DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Besides... Om du skaffar vuxna marsvin som känner varandra så är de ju redan tama, rangordningen är redan fixad och tröttnar dottern är det inte enormt många år kvar tills de trillar av pinn.

Helt spontant så kan jag säga att jag önskar jag tänkt på det innan! Jag köpte två ungdjur på lite drygt 2 mån för snart 1½ vecka sedan och de är långt ifrån tama och tydligen lär det dröja länge än. Snacka om spattiga små djur. :eek: Jag har långt gångna funderingar på att byta ut dem mot två vuxna istället och har börjat kolla annonserna...

Och jag tycker kaniner är betydligt lättare att få tama!
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Instämmer OCH mina hanars avföring luktade innan den hann torka! och ja hankiss luktar mer än honmarsvin STOR skillnad tyckte jag att ha 2 hanar där jag städade varje dag mot flera honor med ungar då jag städada varannan eller mer sällan. Dessutom ligger marsvin i sitt kiss och bajs utan skrupler och mina hanar fick problem med äckelpäckel runt sina pungkulor som krävde massor med omvårdnad! Utöver det är de underbara....:p
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Helt spontant så kan jag säga att jag önskar jag tänkt på det innan! Jag köpte två ungdjur på lite drygt 2 mån för snart 1½ vecka sedan och de är långt ifrån tama och tydligen lär det dröja länge än. Snacka om spattiga små djur. :eek: Jag har långt gångna funderingar på att byta ut dem mot två vuxna istället och har börjat kolla annonserna...

Och jag tycker kaniner är betydligt lättare att få tama!

Nämen allvarligt, vill du ha dem tama får du ju hantera dem? De var välhanterade hos uppfödaren skrev du i anna tråd så "vilda" är de knappast. Köper du en ny häst och släpper ut den hagen oxh väntar på att den ska komma och be om att få bli riden...? Tamheten hos marsvin är en färskvara och måste underhållas.

Vill du inte ha dem kvar så kontakta uppfödaren, är denne seriös så tar hon/han tillbaka djuren.

Jag fick hem en femmånaders hane som vuxit upp helt ohanterad, han kommer frivilligt fram och tar godis och har ställts på utställning utan problem. Ju mer jag pysslar med honom desto mindre blyg blir han.
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Nämen allvarligt, vill du ha dem tama får du ju hantera dem? De var välhanterade hos uppfödaren skrev du i anna tråd så "vilda" är de knappast. Köper du en ny häst och släpper ut den hagen oxh väntar på att den ska komma och be om att få bli riden...? Tamheten hos marsvin är en färskvara och måste underhållas.

Vill du inte ha dem kvar så kontakta uppfödaren, är denne seriös så tar hon/han tillbaka djuren.

Jag fick hem en femmånaders hane som vuxit upp helt ohanterad, han kommer frivilligt fram och tar godis och har ställts på utställning utan problem. Ju mer jag pysslar med honom desto mindre blyg blir han.

Det blir lite dumt om vi ska ha samma diskussion i två trådar och jag har redan svarat i den andre. Jag har aldrig haft marsvin förut och har läst på så mycket jag kommit över, på nätet och lånat böcker på biblan. Det står ta mig tusan inget om att man ska hantera dem så som du beskriver i den andre tråden. Men jag tackar för inputs! Och så kanske vi kan fortsätta i den andre marsvinstråde istället? :)
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Nä det där är fasen inte ok. Och jag har ändå fött upp köttkaniner. De gick på lösdrift (alltså inhägnade, tänk större hönsgård)
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Eget KL

Nu har dottern haft födelsedag, och nej, det blev inget marsvin i år.
Tankarna på ett marsvin är framskjutna på obestämd tid...;)

Jag tackar så mycket för alla synpunkter och information jag fått! :bow:

och jag önskar alla en god fortsättning på det nya året!!!
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Det blir lite dumt om vi ska ha samma diskussion i två trådar och jag har redan svarat i den andre. Jag har aldrig haft marsvin förut och har läst på så mycket jag kommit över, på nätet och lånat böcker på biblan. Det står ta mig tusan inget om att man ska hantera dem så som du beskriver i den andre tråden. Men jag tackar för inputs! Och så kanske vi kan fortsätta i den andre marsvinstråde istället? :)

Det är inte samma diskussion, i den andra tråden fick du konkreta tips på hur du kan hantera dem. I den här tråden fick du bara en reaktion på din kommentar om att byta ut dem efter 1,5 vecka för att de inte är keliga nog. Att du inte har hört att marsvin blir mer tama ju mer man hanterar dem förvånar mig mycket, men nu vet du. Lycka till och grattis till TS för ytterligare ett marsvinsfritt år! :D
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Det där med plats måste jag ju säga nåt om. Jag har svårt för djur i bur, har man haft häst är det ju liksom självklart att djuren ska ha mycket plats att röra sig på (som i hage).

Mina små troll har utebur med stor beteshage. Inomhus har de två stora bokhyllor (liggandes) och inget galler ovanpå. Det är två marsvin i nu, det kommer två till på fredag och jag sitter och funderar hur jag ska bygga ut så de får rejält med plats att röra sig.

Kontentan: även om man tycker sig ha gott om plats åt dem så blir det lätt så att marsvinen får mer och mer plats om man är blödig som jag.
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

*KL*

det dar med sma burar haller jag med om, blev helt shockad nar vi tog hand om en vans syrianska hamster over jul, buren var ju kanske halften av den vi har till vara tva moss :eek: (+ att varan bur(gammal akvarie tank) har tre extra vaningsplan). Da ar hamstern sakert en tva ggr storre an mossen kombinerat.

Och om han nu skulle vilja motionera sa var hjulet alldelles for litet och igen proppat med saker sa han inte kunde anvanda det :crazy:

Nu vetetusan om vi ar sa mycket battre, men har iaf en ratt stor tank med massa grejer att halla pa med till mossen (+ en spring platta som dem larde sig att anvanda efter ett tag) och sa tas dem ut nu och da och far hanga med i en luvjacka i nagra timmar. Fast det dem verkar tycka ar bast ar att bygga nytt bo efter rengoring av buren, innan jul la jag in en toarulle med en massa papper kvar pa, dagen efter var det toapapper i over hela buren :rofl:
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

luktar illa ( sant/falskt ?) Falskt
bajsar och kissar precis överallt ( sant/falskt ?) Går att träna dom
skräpar ner nåt oerhört ( sant/falskt ?)Beror på strömaterial
skriker och låter hela nätterna ( sant/falskt ?)falskt
får en massa konstiga och smittsamma sjukdomar, som satinsjukan (sant/falskt ?)falskt
rymmer så fort de får möjlighet ( sant/falskt ?)haha sant
bits!!! ( sant/falskt ?)falskt, mina pussas
och rivs!!! ( sant/falskt ?)inte medvetet men nyklippta klor rivs
slåss med varandra ( sant/falskt ?)falskt, har två hanar som funkar
svårt att få tama ( sant/falskt ?)falskt
behöver jäääättestor plats ( sant/falskt ?)beror ju lite på hur ofta man tar ut dom också
går inte ihop med katter ( sant/falskt ?)Mina funkar med både katt och hund
svårskötta ( sant/falskt ?)inte det minsta
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Men man får alltid komma ihåg att varje djur (i alla storlekar och former) är egna individer så det är svårt att veta exakt hur alla är...
 
Sv: DÄRFÖR ska vi inte skaffa marsvin...

Jag tycker att det verkar jättekul att din dotter ska skaffa marsvin. Men observera åldern. jag skaffade kanin flera gånger. (inga som jag skötte om) pågrund av att jag var så liten. Nu när jag är äldre har jag bättre tålamod så jag bryr mig mer. Fråga din dotter om hon verkligen är redo att i början kela med dem varje dag. På morgonen, ge dem hö, mat och nytt frächt vatten (ibland också frukt.) Och att dessutom städa buren två gånger i veckan. Om du tror att hon kommer offra sig och vilja göra det så skulle jag sagt ja.
 
Fast jag är fortfarande sugen på marsvin... mer än dottern t o m....
Skaffa. Fast observera att det är beroendeframkallande att ha marsvin :D.

Våra (bor hos mamma men vi äger gemensamt) har sin bur i köket och öppet dagtid. De knatar ibland iväg så mamma har en barngrind i tyg att sätta upp när hon inte är hemma. Eller när hon vill att de ska hålla sig i köket :p.
 
Du kommer aldrig kunna smyga upp och ta en nattmacka mer, mina marsvin tjöt som brandlarm när kylskåpet öppnades :D
 
Ni frestar mig...,,, Förutom det där med nattmackan då, men det händer inte så ofta ändå.....


Är det nån risk att katterna tar dom???? Känns som det...
 
Jag kan knappast ge någon anledning till att inte skaffa marsvin :p

Fast visst finns det en hel del som kan ses som nackdelar med dem. De har tyvärr lätt att få ohyra, därför behandlar jag alla mina som flyttar in i förebyggande syfte för att slippa överraskningar. Spånet dammar en hel del (men det finns andra ströalternativ) och det hamnar gärna hö på de mest underligaste ställen (idag har jag fått tömma BHn på hö efter att jag hämtat ett gäng balar hos bonden). Om de blir sjuka så kan det vara svårt att hitta en kunnig veterinär och även om marsvin för det mesta är tåliga djur så kan de ibland vara väldigt känsliga. Deras kost är inte alltför omständig men de kräver bra och mycket mat och om något med maten går fel så kan de bli sjuka.

Jag har god erfarenhet av katter och marsvin ihop, men man bör vara försiktig med små marsvinsungar och om katten är väldigt på marsvinen så kan det krävas att man har ett galler på buren för säkerhets skull
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp