Där miste dom en sadelköpare!

S

Sirisiri

Jag ska köpa hoppsadel. Vet inte vilken. Vet bara att den ska vara snygg, skön, passa hästen bra och inte vara för dyr. Jag var till Hööks idag för att låna hem ett par sadlar och prova.

"Nej, du får köpa dom på öppet köp!"

Hon påstod att dom skulle bli av med så många sadlar annars. Men det funkar ju på alla andra ställen! Har lånat hem massor av sadlar!

Dom som hängde där var lite repiga, men det fanns inga på lager. Hon menade på att tar du hem en ny och provar vill ju ingen annan heller ha den i så fall. Varför inte ha några provsadlar hemma och sedan beställa en ny när någon vill köpa??

En sak är säker! Jag tänker inte sälja en massa fonder bara för att jag vill prova en sadel!!! :mad:
 
men är det så konstigt?? dom vet ju inte om du tänker *sno* sadeln. de kan ju inte vara säker på att du lämnar tillbaka den du kunde ju lika gärna se de nsom en pressent och strunta i att köpa/lämna tillbaka den. de har säkert blivit av med sadlar tidigare och inte vågar lämna ut felra. jag skulle själv inte lämna ut en sadel för prov om jag skulle sälja den har blivit lurad på saker tidigare när jag tex sålt här på bukefalos. då folk skulle betala efteråt då de hade provat på hästen. vissa saker fungerade det bra med men vissa människor blåste mig helt!! så jag förstår dem. du får ju tillbaka pengarna om du inte är nöjd med sadeln. eler åk till närmaste hööks med din häst så får du prova där istället eller varför inte prova o mdu känner någon som redan äger den sadeln du är intresserad av?? :bump:
 
Jag har lånat hem flera sadlar, även helt nya, från Strömsholms sadelmakeri och det funkar ju! Dom tar legitimation och så får man skriva under på att man lånat sadeln.

Jag tyckte det var dåligt. Jag förstår mycket väl om en privatperson inte vill låna ut en sadel, men ett företag har ju större möjligheter att kräva tillbaka den i så fall.
 
Jag förstår dom, även om det är ett stort företag vill dom väl inte riskera att någon snor dom.
 
Om jag hade haft hästsport butik så hade jag aldrig lånat ut sadlar på prov.
Jag förstår att de vill ha betalt för den innan man tar hem den.
Jag köpte en dressyr sadel på öppet köp en gång. Tyckte att den passade bra men efter 2 månader så låg den inte lika bra längre. Ringde och frågade om jag fick byta och det fick jag...så servicen är jätte bra fast att de vill ha betalt på direkten.
 
I dagens samhälle är det väl fungerande med öppet köp, och det är också en säkerhet för att ingen snor sadeln, eller tex lånar hem den och trasar sönder den i ren olycka, och sen vill lämna tillbaks den förstörd, då de inte kan sälja vidare en trasig sadel.
Hööks är en stor firma, och där har de klara regler för hur allting ska skötas. Mindre firmor har bättre personlig service, och där går de oftast med på det mesta, bara för att sälja sakerna.
Ta tex ett privatägt snabbköp i ditt område, där går det oftast att plocka med sig varor på krita, eller bara ta med hem för att fråga mamma om det är rätt produkt.
Detta skulle aldrig funka på tex Storköp som Ica Maxi, Obs, etc, då de inte har någon koll på vem du är och kan heller inte ha det.
 
Granngården är ju ett rätt stort företag.

När jag köpte min sadel där fick jag låna hem den och provrida. Jag fick betala 500:- i deposition. Sen skulle de ta min adress, telefonnummer och legitimation, men det glömde de bort! :)

Jag kom tillbaka och betalade sadeln ändå, om någon undrar...
 
På vissa granngården fungerar det säkert men här där jag bor kan de slänga sig i väggen de är så himla sura och otrevliga!! jag handlar inte mera än nödvändigt där.. de höjer dessutom priserna hela tiden och tar aldrg ens hem de rea varor som man får ut som erbjudande i brevlådan. jag skulle köpa ett par vinterridstövlar där förut det tog 3 veckor!! trots dom påstått att dom beställt tills på måndagen veckan efter jag var då dit och de hade fortfarnde inte ens beställt dem :devil:

så där skulle man ALDRIG få låna hem en sadel för provning..

jag förstår faktiskt att inte hööks gick med på det. de vet ju inte om du tänker lura dem och de har ju sina regler från chefen så det är ju inget de kan göra åt det..
 
så har det varit på alla ställen vi har kollat på sadlar har man också fått köpa dom på öppet köp, tycker ja låter ok.
 
Jag har alltid lånat sadel innan jag köpt den. Vaddå, man måste ju få prova om den passar, utan att behöva ta ut hela kontot! Har haft med mig en 3-4 sadlar hem och provat för att hitta rätt, och inte har jag 20-25000 att lägga ut på "öppet köp"...
Tycker det var helt fel gjort, de flesta ridsportbutiker med bra service jag handlat i tillåter kunderna att ta med och prova sadeln.
Nya sadlar provar man utan stigläder ju, så blir de inte skavda.
 
Tack, en vettig människa!

Jag var på Strömsholm idag och lånade hem två sadlar. Berättade om Hööks och hon menade också på att man ju måste få prova först! Det tyckte dom var självklart.

Precis när jag kom och gick upp för trappen kommer en av dom som jobbar där ner med en tobaccofärgad Appaloosa Golden Star som precis skulle bli utlånad. FAN! Det var precis rätt storlek på den! Den kommer tillbaka på måndag om dom inte köper den. Jag tog iaf med en brun Zaldi Star och en tobacco Henri de rivel. Båda låg faktiskt bra. Men jag ska vänta på den där Appaloosan...
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 417
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 564
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp