt gummi. Bra att ni påpekade det!
Kanske bäst endå att åka till däckverkstaden med släpet, säga som det är och betala vad det kostar :confused:
Då kan det knappast bli fel. Eller?
 
Nja, det brukar gå att få begagnade för en billig penning på däcksverkstäderna. ;) Fråga runt lite, de hjälper gärna till om man ser lite hjälplös ut. :D

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 971
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 615
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp