Däckelunderlägg

_L_

Trådstartare
Hej!

Jo till vissa däcklar måste man ha däckelunderlägg!
Jag har köpt en travdäckel och den är stenhård :D så till den behöver man ju ett underlägg! Men den är annars bättre än den (loksele-) däckel jag har då man kan fästa skaklarna högt! :D
Lite onödigt att skriva detta kanske :p men det var några förut som var benhårda på att någon "dyna" behövdes och skulle inte användas under däckeln! Det är inte så vanligt men som sagt vissa däcklar är inte stoppade och iof kan man ju köra ändå men risken finns ju att det blir skavsår speciellt om man kör med en rockard!
Och det heter inte däckelunderlägg när man pratar om trav... utan då heter det selunderlägg!

Mvh Lisa :p
 
Sv: Däckelunderlägg

Jag har nästan alltid däckelunderlägg när jag kör av den enkla anledningen att selen blir så himla smutsig nu när man han långhåriga, fällande shettisar!
 
Sv: Däckelunderlägg

Jag kom bara på det eftersom en del skaffar travdäcklar och kör med. Försök få tag på en modesele då, de är inte så vanliga inom travet längre men en sådan däckel skulle vara super att ha till vanlig körning eftersom de oftast är bredare än vanliga och dessutom har ett bättre skakelfäste som nästan ser ut som ett till vanlig körning.
 
Sv: Däckelunderlägg

burton skrev:
Jag kom bara på det eftersom en del skaffar travdäcklar och kör med. Försök få tag på en modesele då, de är inte så vanliga inom travet längre men en sådan däckel skulle vara super att ha till vanlig körning eftersom de oftast är bredare än vanliga och dessutom har ett bättre skakelfäste som nästan ser ut som ett till vanlig körning.

Hur menar du då? Med öppningsbart skakelfäste?
Köp alltid bred kortbrösta, och gör egna draglinor till, så har ni en bra sele till ett billigare pris än både 5000 och 25000 :)
 
Sv: Däckelunderlägg

Ja, det är öppningsbart, det sitter fast en rem på uppe på däckeln som man slår ett varv runt skakeln, sedan genom en skåra på samma rem(liksom genom sig själv) och ner i ett spänne.
 
Sv: Däckelunderlägg

burton skrev:
Ja, det är öppningsbart, det sitter fast en rem på uppe på däckeln som man slår ett varv runt skakeln, sedan genom en skåra på samma rem(liksom genom sig själv) och ner i ett spänne.

Har jag aldrig sett och jag har ändå jobbat på travet några år till o från!! Jag har sett däcklar med öppningsbar ögla men inte den typen du pratar om. Tärnsjö har en sån på sin billigaste körsele, kanske tärnsjö har det på sina travselar oxå?

Bild? Märke? blir ju intresserad!
/jenny
 
Sv: Däckelunderlägg

Gå in på tärnsjös hemsida och titta på deras "enklaste" bröstsele.
skakelfästet ser ut som på den fast det sitter lite högre upp.
Visst måste du väl ha sett en sådan sele? Det är ju en sån med bara en skalmrem på och sen en lädertuta som man trär på skalmen längst fram och en läderrem som man fäster bakåt på skalmen runt en liten pigg. jag ser aldrig att nån använder såna längre, nu är det ju QH som dominerar. men vi har en gammal sån som jag pratar om ligger som vi hade när våran travare tävlade. Modifierad travsele kallar dom dem. jag vet inte om det handlar om att den på
nåt vis hörde ihop med det som de kallade den modifierade sulkyn som idag är hur alla sulkys ser ut.
Jag vet inte om jag totalt är ute och cyklar men i mina ögon ser en sådan däckel ut att vara det närmaste "riktig" körsele man kan komma fast det är travsele. Man får ju förstås strippa den på övriga travtillbehör tills det bara är däckel och skalmremmen kvar.
jag vet inte varför man hittade på just den konstruktionen men en mening var väl att man snabbt skulle kunna höja eller sänka skalmfästet.
dom finns faktiskt att köpa nya fortfarande
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Däckelunderlägg

burton skrev:
jag vet inte varför man hittade på just den konstruktionen men en mening var väl att man snabbt skulle kunna höja eller sänka skalmfästet.
dom finns faktiskt att köpa nya fortfarande
Om du spänner upp förbygeln och öppnar gjordarna (jag har dubbla remmar till gjorden) så kan du ta av hela selen utan att ta av vagnen först!
 
Sv: Däckelunderlägg

Aha! det är därför!! Fast så brukade vi också göra på vanliga travselar med enbart remmar, men då fick man ju linda av dem helt på ena sidan och låta den andra hänga kvar på vagnen.
Jag vet många som gör så.
Fast några tränare på örebro travet hade nog missuppfattat hela grejen med QH, de lät selarna hänga kvar på vagnen ändå :crazy:
 
Sv: Däckelunderlägg

men...det är väl bara att spänna upp maggjorden och säkerhetsremmen o låta den sitta kvar på skalklarna oavsett vilken sele man har...inget unikt för modiselen. i mina travstall har det varit så iallafall.. men tycker ändå att denna modellen är överlägsen de fast skakelhållarna, framför allt ur säkerhets synpunkt. Vill gärna ha en sån... :)
 
Sv: Däckelunderlägg

På en vanlig standard travsele sitter den första skalmremmen fast i bukgjorden (iaf. på alla modeller jag träffat på) och det medför ju att gjorden inte går att öppna förräns du lossat den remmen och då måste man ju först ta bort säkerhetsremmen eftersom den sitter virad överst. :crazy: lite jobbigt när man har flera att köra.
Jag antar att modiselen sitter fast lite bättre när den bara
hänger på vagnen utan häst, och så går det fortare eftersom du inte
behöver spänna upp så många remmar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Travdäckel!!!

Hej!

Jo det är en mode travdäckel jag köpt!
Fick köpa den av en bekant för 500 kr! Den har hängt några år så lädret var lite torrt men mjukade upp sig bra när jag smörjt det.
Och jag har böjt och vridit på allt läder och det vara bara några remmar som inte tålde det och dom använder jag inte.

Jag böt ut den tillhörande gummigjorden som ändå var torr och sprucken mot en kortare gjord, gjorde fler hål på ryggstycket och vipps så bra den passade min shettis! Och så bra det går att tömköra! Finns ju så många ringar man kan sätta tömmen i! Om jag inte visste att hästen utvecklas och lär sig mer hela tiden så skulle jag tro att det är däckeln som gjort jobbet då hon går så bra just nu! :D

Det är lite krångligt att fixa till skakelögglan så jag ska hitta på någon smart lösning så det inte tar sån tid. Inte för hästen bryr sig! Hon står och vilar ett bakben när jag sätter för! Skönt med hästar som vet att dom ska stå stilla tills allt är klart! :D

Jag köpte en loksele för några år sen och för inte så länge sen böt jag ut mina hemmagjorda draglinor i rep mot börjes draglinor till shettis i nylon. Kostade på lite där, hade nog kunnat komma undan blilligare då man kan köpa nylon lina i samma stuk billgare. Läderdraglinor är snyggt men jag är ju bara ute hemmavid så då är nylon flera gånger mer praktiskt! Så jag tänker att det ska vara enkelt, bra passande till hästen och inte så dyrt!
Nu är det bara det att jag skulle vilja ha en lite större ponny att köra med, en welsh! Hihi drömma kan man ju alltid...

Mvh Lisa
 
Sv: Däckelunderlägg

Ser nu att dom har ändrat fästningen på modeselen :mad:
iaf Finntack
10151a.jpg

Här har dom remmen som är som "extrarem" i bukgjorden och då tappar du meningen med modeselen.....
Jag har den gamla modellen där alla remmar är uppifrån och fästes i gjorden
9f03814f.jpg

(Den som är längst fram och en "knut" på är den som remmas runt skackeln men var tvingen hitta på nåt för svårt att remma utan vagn)

a3f5c1a3.jpg

Här är det öppnat och allt sitter fortfarande fast runt skalmen

781f1295.jpg

"Färdigremmat och stängt"
 
Sv: Däckelunderlägg

Hej!

Om jag fattat det rätt så är denna "mode" sele till för att kunna hänga kvar på skaklarna.
Men vad är det bra för?
Sulkyn står ju ofta ute och där vill man ju inte ha selen?
Är det bra om man snabbt ska byta häst?

Såg att man kunde spänna skakelögglan olika!
Vilket sätt är bäst och varför?

Och nu när vi ändå är inne på trav varför har man gummibukgjord?
Varför snurrar man remmar runt skaklarna? Det är ju krångligt (om man inte kan :D ) och det tar ju tid!
Det finns ju morderna grejer med nån rem ska ju alltid snurras ju!

Kanske ska lägga in frågorna på travforumet istället! :D
Nä sååå intreserad är jag nog inte.
Fast det är ju kul å veta! :D


"Frågar man inget får man heller inget veta"


Mvh Lisa
 
Sv: Däckelunderlägg

modeselen var nog tänkt att underlätta snabbt byte mellan hästar
Enkelt och snabbt att få av hästen grejjerna tävlingsdar. Inget man låter hänga kvar ute från dag till dag :smirk:
Du kan höja och sänka beroende på vilken sulky du använder, för att få rätt vinkel på vagnen.

Gummibukgjord, ja varför har man resårgjordar inom ridning? Man behöver inte dra lika hårt med gummigjord som med läder, gummigjorden ger ju efter lite.

Remmningen är till för att låsa fast skalmarna, remmar du inte ordentligt så tappar du vagnen.... Därför finns den sk "pullstoppen" (den som ser ut som en stor "fingertuta" på bilden som förhindrar att vagnen glider fram om hästen ligger på, dvs "pullar". och den andra som syns verkar för att vagnen inte ska kunna glida bakåt. Används vid tävling
10151a.jpg


Här har du remning med vanlig standardselning, skalmrem och säkerhetsrem.
a9099da5.jpg

9ce7f17a.jpg


På senare tid har ju Quick Hitch, QH, gjort sitt intåg i travvärlden
10301a.jpg

och där är det snabbfästen på vagn och sele som används och den svarta remmen du ser är säkerhetsrem och måste användas tävlingsdagar om QH av nån anledning skulle gå sönder, slås ett varv runt sulkyskalmen.

Hoppas du blev lite klokare, är superdålig på att förklara saker och ting
/nilema
 
Sv: Däckelunderlägg

En sulky eller speedcart är ofta byggd så att skaklarna lyfter om man inte remmar dem. dessutom har de inte någon fastsvetsad ögla som håller skakeln på plats. Jag remmar min skakel trots att jag har en vanlig bröstsele :) Känns liksom stadigare :) och så kör jag med en rockard byggd för trav så det blir lite bakåtlut med den med.

Blev du något klokare av nilemas o mitt inlägg kanske.. Du kanske ska hålla dig till körning! :)
 
Sv: Däckelunderlägg

Jag undrar bara lite varför du remmar fast skakeln?
Då mister man ju en del av funktionen med draglinorna.
Meningen är ju att när hästen drar så ska draget ligga bara i linorna.
Och när de håller emot i nerförsbacke så ska skaklarna glida fram något för att bakselen ska fylla sin funktion och ta i baken.
Som jag en gång fick lära mig så ska skakeln alltid kunna röra sig lite fram och tillbaka när du gungar vagnen (lite som parstången ungefär) och när hästen börjar
dra så ser man till att inget drag ligger i skakeln.
Det var bara en undran alltså. förklara gärna hur du tänkt.
 
Sv: Däckelunderlägg

nja...du har ju rätt, men rörelsen vid bröstkorgen är inte alls så stor som bogrörelserna, och JAG med min bröstsele surrar inte så hårt, bara så att skaklarna hålls på plats. Jag surrar framför o bakom skakelhållaren och så ner, bara så att den inte kan glida ur. Skaklarna jag har är oxå böjda utåt. Det ultimata vore att svetsa på stopppinnar bakom o framför skakelläget men det funkar bra nu oxå. Hon går tom bättre med min rockard än med giggen jag lånar till träningarna. Vilket oxå kan bero på tyngden och på att vi är i ridhus då :)

Får väl ta ett kort idag :)

/jenny
 
Sv: Däckelunderlägg

Jag är med på vad du menar, travvagnarna vill ju gärna "resa" sig lite i skaklarna när man sätter sig, det gör ju iofs. att en sådan vagn inte riskerar att bli hängande tungt på däckeln.
Har du tänkt att ha en annan vagn också?
Säger dom något om man kommer och vill tävla med en travrockard?
Den ger ju kanske inte den översikt och möjligheter att korrigera hästen med ex. pisk man skulle önska sig med tanke på att man sitter nere bakom hästen och inte ovanför.

Det vore hemskt roligt att få se en bild på din häst. jag önskar att jag var lika datakunnig som många verkar vara.
Vi har en digitalkamera men ingen har lyckats klura ut hur man hämtar bilder som finns inlagda i datorn och lägger dem i ett
meddelande.
Visste jag det så skulle det allt bli en och annan bild. :)
 

Liknande trådar

Körning Hehe detta kommer väl att reta vissa... :angel: Men jag tror att om man köper världens billigaste och enklaste sele och gör så här...
2
Svar
30
· Visningar
3 556
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp